آفتاب
گزارش

راهکارهای توسعه صادرات خرمای خوزستان

راهکارهای توسعه صادرات خرمای خوزستان

رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: باید از انتقال آب خوزستان جلوگیری به عمل آورد چرا که علاوه بر امنیت غذایی، امنیت آبی نیز دچار مخاطره ...

دنیای اقتصاد -اهواز - محمد علاف‌پور:رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: باید از انتقال آب خوزستان جلوگیری به عمل آورد چرا که علاوه بر امنیت غذایی، امنیت آبی نیز دچار مخاطره می‌شود.محسن رشید فرخی اظهار کرد: در صورتی که مساله کم آبی شادگان حل نشود به‌طور قطع دچار مشکل بزرگی خواهیم شد و قیمت فعلی خرما نیز پایدار نخواهد بود.وی با بیان اینکه عواقب تلخ ناشی از ایجاد سد گتوند می‌تواند باز هم تکرار شود، گفت: اکنون نیز EC (شوری آب) تامین‌کننده نخیلات شادگان را نمی‌توان اصلاح کرد.

 

وی اظهارکرد: با توجه به کاهش شدید آب کشاورزی در خوزستان و نیاز به آبیاری نخیلات و نیز شوری آب، باید از انتقال آب رودخانه کارون جلوگیری شود.رشید فرخی با بیان اینکه 25 درصد محصولات باغی و میوه کشور از استان خشک کرمان تولید می‌شود، افزود: در حالی که خوزستان ظرفیت و شرایطی بسیار فرا‌تر از کرمان دارد اما به لحاظ تولید و بهره‌وری در رتبه‌های پایین‌تری قرار دارد.رئیس انجمن ملی خرمای ایران اظهار کرد: میزان صادرات خرما در گذشته 12 درصد بود که با برطرف کردن مشکلاتی که در انبارداری وجود داشت اکنون از میزان یک میلیون و 100تن تولید خرما، 20درصد آن صادر می‌شود و بقیه مصرف داخلی است.

وی افزود: مشکلاتی همچون ریزگرد‌ها و برخی شرایط نامطلوب جوی که منجر به کاهش محصول می‌شود موجب افزایش قیمت شده که این موضوع قدرت صادرکننده را در بازار‌ها کاهش می‌دهد؛ البته امسال سال خوبی برای خرما بوده و خرما از قیمت مناسبی برخوردار است. وی گفت: می‌توان از ظرفیت پژوهشی موجود استفاده کرد و چهار یا پنج استان فعال در زمینه تولید خرما را نیز به وسیله آن زیر پوشش قرار داد. رشیدفرخی با بیان اینکه الفبای اقتصاد بر پایه عرضه و تقاضا است، یادآور شد: این بازار است که قیمت را تعیین می‌کند و خرید تضمینی راهگشا نیست.شهلا عموری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز نیز با تاکید بر لزوم احداث شهرک فرآوری خرما در خوزستان گفت: همه سازمان‌ها باید در راستای تدوین برنامه جامع خرما در خوزستان و تنظیم سند چشم‌انداز 20 ساله در این استان تلاش کنند.

وی اظهار کرد: باید تجار را در زمینه صادرات خرما و تلاش در جهت افزایش کیفیت خرما برای صادرات ترغیب کرد.وی گفت: همچنین باید قوانین جدید یا تعدیل قوانین موجود به منظور ایجاد تحول در صنعت بسته بندی تدوین و وضع شود.عموری خاطرنشان کرد: ایجاد بازار عرضه مستقیم خرما از دیگر اقداماتی است که می‌تواند به توسعه خرمای خوزستان کمک کند.عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در دنیا سه هزار رقم و در ایران 400 رقم خرما وجود دارد، افزود: در خوزستان 75 رقم خرما وجود دارد که بالاترین رقم تولیدی آن از سال‌های 89 تا 95 خرمای استعمران بوده است.رئیس اتاق اهواز با بیان اینکه تولید خرمای خوزستان 190هزارتن است، گفت: از این میزان 60 هزار تن مصرف داخلی، 20 هزار تن مصرف صنعتی، 40 هزار تن صادرات به سایر استان‌ها و 70 هزار تن صادرات به خارج از کشور است.

وی با اشاره به اینکه 2 واحد صنایع تبدیلی خرما نیز در خوزستان وجود دارد، ادامه داد: همچنین 64 واحد بسته بندی در خوزستان وجود دارد که بیشترین تعداد واحدها در شادگان است. عموری گفت: محدودیت شدید کمی و کیفی آب، پیر بودن نخیلات، گردو غبار، خرده مالکی زمین‌های کشاورزی و نبود پوشش بیمه‌ای از مهم‌ترین مشکلات بخش تولید خرمای خوزستان است.رئیس اتاق اهواز افزود: در بخش بسته‌بندی نیز با توجه به اینکه کارگاه‌ها به‌صورت سنتی عمل می‌کنند و واحدهای تولیدی کمبود نقدینگی دارند و نیز رعایت نکردن اصول بهداشتی، کاهش سطح دانش فنی و کمبود نهاده‌های بسته‌بندی از مشکلات موجود در این بخش است. وی گفت: در بخش بازرگانی نیز با توجه به اینکه پایانه صادراتی خرما در خوزستان نداریم، هزینه صادرات خرما از استان افزایش می‌یابد؛ همچنین توان شرکت در نمایشگاه‌های خارجی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما وجود ندارد. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: بالا رفتن هزینه حمل و نقل داخلی و خارجی و نبود شرکت حمل و نقل بومی در خوزستان از دیگر مشکلات مهم در این بخش است.

کد N1748931

وبگردی