آفتاب
گفتگو با وکیل مدافع

احکام متهمان سفارت عربستان در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد

احکام متهمان سفارت عربستان در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد

وکیل‌مدافع یکی از متهمان پرونده تعرض به سفارت عربستان از تأیید حکم شش ماه حبس موکلش در دادگاه تجدیدنظر خبر داد: «١٠ نفر از متهمان این پرونده به حکم دادگاه بدوی اعتراض کردند که پنج نفر از آنها در دادگاه تجدیدنظر به شش ماه حبس و پنج نفر نیز به سه ماه حبس محکوم شدند».

به گزارش آفتاب مصطفی شعبانی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به برگزاری دادگاه تجدیدنظر پرونده تعرض به سفارت عربستان در ٢١ تیرماه در شعبه ٥٣ دادگاه تجدیدنظر تهران گفت: «١٠ نفر از متهمان این پرونده به حکم دادگاه بدوی اعتراض کردند که پنج نفر از آنها در دادگاه تجدیدنظر به شش ماه حبس و پنج نفر نیز به سه ماه حبس محکوم شدند».  او با بیان اینکه شش ماه حبس موکلش در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد، افزود: «در این پرونده اتهام اخلال در نظم عمومی وجود داشت و ما دلایل کافی را آوردیم زیرا کسانی که با اتهام اخلال در نظم عمومی محاکمه شده بودند، فقط نظاره‌گر بودند ولی متأسفانه احکام در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد».  او ادامه داد: «حدود ١٠ روز پیش آخرین دادگاه پرونده متهمان سقوط جرثقیل در مسجدالحرام - حدود دو سال پیش جرثقیل سقوط کرد و صد نفر در حیاط مسجدالحرام کشته و ١١ ایرانی شهید شدند- در عربستان برگزار شد و با توجه به اینکه محرز شده بود خطای پیمانکار جرثقیل در حادثه دخیل بوده، همه متهمان در دادگاه تبرئه شدند ولی در ایران همه کسانی که در حادثه سفارت عربستان بودند حتی روحانیون محکوم شدند، اما عربستان در بحث فرودگاه جده و کشته‌شدن حجاج در عربستان و حادثه منا احکامی را که باید صادر می‌کرد، نکرد».
٢٨ و ٢٩ تیرماه سال ٩٥ دو جلسه دادگاه درخصوص رسیدگی به اتهامات ٢٠ نفر از متهمان پرونده تعرض به سفارت عربستان در شعبه ١٠٦٠ کیفری ٢ مجتمع قضائی کارکنان دولت به ریاست قاضی فرشید دهقانی برگزار شد که برخی از متهمان تبرئه، برخی دیگر به حبس‌های تعلیقی و برخی نیز به حبس‌های سه و شش ماهه محکوم شدند.  دی ماه ١٣٩٤ در پی اعدام «شیخ نمر» روحانی شیعه منتقد عربستان به دست حکومت سعودی، تعدادی برای اعتراض به این اعدام روبه‌روی سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد تجمع کردند. ساعاتی پس از آن بود که تجمعات به خشونت کشیده شد و در تهران آنها به ساختمان سفارت حمله کردند و آن را آتش زدند. در پی این اقدامات عربستان روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.
کد N1742498

وبگردی