آفتاب

بیش از ۹۵ درصد تجهیزات مورد نیاز بخش آب و برق در داخل تولید می‌شود

بیش از ۹۵ درصد تجهیزات مورد نیاز بخش آب و برق در داخل تولید می‌شود

وزیر نیرو تاکید کرد: در این حوزه تاکنون تسهیلات در محدوده صندوق توسعه ملی وجود داشت ولی اکنون فرصت فاینانس از سراسر دنیا وجود دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حمید چیت‌چیان در نشست مشترک اعضای شورای ملی گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و استانداران و روسای اتاق‌های بازرگانی استان‌های سراسر کشور که از صبح امروز در وزارت کشور در حال برگزاری است، گفت: وزرات نیرو تلاش داشته در شورای گفت‌وگو حضوری جدی داشته باشد. من در چندین جلسه حضور داشته‌ام و اگر هم نبوده‌ام قائم مقام و معاونان من حضور داشته‌اند.

او با بیان اینکه حوزه آب و برق خصوصی باید به صورت جدی پیش برود و زمینه‌های لازم برای آن فراهم است، اظهار داشت: قریب به ۶۰ درصد کل برق تولیدی کشور توسط نیروگاه‌های بخش خصوصی تولید می‌شود و این درصد در سال‌های آینده هم بیشتر خواهد شد. ما از افزایش این درصد استقبال می‌کنیم البته محدودیت‌ها را هم اطلاع داریم.

وزیر نیرو افزود: در این حوزه تاکنون تسهیلات در محدوده صندوق توسعه ملی وجود داشت ولی اکنون فرصت فاینانس از سراسر دنیا وجود دارد.

چیت‌چیان با اشاره به وضعیت بخش خصوصی در حوزه وزارت نیرو تصریح کرد: در ابتدای دولت یازدهم کمتر از ۵۰ بنگاه خصوصی داشتیم که برق تولید می‌کردند و به دولت برق می‌فروختند. در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، تعداد نیروگاه‌ها، ۳ نیروگاه بود اما الان ۵۰۰ نیروگاه متعلق به بخش خصوصی به دولت برق می‌فروشند در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر تعداد نیروگاه‌ها به بالای ۴۰۰ نیروگاه رسیده و تولید برق به یک کار مردمی تبدیل شده است.

او با یادآوری آسان‌سازی فعالیت بخش خصوصی خاطرنشان کرد: کسانی که بخواهند زیر ۷ مگاوات برق تولید کنند، می‌توانند مجوزشان را در‌‌ همان استان بگیرند و زیر ۲۵ مگاوات از شرکت برق منطقه‌ای مجوز بگیرند و بالای ۲۵ مگاوات باید از وزارتخانه مجوز دریافت کنند.

وزیر نیرو در رابطه با سرمایه‌گذاری خارجی هم اظهار داشت: سرمایه‌گذاران خارجی از سرمایه‌گذاری در حوزه تولید برق استقبال کرده‌اند و چندین نیروگاه در این باره به بهره‌برداری رسیده است.

چیت‌چیان اضافه کرد: بیش از ۹۵ درصد تجهیزات مورد نیاز بخش آب و برق در داخل تولید می‌شود و این کارخانه‌ها هم متعلق به وزارت نیرو نیستند و این زمینه خوبی برای توسعه بخش خصوصی دارد.

او تاکید کرد: بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان از طرح‌های دولتی بخش آبفا به بخش خصوصی واگذار شده و در تمام استان‌ها این واگذاری‌ها صورت گرفته و در وزارت نیرو‌ هم آمادگی این واگذاری را داریم که فقط پیمانکاری نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

کد N1741428

وبگردی