آفتاب

جان باختن ۲۵ نفر بر اثر مصرف قرص برنج

جان باختن ۲۵ نفر بر اثر مصرف قرص برنج

تصمیمش را گرفت. برای رسیدن به هدفش که خودش هم می‌دانست چندان عاقلانه نیست به عطاری مراجعه کرد.

نگران بود كه فروشنده او را از تصميمش منصرف كند و يا اينكه به او قرص ندهد. انواع و اقسام داستان‌ها را در ذهنش پروراند كه بتواند عطار را راضي كند. كلي اين پا و آن پا كرد تا مشتري‌ها يكي يكي از مغازه خارج شوند. خيالش كه راحت شد به فروشنده نگاه كرد و گفت قرص برنج مي‌خواهم. مرد عطار بدون هيچ پرسش و پاسخي قوطي حاوي قرص برنج را به دستش داد و گفت: 12هزارتومان. در ضمن دنبال دردسر نمي‌گردم برو و پشتت را هم نگاه نكن. اگرچه تصميمش جدي نبود اما بايد خانواده را راضي به خواسته‌هايش مي‌كرد. داستان اما غم‌انگيزتر از آني بود كه پسر جوان تصور مي‌كرد چرا كه نمي‌دانست باخوردن قرص برنج پشيماني وجود ندارد و از گلويش كه پايين برود ديگر بلاي جانش مي‌شود و وجودش را دربر مي‌گيرد.

  • مرگ ۲۵ نفر با قرص برنج در پايتخت

پزشكي قانوني استان تهران اعلام كرد كه در 3‌ماه نخست امسال، 25نفر بر اثر مسموميت با قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند كه اين تعداد در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه تعداد فوت ناشي از مسموميت با قرص برنج 35نفر اعلام شده بود 6.28درصد كاهش يافته است.

همچنين از كل فوت‌شدگان ناشي از مسموميت با قرص برنج در فصل بهار امسال، 15مرد و 10نفر زن بوده‌اند و در خردادماه سال 96، 11مورد فوتي بر اثر مسموميت با قرص برنج به مراكز پزشكي قانوني استان تهران ارجاع شده است.

  • مسمومين مايعات نخورند

بسياري از افرادي كه دست به‌خودكشي با اين قرص مي‌زنند، تنها براي ترساندن اطرافيان دست به اين كار مي‌زنند، درحالي‌كه نصف يك قرص برنج در كمتر از 24ساعت مي‌تواند مرگ فرد را رقم بزند. اما دغدغه اين است كه اين قرص‌ها به‌راحتي و با پرداخت فقط 12هزار تومان در عطاري‌ها در دسترس است و به راحتي هر عطاري براي فروش و سود بيشتر اين قرص‌ها را در اختيار جوانان و نوجوانان قرار مي‌دهد. با قرصي كه اگرچه فروشش ممنوع است اما در هر عطاري بدون شك وجود دارد. متخصص سم‌شناسي بيمارستان لقمان افزود: متأسفانه برخي عطاري‌ها به راحتي اين قرص را در اختيار مشتريان خود قرار مي‌دهند. مرگ با قرص برنج مرگ بسيار دردناكي است و فرد عطش زيادي به آب دارد.

بنابراين به فردي كه قرص برنج خورده است به هيچ عنوان نبايد مايعات داد زيرا ماهيت اين قرص در معده ايجاد گاز است كه اين گاز به ريه‌ها راه يافته و در بين سلول‌ها پخش مي‌شود. خوردن آب اين روند را تسريع مي‌كند. البته اگر خانواده‌ها در خانه‌ جوش شيرين و يا پرمنگنات پتاسيم دارند،دادن آن به فرد مسموم تنها راه پيش‌درماني است.

کد N1752911

وبگردی