آفتاب

تیلرسون به‌زودی درخصوص برجام بیانیه‌ای صادر می‌کند

تیلرسون به‌زودی درخصوص برجام بیانیه‌ای صادر می‌کند

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، وزیر خارجه آمریکا به‌زودی نظر خود را درخصوص پایبندی ایران به «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» اعلام می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، طبق توافقی که بین شش قدرت جهانی از جمله آمریکا با ایران در تیرماه ۹۴ حاصل شد، وزارت خارجه ایالات متحده می‌بایست هر ۹۰ روز به کنگره این کشور اطلاع دهد که آیا ایران به مفاد برجام پایبند بوده است یا نه. روز گذشته ضرب‌الاجل دولت «دونالد ترامپ» در این خصوص به پایان رسید.

«شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه گفت: «وزیر خارجه آمریکا (رکس تیلرسون) به‌زودی در این زمینه بیانیه‌ای صادر خواهد کرد.»

سخنگوی کاخ سفید افزود: «فکر می‌کنم همه می‌دانند که رئیس‌جمهوری (دونالد ترامپ) خیلی به صراحت نظرش را در این خصوص بیان کرده است که این یک توافق بد است، یک توافق بد برای آمریکا است.»

در همین زمینه، یک مقام آمریکایی که خواست نامش نشود، هفته گذشته به رویترز گفته بود که دولت دونالد ترامپ«به احتمال زیاد» برای یک دوره دیگر پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام را تایید می‌کند.

در صورت تایید پایبندی ایران به برجام توسط دولت آمریکا، این تصمیم تازه به ایران اجازه می‌دهد از مزایای برجام در زمینه تخفیف تحریم‌ها بهره‌مند شود.

این در حالی است که طی هفته های اخیر بحث‌هایی درباره مزایا و معایب این توافق در آمریکا در جریان است. هفته گذشته مخالفان سرسخت توافق ایران در کنگره خواستار رد آن از سوی دولت ترامپ شدند.

چهار سناتور جمهوریخواه روز سه‌شنبه در نامه‌ای به رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، تلاش کردند تا او را در زمینه رد توافق ایران متقاعد کنند. آنها نوشتند: «ما خواهان این هستیم که شما تصدیق نکنید که کاهش تحریم‌های آمریکا برای ایران در راستای منافع امنیت ملی آمریکاست یا اینکه ایران به مفاد برنامه جامع اقدام مشترک پایبند بوده است.»

این در حالی است که هفته گذشته برخی از گزارش‌ها حاکی از آن بود که وزارت خارجه آمریکا تایید کرده که واشنگتن نسبت به مفاد برجام «متعهد» خواهد بود هرچند که به بازبینی و نهایی کردن سیاستش در قبال ایران ادامه می‌دهد.

کد N1735073

وبگردی