آفتاب
اقدام غیرقانونی شهرک‌های صنعتی؛

ادامه مصائب تالاب‌های لرستان/«تنوردر» برای احداث گلخانه واگذار شد

ادامه مصائب تالاب‌های لرستان/«تنوردر» برای احداث گلخانه واگذار شد

خرم‌آباد - واگذاری غیرقانونی زمین محدوده تالاب «تنور در» دورود برای احداث گلخانه موجب شکایت محیط‌زیست و انتقاد شدید استاندار لرستان شد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: نبی‌الله قائد رحمت معاون محیط‌زیست لرستان در جلسه بررسی ظرفیت‌های حوزه شیلات لرستان در سخنانی با اشاره به احداث گلخانه در حریم تالاب «تنور در» شهرستان دورود اظهار داشت: این در حالی است که در سال ۹۱ اداره کل محیط‌زیست لرستان محدوده این تالاب را که متعلق به آب و فاضلاب بود را خریداری کرده است.

واگذاری محدوده تالاب «تنور در» برای احداث گلخانه

وی بابیان اینکه در سال ۹۱ با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط مانند جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، شیلات، آب منطقه‌ای، بخشداری منطقه در قالب صورت‌جلسه و مصوبه‌ای مطرح شد که با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه در پایین‌دست شهرستان دورود زمین از سوی محیط‌زیست در اختیار آب و فاضلاب قرار گیرد و محدوده این تالاب به محیط‌زیست واگذار شود گفت: این محدوده که در داخل تالاب‌ها بود و در اختیار شرکت آب و فاضلاب شهری بود و بر اساس این صورت‌جلسه در فرمانداری دورود به محیط‌زیست واگذار شد.

معاون محیط‌زیست لرستان با تأکید بر اینکه این اداره کل ما عوض این زمین را در جنوب منطقه در اختیار آب و فاضلاب برای احداث سیستم تصفیه فاضلاب قرارداد گفت: در حال حاضر بدون اینکه با محیط‌زیست هماهنگی صورت گیرد اعلام کرده‌اند که این زمین در محدوده تالاب نیست و نامه واگذاری آن را نیز نوشته‌اند.

قائد رحمت بابیان اینکه در قالب نقشه‌ها و مختصات «جی‌پی‌اس» حریم تالاب را مشخص کرده‌ایم گفت: این موضوع را به منابع طبیعی و شرکت ثبت و اسناد نیز اعلام کرده‌ایم که در داخل اراضی اگر قرار است که واگذاری صورت گیرد باید با هماهنگی محیط‌زیست صورت گیرد.

شهرک‌های صنعتی محدوده تالاب را واگذار کرد

وی بابیان اینکه کل طول این محدوده‌ای که به محیط‌زیست واگذارشده ۹ کیلومتر است ادامه داد: تالاب «تنور در» یک تالاب دائمی نبوده بلکه فصلی است و مساحت تالاب در بعضی سال‌ها ۵۰ هکتار می‌شود و بستگی به میزان بارندگی‌ها دارد.

معاون محیط‌زیست لرستان بابیان اینکه در محدوده این تالاب اراضی زراعی مردم و پرورش ماهی نیز وجود دارد تصریح کرد: اما گلخانه با مسائل زیست‌محیطی تالاب منافات دارد و این محدوده دقیقاً تالاب است.

قائد رحمت بابیان اینکه وقتی‌که سال ۹۱ در فرمانداری دورود جلسه‌ای با حضور تمام اعضا برگزارشده و در آن این زمین به محیط‌زیست واگذارشده و این موضوع نیز مصوبه دارد نباید این اقدام صورت می‌گرفت گفت: چرا باید این زمین که مربوط به محیط‌زیست است به کسی دیگر واگذار شود.

ماشاالله نعمتی فرماندار دورود در این رابطه بابیان اینکه شهرک‌های صنعتی این شهرستان بدون هماهنگی با محیط‌زیست و برای تسریع در روند کار این زمین را واگذار کرده است ادامه داد: این در حالی است که باید محیط‌زیست در این رابطه هماهنگ می‌کردند.

وی با اشاره به تذکر جدی به مدیر شهرک‌های صنعتی دورود به خاطر این واگذاری غیرقانونی گفت: باید شهرک‌ها صنعتی در این رابطه استعلام‌های لازم را انجام می‌داد.

استاندار لرستان: مدیر شهرک‌ها تخلف کرده است

هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز در این رابطه بابیان اینکه شهرک‌های صنعتی باید بابت این اقدام پاسخگو باشد اظهار داشت: نمی‌شود که داستانی برای همه ما درست کند.

وی با اشاره به جلوگیری از فعالیت این گلخانه از سوی محیط‌زیست گفت: محیط‌زیست در این رابطه برابر قانون عمل کرده است، اما شهرک‌های صنعتی چرا خلاف قانون این زمین را واگذار کرده است؟

استاندار لرستان با اشاره به شکایت محیط‌زیست در این رابطه گفت: بااین‌وجود مدیرکل محیط‌زیست اعلام کرد که نباید در این رابطه شکایتی صورت می‌گرفت و اعلام کرد که هفته جاری این مشکل را حل می‌کند.

بازوند بابیان اینکه سؤال اینجا بوده که مدیر شهرک‌های صنعتی چرا بدون استعلام از محیط‌زیست این کار را انجام داده است ادامه داد: اولین تخلف را مدیر شهرک‌های صنعتی کرده است.

قائد رحمت معاون محیط‌زیست لرستان بابیان اینکه نیت ما کمک کردن است ادامه داد: منتها این کمک کردن باید در قالب قانون و مقررات باشد که مشکلی ایجاد نشود و دستگاه‌های نظارتی ایرادی از ما نگیرند.

کد N1738930

وبگردی