آفتاب

وزیر نیرو: بهره برداری از 34 سد در دولت یازدهم

وزیر نیرو: بهره برداری از 34 سد در دولت یازدهم

کرمانشاه- ایرنا- وزیر نیرو گفت: در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید 34 سد در سطح کشور به بهره برداری رسیده و مجموع آبی که این سدها تنظیم و استحصال کرده‌اند، چهار میلیارد و 450 میلیون متر مکعب است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید چیت چیان روز سه شنبه سوم مرداد در مراسم بهره برداری از سد 'جامیشان' شهرستان سنقر و کلیایی در شمال شرق کرمانشاه افزود: افزود: از ابتدای سال 96 تاکنون 16 سد در کشور به بهره برداری رسیده و تا پایان سال 6 سد دیگر هم افتتاح می شود.
او با اشاره به آغاز سدسازی نوین از دهه 30 در ایران عنوان کرد: قبل از انقلاب چهار میلیارد و 69 میلیون متر مکعب حجم آب پشت همه سدهای کشور بود و در هر سال 500 میلیون متر مکعب در این سدها تنظیم و استحصال می شد.
به گفته چیت چیان 'از اول انقلاب تا سال 92 در مجموع سدهای ساخته در کشور 19 میلیارد و 168 میلیون متر مکعب آب تنظیم و استحصال می شد که میانگین هر سال 766 متر مکعب است.'
آنچنان که او گفت: در دولت یازدهم چهار میلیارد و 450 متر مکعب آب در پشت سدها ذخیره شده که معادل 2.2 برابر سال های پیش از انقلاب است و از حجم کار بالا در دولت تدبیر و امید حکایت دارد.
وزیر نیرو اظهار داشت: از ابتدای دولت یازدهم 140 طرح سدسازی در دستور کار بود که وزارت نیرو براساس اولویت بندی و انطباق با معیارهای فنی و زیست محیطی اقدام به طراحی و اجرای سدها کرد که در نهایت با راهبردی هوشمندانه و اثربخش از این 140 طرح حدود 100 طرح منطبق با شرایط کشور و مناطق بود که در دستور کار قرار گرفت.
او با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه نیز تاکنون پنج طرح سدسازی به بهره داری رسیده، گفت: سدسازی در غرب کشور در سال های اخیر به دست متخصصان توانمند ایرانی انجام شده و شاهد حرکت عظیمی در این حوزه بوده ایم.
به گفته چیت چیان، از آذرماه 93 تاکنون 32 هزار میلیارد ریال در حوزه آب در استان کرمانشاه هزینه شده و تا نیمه اول سال آینده 12 هزار میلیارد ریال دیگر هم هزینه می شود که رقم بی سابقه ای است.
او اظهار کرد: طی 10 سال اخیر شاهد کاهش بارش بارندگی ها در سطح کشور بوده ایم و به همین دلیل دولت توجه ویژه ای به موضوع آب کرد و اعتبارات خوبی را به این بخش اختصاص داد.

** افتتاح طرح آبرسانی به 800 روستا
در حاشیه افتتاح سد جامیشان که با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری انجام شد، از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس با استانداران مازندران، فارس و لرستان طرح آبرسانی به 800 روستای این سه استان و استان کرمانشاه به طور همزمان افتتاح شد.
وزیر نیرو در باره این طرح گفت: سال 95 به 2 هزار و 980 روستای کشور آبرسانی انجام شد که برابر 10 سال فعالیت آبرسانی روستایی پیش از این دولت است.
چیت چیان در پایان عنوان کرد: در دولت یازدهم چهار هزار و 500 میلیارد ریال برای طرح های آب و چهار هزار و 650 میلیارد ریال برای طرح های حوزه برق هزینه شده است.
وزیر نیرو صبح امروز هم به همراه معاون اول رئیس جمهوری در مراسم آبگیری سد 'زمکان' در شهرستان دالاهو شرکت کرد.
جهانگیری کارخانه خودروسازی ایران خودرو کرمانشاه در شهرستان صحنه را هم افتتاح کرد.
شرکت در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه با رویکرد اقتصاد مقاومتی و تبیین نقش و تکالیف استانها در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال از دیگر برنامه های جهانگیری در این سفر است.
وزاری نیرو، صنعت و کشاورزی در این سفر معاون اول رییس جمهوری را همراهی می کنند.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت و 24 هزار و 640 کیلومتر مربع مساحت، دارای 14 شهرستان، 31 شهر، 86 دهستان و 2 هزار و 793 روستای دارای سکنه، در غرب کشور واقع شده است.
7444/8066/3033 خبرنگار: فرزاد نویدی ** انتشار دهنده: علی مولوی
کد N1739686

وبگردی