آفتاب

باید کمک ویژه‌ای به آزمایشگاه‌های علوم پایه شود

باید کمک ویژه‌ای به آزمایشگاه‌های علوم پایه شود

معاون آموزشی وزیر بهداشت باید کمک ویژه‌ای به آزمایشگاه‌های علوم پایه شود، گفت: یک تا سه درصد درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها به آموزش اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت در اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به تدوین کتاب حوزه آموزش اظهار کرد: افتتاح سامانه آموزشی نوید بستری است تا در کنار دیگر فعالیت‌های دانشگاه مجازی بتوانیم خدمات مناسبی را ارائه دهیم. گزاشی درباره فعالیت‌های مهارتی و حرفه‌ای که به نظر می‌آید بحث بسیار مهمی است در این جلسه ارائه شده است.همچنین گزارشی از طرح آمایش سرزمینی که در وزارت بهداشت اجرا می‌شود بیان شد.

او ادامه داد: در این جلسه گزارش سی ماهه مدیریت جدید آموزش پزشکی و تحول در این حوزه بیان شد. این گزارش می‌تواند چالش‌های زیادی را که آموزش پزشکی با وجود 65 دانشگاه، 90 واحد آموزشی غیر دولتی، 250 بیمارستان تحت آموزش، 150 انجمن تخصصی، 250 هزار دانشجو و 20 هزار هیئت علمی دارد را برطرف کند. حوزه آموزش پزشکی مشغول فعالیت‌های متداولی نیز هست اما در طول 30 ماه گذشته برنامه طرح تحول سلامت به صورت جدی پیگیری شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در فروردین 94 این تیم مدیریتی مستقر شد، خاطرنشان کرد: برنامه آموزش عالی حوزه سلامت در بهار 94 آماده و همچنین سند آمایش سرزمینی که در دوره‌های گذشته در وزارت بهداشت روی آن کار می‌شد به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفت و ما توانستیم اولین جشنواره شهید مطهری را برگزار کنیم. همچنین دانشگاه مجازی در خرداد 94 فعالیت خود را آغاز کرد.

لاریجانی با بیان اینکه آینده آموزش‌ عالی ما در آموزش مجازی نهفته است، تصریح کرد: در این دوره کارگروه تربیت نیروی انسانی شکل گرفت و روند اجرایی پزشک خانواده آغاز شد. همچنین با توجه به تجربه‌های ارزشمند وزارت بهداشت ما شاهد اتمام دور دوم رتبه‌بندی آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بودیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه دانشگاه ابزار و همکار وزارت بهداشت است بیان کرد: آزمون پذیرش دستیار پزشک خانواده و آزمون صلاحیت بالینی در تمام حوزه‌ها انجام شد و سامانه‌ای شکل گرفت که بر اساس آن مناطق آمایشی رصد شده همچنین طرح آمایش بین المللی نیز به خوبی شکل گرفت و ما قادریم در صورتی که سیاست‌هایمان اجازه دهد شعبی از دانشگاه‌های دیگر کشورها در ایران ایجاد کرده و یا بالعکس شعبی از دانشگاه‌های کشورمان در دیگر نقاط دنیا ایجاد کنیم. کشور عراق آمادگی خود را برای اعلام خواهرخواندگی دانشگاه‌هایش با دانشگاه‌های کشور ما اعلام کرد.

لاریجانی تاکید کرد:‌ مقرر شده تا بین یک تا سه درصد درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها به آموزش اختصاص یابد همچنین آزمون‌های بین المللی برگزار شده و ما متقاضی اعضای هیئت علمی جدید نیز هستیم. دانشگاه مجازی جلسه هیئت امنای مرکز ملی تحقیقات و المپیادهای پزشکی در طول این مدت سامان پیدا کرده و برگزار شده است.

او یادآور شد: اولین گزارش اقدامات آمایشی در راستای برنامه طرح تحول سلامت ارائه شد همچنین دستور تشکیل کمیته‌های اخلاق در دانشگاه‌های کشور ابلاغ و کتاب آموزش علوم پزشکی در مسیر تحول و نوآوری منتشر می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه تصویب برنامه دکترای حرفه‌ای بازنگری شده گفت: واقعیت این است که بحث آموزشی بیشتر در گفتمان دانشگاه‌ها توجه شود و ما نقشه 20 ساله‌ای برای کسب جایگاه مناسب و مرجعیت علمی داشته باشیم.

لاریجانی افزود: از مهمترین مسائل ما گذر از دوره گذار دانشگاه به نسل سوم است و نقش دانشگاه در اقتصاد و توانمندسازی دانشجویان و هیئت علمی بسیار مهم است همچنین الگوی تربیت نیروی انسانی را ساماندهی کردیم که تقریبا بیشتر کارهای آن انجام شده است. دانش آموختگان باید انسانیت را بیشتر از هر چیزی مدنظر قرار داده و به آن اهمیت بدهند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان  کرد: یکی از بحث‌های مهم ما این است که بتوانیم کمک ویژه‌ای به آزمایشگاه‌های علوم پایه داشته و امیدواریم دولت در این زمینه نیز مساعدت‌های لازم را داشته باشد همچنین در حوزه آموزش پزشکی قدم‌های استواری برداشته شده و به رغم اینکه نتوانستیم منابع مالی به دانشگاه‌ها تزریق کنیم اما اعضای هیئت علمی را درگیر حوزه آموزش کرده و آنها استراتژی روشنی برای این حوزه مشخص کرده‌اند.

باقر لاریجانی با بیان اینکه باید کمک ویژه‌ای به آزمایشگاه‌های علوم پایه شود، گفت: یک تا سه درصد درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها به آموزش اختصاص دارد.

کد N1741498

وبگردی