آفتاب

خیابان مریم میرزاخانی در تهران؟ | پیشنهاد نامگذاری یک خیابان به نام مریم میرزاخانی نابغه ایرانی ریاضی

خیابان مریم میرزاخانی در تهران؟ | پیشنهاد نامگذاری یک خیابان به نام مریم میرزاخانی نابغه ایرانی ریاضی

خیابان مریم میرزاخانی در تهران؟ | درگذشت مریم میرزاخانی بر اثر سرطان، موجب واکنش های بسیاری شد، که یکی از آنها، پیشنهاد نامگذاری خیابانی به نام او بود. پیشنهاد نامگذاری یک خیابان به نام مریم میرزاخانی نابغه ایرانی ریاضی توسط رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران مطرح شد.

بیشتر بخوانید: همسر مریم میرزاخانی کیست؟

بیشتر بخوانید: خاکسپاری مریم میرزاخانی در آمریکا .

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از ارائه پیشنهاد اجرایی برای نام گذاری یکی از اماکن و یا خیابان های پایتخت به نام دانشمند ایرانی «دکتر مریم میرزاخانی» به شورای شهر خبر داد.
روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرتهران نوشت: بابک نگاهداری با بیان اینکه خبر درگذشت دکتر مریم میرزاخانی جامعه علمی و پژوهشی کشور را تحت تاثیر خود قرار داد، افزود: باید یاد و خاطره ایشان به عنوان تنها فرد ایرانی که موفق به دریافت مدال فیلدز (برترین جایزه جهانی تخصصی در حوزه علوم ریاضی) شده برای همیشه در حافظه شهروندان ثبت و ماندگار شود.
وی اظهار کرد: در همین راستا و برای ماندگاری نام و یاد پرچمداران ایرانی علم و دانش، پیشنهاد مشخصی را برای بررسی شورای شهر تهران ارائه کردیم.
نگاهداری با بیان اهمیت موضوع وجود نگاه علمی به نام گذاری خیابان ها و اماکن شهری افزود: نام اماکن شهری و خیابان‌ها بخشی از تاریخ، هویت و خاطره جمعی است و این نام‌ها همانگونه که بخشی از تاریخ شهر را در بستر رویدادها می‌سازند به خاطره‌ای جمعی تبدیل می‌شوند که در نهایت هویت شهری ما را شکل می‌دهند.
وی گفت: مطالعات بیانگر این حقیقت اند که نام گذاری فضاهای شهری با نام دانشمندان و برجستگان علمی کشور ضمن ایجاد انگیزه و روحیه خودباوری ملی در میان جوانان و دانشجویان موجب ترویج روحیه پژوهشگری و دانش‌اندوزی در میان جامعه علمی کشور می‌شود.
رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران افزود: با توجه به اهمیت این موضوع و بروز نظرات مختلف در این حوزه در سال‌های اخیر، این مرکز پژوهش جامعی را در خصوص سیاست‌های نام گذاری اماکن و خیابان های تهران و با هدف بررسی موضوع از جنبه های علمی و تجربی و ارائه چارچوب های مشخص سیاستگذاری در این خصوص طراحی کرده و در دست اجرا دارد که نتایج آن می‌تواند پشتیبان علمی مناسبی برای تصمیمات نظام مدیریت شهری پایتخت محسوب شود.
پرفسور مریم میرزاخانی نابغه ریاضی جهان و برنده مدال فیلدز و استاد ریاضی دانشگاه استانفورد آمریکا درگذشت.
کد N1734002

وبگردی