آفتاب
میگوها را چه کسی به ساحل می‌آورد؛

از خرافات تا ماجرای صیادان غیرمجاز در سواحل خلیج فارس

از خرافات تا ماجرای صیادان غیرمجاز در سواحل خلیج فارس

یک صیاد بندرعباسی در توضیح ماجرای میگوهای به ساحل آمده گفت: به ساحل آمدن میگوها نه ریشه در هدیه دریا دارد و نه آلودگی آب بلکه این صیادان غیرمجاز هستند که موجب می‌شوند میگوهای کوچک رها شده از دام صید آنها به خشکی نزدیک شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در روزهای گذشته در فضای مجازی تصاویری از ساحل "سورو بندرعباس" منتشر شد. این تصاویر از مردمی خبر می‌داد که میگوهایی به ساحل آورده شده توسط جزر و مد را جمع آوری می‌کردند.

پس از پیگیری‌های صورت گرفته از منابع ایلنا در بندرعباس مشخص شد در این اتفاق که بسیاری از مردم برداشت‌های خرافاتی و متفاوتی از آن دارند، صیادان غیرمجاز نقش داشته‌اند.

محمود، یکی از صیادان بندرعباسی به خبرنگار ایلنا می‌گوید: روز گذشته در شبکه‌های تلگرامی صحنه‌ای دیدم که برای من و دیگر همکارانم بسیار تکراری بود ولی مردم برداشت‌های متفاوت و خرافاتی از آن داشتند به خصوص مسافرانی که با اتفاقاتی که اینجا رخ می‌دهد، آشنا نیستند.

او ادامه داد: بسیاری می‌گفتند که این هدیه‌ای از سوی دریا برای مردم است ولی آنها به این نکته توجه نکردند که چرا این میگوها ریز است. در حالی که میگوهایی که ما صید می‌کنیم چندین برابر بزرگتر است. برخی هم فکر می‌کنند میگوهای آورده شده به ساحل به دلیل آلودگی‌های دریا از بین رفته‌اند که این موضوع هم کاملا اشتباه است.

 این صیاد بندرعباسی در پاسخ به این سوال که میگوها چرا و چگونه به ساحل آمده‌اند، ادامه داد: وقتی صیادان غیرمجاز به دریا می‌زنند و میگو صید می‌کنند؛ قبل از رسیدن به ساحل؛ میگوهای ریز را در دریا رها می‌کنند و بزرگترها را برای خود نگه می‌دانند. جزر و مد دریا هم جنازه‌ی میگوهای ریز رها شده در آب را به ساحل می‌آورد.

محمود می‌گوید: مردمی که میگوهای به ساحل آورده شده را هدیه‌ی دریا می‌پندارند؛ نمی‌دانند که صیادان غیرمجاز با کار غیرقانونی خود درحال ازبین بردن ذخایر دریا هستند.

این ماهی‌گیر بندرعباسی در تکمیل صحبت‌های خود گفت: صیادانی که مجوز صید دارند به قلب دریا می‌زنند و در آنجا فقط میگوهای بالغ را صید می‌کنند و در واقع برخوردی با میگوهای ریز ندارند. ما بارها به موضوع صید غیرمجاز اعتراض کرده‌ایم ولی مسئولان استانی هنوز واکنشی از خود نشان نداده‌اند. 

 

کد N1751134

وبگردی