آفتاب

بفرما برکت!

بفرما برکت!

همشهری دو - مریم حدادی: درگیری روحی و روانی در روزهای سخت زندگی و بی‌حوصلگی و کسالت، برای همه خانواده‌ها آشناست.

 خيلي از خانواده‌ها راه‌حل برون رفت از اين معضل را نمي‌دانند و مدام در اينگونه بحران‌ها گيج‌تر و سردرگم‌تر مي‌شوند. اما خيلي از خانواده‌ها هم مي‌دانند كه كليد راه‌حل آرامش خانواده و آرام كردن فضاي خانه در دستان خانم خانه است كه خوب مي‌داند بركت را چگونه به خانه سرازير كند. خوشبختانه براي ما، در اين مسير‌ها بن‌بستي وجود ندارد. كافي است مفاتيح‌الجنان را باز كنيم تا بخش اعظمي از حس خوب خانه، به‌دست كدبانوي آن ساخته ‌شود. در نقطه‌اي از زندگي بايد به اين مسئله برسيم كه زندگي به بركت احتياج دارد، آرامش را بايد ساخت و حال خوب را در ذره‌ذره وجود افراد خانواده، جاري كرد. رسيدن به آرامش، سخت نيست اگر مسير را پيدا كنيم.

  • حال خوب كدبانو

اگر مي‌خواهيد فرزندان و همسرتان را شاد ببينيد، بايد قبل از آنها چهره خودتان را در آيينه همراه با لبخند ببينيد. سعي كنيد 5نمونه از كارهايي را كه براي شخص خودتان در 24ساعت شبانه‌روز انجام مي‌دهيد، را يادداشت كنيد. اگر چيزي براي يادداشت به ذهن‌تان نمي‌رسد، بايد همين لحظه فكري كنيد. برنامه‌ريزي كنيد و روزي يك ساعت به همراه بچه‌هايتان به پياده‌روي در نزديك‌ترين پارك محله‌تان برويد. اگر فرصت از خانه بيرون رفتن را داريد، در خيابان‌هاي نزديك محل زندگي‌تان با نگاهي متفاوت بچرخيد، باشگاه ورزشي محل را شناسايي كنيد و ساعت‌هاي فراغت‌تان را كه با ساعت‌هاي دوره‌هاي آموزشي همخواني دارد، پيدا كنيد. لباس‌هايي كه سالي يك‌بار براي مهماني‌ها مي‌پوشيد را بيرون بياوريد، از ميان آنها چندتايي را به پوشيدن در خانه اختصاص دهيد. اين كارها شروع خوبي براي حركت به سمت حال خوب است.

  • چوب بالاي سر خودتان باشيد

خيلي از خانم‌ها از وقت نداشتن و مدام عقب بودن از كارهاي خانه ناله مي‌كنند. براي رفع اين معضل بهتر است، كار‌ها را يادداشت كنيد؛ حداقل براي روزهاي آغازين و شروع كار. بسياري از هدف‌هاي ما دست نيافتني مي‌شوند، چرا كه ذره‌ذره آنها را فراموش مي‌كنيم. يادداشت كردن روزانه، شما را قدم به قدم به مقصودتان نزديك‌تر مي‌كند. با كاغذهاي توي خانه دفترچه‌اي «حال خوب كن» براي خودتان بسازيد و با پارچه‌هاي گل گلي اضافه در كمد، آن را جلد كنيد! سعي كنيد هر روز براي همان روز برنامه‌اي درنظر بگيريد. حتي ريز كارهاي روزانه را هم بنويسيد. با تيك خوردن هر كدام از اين موارد، حس خوب «جامه عمل پوشاندن» به كار‌ها و به مقصد و هدف رسيدن در شما جاري مي‌شود. ضمن اينكه با اين روش سردرگمي براي شروع كار كه معمولا با سؤال «از كجا شروع كنم» همراه است از بين مي‌رود. با اين روش بركت در زمان را براي خودتان فراهم كرده‌ايد.

