آفتاب
مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت مطرح شد؛

پیشگیری از افزایش آسیب‌های اجتماعی دانشجویان با فعالیت‌ فرهنگی

پیشگیری از افزایش آسیب‌های اجتماعی دانشجویان با فعالیت‌ فرهنگی

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت هدف از فعالیت‌های فرهنگی برنامه‌ریزی شده را تعالی فرهنگی دانشجویان و جلوگیری از افزایش آسیب‌های اجتماعی در میان دانشجویان و داشتن مسؤولیت اجتماعی آنان برشمرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مفدا، در حاشیه برگزاری بیست و دومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت، نشست مشترک مدیران فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حضور دکتر بهرامعلی قنبری قائم مقام اجرایی و مشاور علمی و پژوهشی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، دکتر حسام الدین علامه قائم مقام برنامه‌ریزی و نظارت این معاونت و امیر للـه‌گانی مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت برگزار شد.

این نشست یک روزه با هدف تبیین برنامه‌ها و تبادل نظر مدیران فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در خصوص فعالیت‌های حوزه فرهنگی و قرآن و عترت این دانشگاه‌ها برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر حسام الدین علامه قائم مقام برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به رشد فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و برنامه‌ریزی در جهت مشارکت بیشتر دانشجویان در این‌گونه فعالیت‌ها گفت: در مدت ۳ سال گذشته فضای تازه‌ای در بخش فرهنگی دانشگاه‌ها ایجاد شده است .

وی افزود: در جهت ایجاد بستر مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی، برنامه‌های جامع و هدف‌مندی توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تدوین شده است، که نشان از رشد و ارتقا این حوزه در دانشگاه‌ها و در میان دانشجویان علوم پزشکی دارد.

علامه با اشاره به اهمیت برنامه عملیاتی سالانه، چهار برنامه، ایجاد کرسی‌های آزاد اندیشی، سیر مطالعاتی در حوزه فرهنگی، توانمندسازی مدیران دانشگاهی و غربالگری نگرش دانشجویان را از مواردی دانست که در برنامه عملیاتی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: برای برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی با موضوع دین و دنیای معاصر و علوم بین رشته‌ای در حوزه سلامت و شیوه برگزاری این کرسی‌ها، برنامه‌ای را تدوین کرده‌ایم که بعد از تائید نهایی به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

قائم مقام برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت درباره توانمندسازی مدیران و کارشناسان دانشگاهی خاطرنشان کرد: با تدوین پروتکل‌های آموزشی که برای مدیران و کارشناسان در نظر گرفته شده است می‌خواهیم در مباحث مختلف این فعالان حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها را با مسائل روز و مخصوصا آسیب‌های فضای مجازی آشنا کنیم.

وی گفت: پیمایش و غربالگری سلامت دانشجویان و بحث پایش سلامت روان دانشجویان از اولویت‌ها بوده است و در این میان شناخت رفتار و غربالگری ارزش‌ها و نگرش دانشجویان نیز برای برنامه‌ریزی و مداخله فرهنگی بسیار مهم و قابل بررسی است.

علامه افزود: با برنامه‌ریزی در حوزه غربالگری رفتاری و اندیشه دانشجویان می‌توانیم بر اساس تیپ فکری دانشجویانی که با آن‌ها مواجه هستیم، برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری صورت بگیرد.

وی رشد بودجه فرهنگی سال جاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را بسیار قابل توجه دانست و گفت: خوشبختانه امسال شاهد رشد ۶۸ درصدی بودجه در حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی و رشد نزدیک به ۴۰ درصدی در بخش فعالیت‌های فرهنگی هستیم که این موضوع می‌تواند در رشد فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها بسیار موثر  و تاثیرگذار  باشد.

در ادامه امیر للـه‌گانی مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت، گفت: در طول مدت ۳ سال گذشته فعالیت‌های بسیار خوبی در حوزه معاونت فرهنگی اتفاق افتاده است. افرادی که دغدغه فعالیت فرهنگی دارند و از فعالان این حوزه هستند، می‌دانند که در حال حاضر معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بسیار با قدرت و مؤثر در حال فعالیت است.

