آفتاب
مشکلات پیرامونی صعود به سومین قله کشور؛

پرواز وعده‌ها بر فراز کوه سبلان/کمبودها حوادث را تشدید می‌کند

پرواز وعده‌ها بر فراز کوه سبلان/کمبودها حوادث را تشدید می‌کند

مشگین شهر – کوه سبلان سومین قله مرتفع ایران است که با وجود پذیرایی سالانه هزاران کوهنورد همچنان گرفتار وعده‌های مسئولان بوده و به ساماندهی مطلوب خدمات گردشگری دست نیافته است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: در برنامه توسعه استان اردبیل، یکی از محورهای اصلی توسعه گردشگری است. در عین حال طبیعت‌گردی به عنوان امتیاز شاخص گردشگری اردبیل قلمداد می‌شود. بطوریکه در کنار مواهب تاریخی و باستانی به اذعان خود مسافران این شهر، آنچه آن ها را به اردبیل کشانده آب و هوای مطبوع و طبیعت اردبیل است.

این در حالی است که اثر طبیعی ثبت ملی سبلان، یکی از مهم‌ترین مواریث طبیعی که در عمیق‌ترین لایه‌های فرهنگ و تاریخ اردبیل ردپای آن باقی است، نتوانسته به وضعیت مطلوب خدمت‌رسانی به مسافران برسد.

موضوعی که خود به تشدید حوادث حین کوهنوردی در این قله کم‌نظیر تبدیل شده است.

وضعیت نامطلوب بهداشتی پناهگاه

رشته کوه سبلان از دره قره‌سو در شمال غرب اردبیل و در جهت شرقی- غربی به طول ۶۰ کیلومتر و عرض ۴۵ کیلومتر تا کوه قوشا داغ اهر ادامه دارد. ارتفاع چهار هزار و ۸۱۱ متری سبلان کوه آتشفشان نیمه خاموش است که گفته می‌شود دو دوره آتشفشان را سپری کرده ولی در وضعیت فعلی در تمامی طول سال قلل آن پوشیده از برف و یخ است بطوریکه یخچال‌های دائمی این کوه موردتوجه یخچال نوردان سراسر دنیا است.

سبلان سه قله اصلی دارد که از شهر اردبیل به عقاب بال گشوده‌ای تشبیه می‌شود و شهرهای اردبیل، سراب و مشگین شهر را در برگرفته است. این سه قله عبارتند از  «سلطان ساوالان» به عنوان بلندترین قله، «حرم داغ» دومین قله مرتفع و کسری که سومین قله آن است.

علاوه بر پوشش کم‌نظیر گیاهی و حیات‌وحش این کوه، در قله کوه سبلان دریاچه‌ای بوجود آمده که اعجاز آن را به عنوان یک کوه آتشفشان دوچندان ساخته است. این دریاچه به قطر ۱۴۵ و ۸۰ متر و عمق تقریبی ۴۰ متر حتی در مردادماه نیز آب سرد و صفر درجه دارد و به استثنای فصل تابستان در مابقی فصول یخ زده است.

یکی از راهنمایان کوهنوردی استان اردبیل اعجازهای بی شمار طبیعی سبلان را از جمله مهم‌ترین دلایل استقبال گردشگران و کوهنوردان از این کوه می‌داند.

علی درخشان در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: در کنار اعجازهای تاریخی در جبهه غربی قله سلطان و در کنار جانپناه، سنگی به شکل عقاب به نام قارتال )در ترکی آذربایجانی به معنی عقاب) قرار دارد که در طول تاریخ به نماد سبلان تبدیل شده‌ و این قطعه سنگ به شکل عقابی است که نشسته و سر را به سوی شرق چرخانده‌ است.

وی با یادآوری اینکه کوه سبلان مسیرهای صعودی مختلفی با شرایط و ویژگی‌های متفاوت دارد، گفت: مسیر جنوبی، جانپناه غرب از جبهه غربی، پناهگاه شمال شرق و مسیر جنوب غربی مسیرهای مختلف صعود به قله است که از بین آنها مسیر شمال شرق در زمستان و تابستان مورد استفاده عمومی است.

کد N1735225

وبگردی