آفتاب

سردار مومنی : نیروی انتظامی در مبادی رسمی ورود کالا به کشور مستقر می شود

سردار مومنی : نیروی انتظامی در مبادی رسمی ورود کالا به کشور مستقر می شود

بندرعباس - ایرنا - جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت : این نیرو با همکاری گمرک ظرف مدت 2 ماه آینده در مبادی رسمی ورود کالا به کشور مستقر می شود.

به گزارش ایرنا سردار اسکندر مومنی روز دوشنبه که برای بررسی نحوه استقرار نیروی انتظامی در مبادی رسمی ورود کالا وارد بندرعباس شده است در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: این اقدام دائمی و برای پیشگیری از قاچاق کالا و نظارت بر فرآیندها، اظهارنامه ها و محتویات است تا ورود قاچاق کالا به کشور کاهش یابد.
وی ادامه داد: از کشفیات 12 کانتینر کالای قاچاق به ارزش 5 میلیارد تومان که طی مدت 2 تا سه روز گذشته کشف شده حدود 4 میلیارد تومان آن از مبادی رسمی و یک میلیارد تومان دیگر از مبادی غیر رسمی وارد شده است.
وی اضافه کرد: قاچاقچیان در مبادی رسمی همه فرآیندهای اداری و تشریفات قانونی را با دور زدن قانون و اظهار خلاف واقع انجام می دهند.
جانشین فرمانده ناجا اظهار داشت: ابتدای کانتینر را کالاهای اظهار شده قرار می دهند که ارزان و با تعرفه بسیار پایینی است و پشت آن کالاهای قاچاق که تعرفه بسیار بالایی دارد چیده می شود.
سردار مومنی بیان کرد: بدین ترتیب قاچاقچیان هم قانون را دور می زنند و هم حق و حقوق دولتی را نمی دهند.
وی خاطر نشان کرد: باید فرآیندهای قانونی برای کسب و کار و تجارت قانونی تسهیل شود تا وقت و هزینه آنهایی که می خواهند به کار قانونی بپردازند در فرآیندهای پیچیده اداری صرف نشود.
به گفته این مقام مسئول، باید بازدارندگی به نحوی باشد که تجارت غیر قانونی برای آنهایی که چنین قصدی دارند مقرون به صرفه نباشد.
جانشین فرمانده ناجا گفت: نکته سوم امحاء کالاهای کشف شده است، هرچند این ها جریمه شوند ولی ورود این کالا ها به چرخه مصرف اثر سوء خود را در کاهش اشتغال، تولید و اقتصاد و امنیت ملی برجای می گذارد.
سردار مومنی خاطر نشان کرد: مکانیزه کردن تمام فرآیندها و به کمترین میزان رساندن دخالت انسان و دست برای آنکه بتوان نظارت بسیار کامل تری بر ورود و خرج کالاها داشت نکته بسیار مهمی است؛ با این حجم بسیار بزرگ واردات امکان کنترل دستی همه کالاها وجود ندارد.
جانشنین فرمانده ناجا یادآور شد: گام اول پیشگیری است که باید از مبادی رسمی صورت بگیرد چرا که حجم بسیاری از واردات از مبادی رسمی انجام می شود.
وی خاطر نشان کرد: مقابله و برخورد هم اولویت دیگر در زمینه مبارزه با قاچاق کالا است که محور فعالیت ها در این بخش بر کارهای اطلاعاتی و تمرکز بر باندهای بزرگ و سازمان یافته قرار دارد.
وی اضافه کرد: شناسایی و دستگیری خرده قاچاقچیان در اولویت جاری قرار دارند ولی تمرکز بر باندهای بزرگ سازمان یافته و حجیم است تا بتوان حجم کالای قاچاق را به کمترین میزان رساند.
سردار مومنی ادامه داد: افزون بر 50 درصد افزایش کشفیات قاچاق کالا در سال 95 نسبت به 94 داشتیم و در سه ماهه اول 96 هم باز افزون بر50 درصد افزایش کشفیات نسبت به سه ماهه سال 95 را شاهد هستیم.
به گفته جانشین فرمانده ناجا، کشفیات پرونده های بالای 500 میلیون تومان افزایش قابل توجه ای داشته و پرونده های زیر 100 میلیون تومان و خُرد 2 درصد کاهش یافته است.
وی عنوان کرد: شاید یک پرونده بزرگ به اندازه یک هزار پرونده خُرد حجم و ارزش داشته باشد.
جانشین فرمانده ناجا افزود: رویکرد مقابله با باندهای بزرگ و سازمان یافته دستاوردهای خوبی ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب که بتواند به رونق کسب و کار داخلی و اشتغال کمک کند فاصله زیادی وجود دارد.
3219/6048/1484
خبرنگار: عزت الله معمارباشی ** انتشار دهنده: اصغر رضاخانی
کد N1738999

وبگردی