وی شور و نشاط بیشتر و جذب حداکثری دانشجویان  را از اهم اهداف فعالیت‌های فرهنگی وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: تغییرات بسیار خوب و رو به رشدی در حوزه فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی داشته‌ایم. امروز بیش از ۷۰۰ نشریه فعال دانشجویی داریم. تشکل‌های فعال دانشجویی نسبت با چند سال گذشته رشد بسیار قابل توجهی داشته اند. کانون‌های فرهنگی بسیار پویا در حال فعالیت هستند و انجمن‌های علمی دانشجویی بسیاری شکل گرفته و مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: کارشناسان فرهنگی بسیار مهم و تاثیرگذار است. البته باید به این موضوع نیز توجه شود که چه مقدار در عمل و برنامه‌هایمان برنامه‌های مفید و فعالیت‌های قرآنی داریم. بسیاری از دانشگاه‌ها فعالیت‌های بسیار منسجم و با ساختار مناسبی را در حوزه فعالیت‌های قرآنی دارند که دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این مورد یکی از دانشگاه‌های پیشتاز است.

للـه‌گانی هدف از تمامی فعالیت‌های فرهنگی برنامه‌ریزی شده را تعالی فرهنگی دانشجویان و جلوگیری از افزایش آسیب‌های اجتماعی در میان دانشجویان عنوان کرد و توضیح داد: یکی از مهمترین اهداف فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی است و همین‌طور اهداف دیگر آموزش دانشجویان برای داشتن مسؤولیت اجتماعی و بالا بردن سطح مشارکت و رفع خودمحوری است. امروز با انجام فعالیت‌های تدوین شده فرهنگی که در دانشگاه‌ها انجام شده است توانسته‌ایم بستر مناسبی برای تمرین و آزمون و خطای دانشجویان در بحث مشارکت اجتماعی فراهم کنیم.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت تاثیر رفتار مدیران و کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی بر دانشجویان را بسیار مهم قلمداد کرد و  گفت: داشتن مسئوولیت در حوزه فرهنگی موجب تاثیرگذاری بر دانشجویان شود و این امر می‌تواند در تغییر مسیر زندگی افرادی که در دانشگاه با شما در تماس هستند موثر باشد. بنابراین بسیاری از رفتارهایمان در جذب دانشجویان به فعالیت‌هایی فرهنگی تاثیر گذار است.

در ادامه این نشست محمد مهدی بحرالعلوم رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت فعالیت قرآنی در عملکرد مدیران و کارشناسان فرهنگی گفت: جایگاه فعالیت‌های قرآنی در عملکرد بهتر مدیران و کارشناسان فرهنگی بسیار مهم و تاثیرگذار است. البته باید به این موضوع نیز توجه شود که چه مقدار در عمل و برنامه‌هایمان برنامه‌های مفید و فعالیت‌های قرآنی داریم. بسیاری از دانشگاه‌ها فعالیت‌های بسیار منسجم و با ساختار مناسبی را در حوزه فعالیت‌های قرآنی دارند که دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این مورد یکی از دانشگاه‌های پیشتاز است.

وی اهداف انجام فعالیت‌های قرآنی را شامل سه مورد «جذب حداکثری دانشگاهیان به فعالیت‌های قرآنی»، «ارتقا کیفی فعالیت‌های قرآنی»، «تاثیرگذاری از فعالیت‌های قرآنی انجام شده» عنوان کرد و گفت: با این سه هدف فعالیت‌های قرآنی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم  و باید به این نکته توجه کنیم که با تدوین برنامه‌های مناسب بتوانیم جذب حداکثری داشته باشیم و بعد از جذب بتوانیم کیفیت فعالیت‌های قرآنی را افزایش دهیم و در نهایت بتوانیم با فعالیت‌های قرآنی تاثیرگذاری قرآنی نیز داشته باشیم.

کد N1735136

وبگردی