آفتاب
معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا:

متروی فرودگاه امام اجازه بهره برداری ندارد/ بهره برداری به شرط تایید ایمنی از سوی شورای فنی وزارت راه و شهرسازی

متروی فرودگاه امام اجازه بهره برداری ندارد/ بهره برداری به شرط تایید ایمنی از سوی شورای فنی وزارت راه و شهرسازی

معاون وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر اینکه متروی فرودگاه امام خمینی اجازه بهره برداری ندارد، گفت: بهره برداری زودتر از موعد این پروژه می تواند خطر آفرین باشد و شرط بهره برداری از آن تایید طرح ایمنی پروژه از سوی شورای عالی فنی وزارت راه وشهرسازی است.

 مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره افتتاح زودهنگام متروی فرودگاه حضرت امام اظهار داشت: شهرداری تهران امروز فقط از متروی فرودگاه حضرت امام (متروی خط 8) افتتاح می‌کند و نمی‌تواند آن را به بهره‌برداری برساند.

وی با بیان اینکه طرح ایمنی متروی فرودگاه امام خمینی توسط شورای عالی فنی وزارت راه و شهرسازی که در آن نمایندگان چندین دستگاه حضور دارند رد شده است، گفت: حریم متروی فرودگاه امام با حریم راه آهن و آزادراه قم تداخل دارد و می‌تواند خطرآفرین باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متروی فرودگاه امام با سایر خطوط مترو تفاوت دارد و تفاوت این مترو این است که از حریم راه آهن و آزادراه عبور می‌کند.

تقی‌زاده با اشاره به همکاری وزارت راه و شهرسازی با دستگاه‌های مربوطه با احداث خطوط مترو اظهار داشت: پیش از این اجازه ساخت مترو و عبور خطوط مترو در جوار خطوط راه آهن و آزادراه داده نمی‌شد اما در دوره وزارت آقای آخوندی همکاری با شرکت مترو صورت گرفت و قرار بر این شد که تحت شرایطی اجازه عبور خطوط مترو از کنار خطوط راه آهن و آزادراه داده شود.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: از یک سال پیش طرح ایمنی خط متروی اصفهان به شاهین شهر و متروی فرودگاه حضرت امام مطرح شد که قرار بر این بود در صورت تصویب طرح ایمنی این خطوط مترو اجازه ساخت و بهره‌برداری داده شود. در حال حاضر طرح ایمنی متروی اصفهان – شاهین شهر در کارگروه تخصصی به تصویب رسیده و باید در جلسات شورای عالی فنی وزارت راه به تصویب برسد اما طرح ایمنی متروی فرودگا ه حضرت امام به تصویب نرسید و رد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران نمی‌تواند متروی فرودگاه امام را به بهره‌برداری برساند اظهار داشت: امروز مترو افتتاح می‌شود اما بهره‌برداری از آن منوط به تصویب طرح ایمنی این پروژه است.

وی ادامه داد: به طور قطع بهره‌برداری از این پروژه با این شرایط می‌تواند خطر آفرین باشد و باید ایرادات وارده به این طرح رفع شود و اقدامات ایمن سازی به اجرا برسد.

تقی‌زاده تاکید کرد: بهره‌برداری از این پروژه با اشکالات فنی که دارد ممکن است هر لحظه خطرآفرین باشد و اگر سانحه‌ای برای فردی رخ دهد در آن صورت نظارت وزارت راه و شهرسازی بر ایمنی این پروژه زیر سوال می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قرار بر این است که مسئولان و کارشناسان متروی تهران برای رفع ایرادات و اشکالات پروژه متروی فرودگاه امام جلساتی را با مسئولان وزارت راه و شهرسازی داشته باشند و هدف ما هم خدمت رسانی به مردم با ایمنی و کیفیت بالا است.

وی در پاسخ به این سوال که بهره‌برداری از این پروژه چه زمانی انجام می شود، اظهار داشت: هر زمانی که طرح ایمن سازی فرودگاه امام به تصویب برسد این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

تقی زاده با اشاره به اقدامات متروی تهران برای ایمن سازی متروی فرودگاه امام اظهار کرد: خطوط این مترو از حریم ازادراه و راه آهن می گذرد که می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد بنابراین باید شهرداری و متروی تهران در نقاط مختلف خطوط این مترو اقدامات مختلف ومتفاوت از جمله ساخت دیوار، نصب علائم راهنمایی، نصب تابلوهای روشنایی و کاهش سرعت در برخی از نقاط انجام دهد.

کد N1746304

وبگردی