آفتاب
آب شرب؛ بحران امروز و فاجعه فردا

پنجه کشاورزی سنتی برگلوی تشنه زمین/آبیاری مدرن منجی دشت‌ها می‌شود

پنجه کشاورزی سنتی برگلوی تشنه زمین/آبیاری مدرن منجی دشت‌ها می‌شود

همدان – در حالی بحران آب در استان همدان دشت‌های این منطقه را ممنوعه کرده که سرنخ اصلی حل این بحران در بخش کشاورزی نهفته است چراکه ۹۳ درصد آب در این بخش مصرف می‌شود.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: طی ‌دهه‌های اخیر با گسترش شهرها و افزایش جمعیت از یک‌سو و همچنین گرم شدن هوا، مصرف آب افزایش قابل‌توجهی یافته است به‌طوری‌که با توجه به محدود بودن منابع آبی درگذشته، نیاز به تأمین منابع آب جدید از قبیل احداث سدها و حفر چاه‌های جدید در اولویت کاری وزارت نیرو و شرکت‌های زیرمجموعه آن قرارگرفته است.

زنگ خطر کمبود آب و بحران ناشی از آن در سال‌های اخیر به‌کرات نواخته شده و مسئولان در رده‌های مختلف از طرق مختلف هشدارهای جدی به شهروندان داده‌اند تا با صرفه‌جویی و کاهش مصرف آب در فصول پرمصرف مانند بهار و تابستان بحران آب را پشت سر بگذارند.

همدان در سال‌های اخیر با مشکل کم‌آبی روبرو بوده است

بر اساس اعلام منابع رسمی استان همدان در سال‌های اخیر با مشکل کم‌آبی روبرو بوده که طبق بررسی‌های انجام‌شده سرنخ اصلی برای حل بحران آب در این استان نه‌تنها در بخش شهری نیست بلکه در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده منابع آب کشور و استان یعنی بخش کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان نیز در این خصوص در گفتگو با مهر گفت: دشت‌های استان همدان هم‌اکنون در وضعیت مطلوبی قرار نداشته و میزان ذخیره آبی این مناطق کاهش‌یافته است.

برداشت از منابع آب زیرزمینی در سال‌های گذشته به سبب حفر چاه‌های غیرمجاز افت سطح آب دشت‌های استان همدان را به دنبال داشته است مرتضی عزالدین بابیان اینکه متأسفانه برداشت از منابع آب زیرزمینی در سال‌های گذشته به سبب حفر چاه‌های غیرمجاز افت سطح آب دشت‌های استان همدان را به دنبال داشته است، افزود: کاهش سطح آب دشت‌های استان همدان عوارضی چون ایجاد فرو چاله و خشک شدن چاه‌ها، افزایش بیابان‌زایی، ایجاد کانون ریز گرده‌ها و درنتیجه افزایش مهاجرت‌ها از روستاها به شهرها را به دنبال داشته و اگر روند بهره‌برداری از چاه‌های غیرمجاز ادامه پیدا می‌کرد به‌طورقطع دشت‌های استان همدان با مشکلات بسیاری مواجه می‌شد.

عزالدین با تأکید بر اینکه برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی تمامی دشت‌های استان همدان را ممنوعه و دشت کبودرآهنگ را ممنوعه بحرانی کرده است، اضافه کرد: شرکت آب منطقه‌ای همدان در راستای طرح احیا و تعادل بخشی برنامه‌ریزی لازم را برای احیا و حفظ منابع آبی استان همدان انجام داد که ثمره آن بهبود وضع منابع آب زیرزمینی بود.

وی عنوان کرد: احیا و حفظ منابع آب زیرزمینی استان همدان تنها با انسداد چاه‌های غیرمجاز ممکن نبوده و شرکت آب منطقه‌ای همدان برنامه‌های دیگری ازجمله نصب کنتورهای هوشمند و ایجاد تغذیه‌ مصنوعی به‌منظور جذب منابع آب سطحی به زیرزمینی را در دستور کار قرارداد.

با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه به‌طورکلی عدم مدیریت صحیح در انتقال و مصرف آب در مزارع و زمین‌های کشاورزی و همچنین عدم آگاهی کشاورزان از وضعیت بحرانی منابع آب باعث برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی شده است که باید برای آن چاره اندیشید.

در همین راستا تغییر الگوی کشت کشاورزان، جایگزین شغل‌های جدید به‌جای شغل‌های کشاورزی، شناخت اهمیت منابع آب و استفاده از فرهنگ آب، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از برداشت‌های بیش‌ازحد مجاز از چاه‌ها، ایجاد شعبه‌های مخصوص در دادگاه‌ها برای رسیدگی به تخلفات آبی در سریع‌ترین زمان ازجمله راهکارهای مقابله با خشک‌سالی در استان همدان است.

کد N1745749

وبگردی