  • آشپزخانه معنوي

اگر برنامه خاص معنوي براي هنگام پخت‌وپز درنظر گرفته‌ايد، آنها را با خط خوش روي كاغذ كوچكي يادداشت كنيد؛ درون يك پلاستيك فريزر شفاف قرار دهيد. حالا اين فهرست معنوي را در كنار گاز يا هر جايي كه فكر مي‌كنيد بيشتر در معرض ديد شما قرار مي‌گيرد، نصب كنيد. يك صلوات‌شمار كوچك را در گوشه‌اي خاص از آشپزخانه قرار دهيد تا يادآور خوبي باشد براي ذكرهايي كه انتخاب كرده‌ايد. مكان قرآن خواندن خانم خانه، اگر در آشپزخانه باشد، نه فقط خودش كه همه اعضاي خانواده، از آن بهره‌مند مي‌شوند. چند ساعتي را كه در آشپزخانه مشغول پخت‌وپز هستيد، تلفن همراه خود را در نقطه‌اي دور از دسترس‌تان قرار دهيد تا با سرگرم شدن در تلگرام و اينستاگرام و... از حال خوب پخت‌وپز همراه با معنويات جا نمانيد. انجام اين كارها، آنقدر پيچيده نيست كه شما را خسته كند.

  • آرامش تضميني

گمشده انسان امروزي همين آرامش است و آن را در جايي غيراز خانه نمي‌شود پيدا كرد. با چند راهكار ساده مي‌توانيد اين حس ناياب را به تك‌تك اعضاي خانواده‌تان هم منتقل كنيد. بهترين نقطه، آشپزخانه است كه مي‌تواند هم غذاي روح را آماده كند و هم غذاي جسم خانواده شما را. اگر قوانين ساده‌اي را رعايت كنيد مي‌توانيد رفته رفته نورانيت را در چهره اعضاي خانواده‌تان ببينيد. قوانيني مثل: آشپزي كردن با وضو، بسم‌الله گفتن در بدو ورود به آشپزخانه، سلام دادن به امام‌حسين(ع) هنگام استفاده از آب براي پخت‌وپز، خواندن ادعيه هر روز در خانه، خواندن قرآن هنگام پخت غذا ولو به اندازه چند آيه و كارهايي از همين جنس كه مي‌تواند مختص به‌خود شما باشد. مفاتيح را باز كنيد؛ به سراغ دعاهاي كوتاه روزانه برويد. ادعيه‌هاي چند خطي هستند كه از طرف معصومين(ع) براي برطرف شدن هم و غم دنيا و آخرت سفارش شده‌اند و شايد اصلا دعاهايي ديگر را بيابيد كه با حال دل شما سازگاري بيشتري دارند. تمرين كنيد به‌عنوان الگويي در خانه و ستون معنوي خانواده، نمازهاي‌تان را اول وقت بخوانيد تا همسر و فرزندان‌تان ببينند كه آرامش روحي و رواني شما و فضاي آرام خانه به اين نمازهاي اول وقت گره خورده است. شكرگزاري و ديدن جنبه‌هاي مثبت زندگي‌تان را اول در وجود خودتان پيدا كنيد و بعد اين نگاه را به بقيه افراد خانواده منتقل كنيد.

  • شاه‌كليدها را پيدا كنيد

دين عزيز ما اسلام بعضي از شاه‌كليدهاي سرازير‌شدن بركت در زندگي را به ما معرفي كرده است.
يكي از آنها پرداخت خمس و توجه‌كردن به آن است. شما به‌عنوان كدبانوي خانه بهتر است حواس‌تان به سال خمسي و مازاد وسايل خوراكي و... در خانه باشد و از آنها فهرستي تهيه كنيد و آن را در اختيار مرد خانه قرار دهيد تا پرداخت خمس سالانه براي ايشان راحت‌تر شود.
علاوه بر اينها مي‌توانيد ذكرها و دعاهاي روزانه را در كاغذهاي كوچكي يادداشت كنيد و آنها را به در يخچال يا درورودي خانه بچسبانيد كه جلوي چشم افراد خانواده باشد تا در كمترين زمان ممكن آن را بخوانند.
خواندن دعاي فرج و دادن صدقه براي سلامتي امام زمان(عج) يكي ديگر از اين شاه‌كليدهاست.

کد N1741536

وبگردی