آفتاب
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل

تبیین خدمات ارزشمند صفویه یک نیاز و ضرورت است

تبیین خدمات ارزشمند صفویه یک نیاز و ضرورت است

اردبیل - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: کارها و خدمات خاندان صفویه در ایران ارزشمند و شایسته دفاع و صیانت بوده و تبیین این خدمات یک نیاز و ضرورت است.

آیت الله سید حسن عاملی روز یکشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل افزود: شاه اسماعیل صفوی بعنوان موسس سلسله صفوی الگوی مناسبی برای جوانان این مرز و بوم است که در جوانی با اندیشه متعالی خود، ایران را یکپارچه کرد و از مکتب اهل بیت به درستی صیانت و پاسداری کرد.
وی بیان کرد: باید تلاش کنیم تا این تمدن با عظمت و این میراث گرانقدر را به شایستگی به نسل نو نشان دهیم.
آیت الله عاملی با اشاره به برگزاری نخستین همایش بین المللی نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت (ع) و احیای هویت ایرانی در اردبیل اظهار کرد: کار صفویه خیلی وسیع و با عظمت است و با برگزاری یک همایش نمی توان همه آن عظمت و خدمات را نشان داد.
وی با تاکید براینکه با برگزاری چنین همایش هایی ، جایگاه اصلی و رفیع صفویه باید تبیین شود، گفت: بررسی صفویه و تبیین خدمات شایسته این سلسله جلیل القدر یک نیاز است.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل ایجاد مرکز تحقیقات صفویه را کاری مثبت و سازنده برای استان عنوان کرد و با قدردانی از اهتمام جدی کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی ،گفت: این مرکز باید ردیف اعتباری مشخصی داشته باشد تا با بهره گیری از همه ظرفیت ها ، تحقیقات وسیعی را در جهت هویت یابی صفویه و معرفی خدمات این سلسله انجام دهد.
امام جمعه اردبیل با تاکید بر اینکه در بحث صفویه و برگزاری این همایش، از صاحب نظران جمهوری آذربایجان و ترکیه هم باید بهره گرفت، افزود: اندیشمندان و محققان سه کشور ایران، آذربایجان و ترکیه در حوزه صفویه باید به جد وارد کارشوند.
آیت الله عاملی راه سعادت و کمال را محبت و مودت اهل بیت (ع) دانست و تشریح کرد: صفویه گفتگوی بین ادیان و مذاهب را بنیانگذاری کرده و هدف از این همایش تفوق نژادی نیست، هدف توجه به همه ارزش هایی است که صفویه برای دنیا ترسیم کرده است.
او گفتمان دنیا را گفتمان صلح و دوستی عنوان کرد و با اعلام اینکه ما از یک میراث بزرگ بشریت دفاع می کنیم ، گفت: خدمت بزرگی که صفویه به دنیا کرده همان گفتمان صلح و دوستی است.
سیدناصر اسحاقی ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل و دبیر همایش 'نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت و احیا هویت ایرانی' نیز در این جلسه گفت: با مصوبه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران مرکز تحقیقات صفویه در اردبیل راه اندازی می شود.
وی در تشریح اقدامات انجام شده برای برگزاری این همایش افزود: سال 1395 در شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل طرح برگزاری همایش 'نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت و احیا هویت ایرانی' توسط ریاست شورا مطرح شد که به خاطر همبستگی موضوع با تاریخ و فرهنگ و دیانت مردم اردبیل مورد تصویب اکثریت اعضا قرار گرفت و مقرر شد این همایش در اردبیل برگزار شود.
دبیر همایش 'نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت و احیا هویت ایرانی' اظهار کرد: از زمان انتشار فراخوان جذب مقاله برای این همایش در رسانه ها 54 مقاله به دبیر خانه همایش ارسال شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: بحث علمی، ارزیابی علمی و داوری مقاله برعهده کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران است.
وی افزود: از اساتید و صاحب نظران کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران 9 نفر از جمله دکتر ولایتی در این همایش سخنرانی خواهند داشت.
اسحاقی گفت: این رویداد می تواند یک گام بزرگ برای شروع برنامه های فرهنگی در استان باشد.
او اظهار کرد: همچنین اساسنامه مرکز تحقیقات صفویه در کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تصویب قرار گرفت.
در این جلسه از پوستر همایش رونمایی و ابلاغ های اعضای ستاد اجرایی با امضای استاندار اردبیل اعطا شد.
نخستین همایش بین المللی نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت (ع) و احیای هویت ایرانی بر اساس مصوبه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی استان روزهای چهارم و پنجم مردادماه با حضور محققان و اندیشمندان داخلی و خارجی در مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار می شود.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6016/6018
کد N1734077

وبگردی