آفتاب
استانی که مستعد حوادث است؛

کاهش منابع آب کشاورزی و بی رغبتی به بیمه محصولات در ایلام

کاهش منابع آب کشاورزی و بی رغبتی به بیمه محصولات در ایلام

ایلام-ایلام جزو ۱۰ استان حادثه خیز کشور بوده و با کمبود منابع آبی نیز روبروست، این در حالی است که کشاورزان این استان رغبت چندانی به بیمه محصولا کشاورزی خود ندارند.

خبرگزاری مهر-گروه استان ها: استان ایلام در غرب ایران با داشتن زمین های حاصلخیز کشاورزی و منابع آبی یکی از قطب های کشاورزی کشور به شمار می رود و هم اکنون بیش از ۶۰ درصد مردم استان در بخش کشاورزی فعالیت دارند.

کشاورزی در این استان سابقه طولانی دارد و هم اکنون نیز بسیاری از مردم استان از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند، در حال حاضر بیش از ۳۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان ایلام وجود دارد که بیشتر زمین های کشاورزی دیم هستند.

البته در آینده ای نزدیک قرار است با اجرای طرح های آبرسانی زمین های آبی کشاورزی استان از ۸۰ هزار هکتار به ۲۰۰ هزار هکتار افزایش پیدا کند.

اما یکی از حلقه های مفقوده استان ایلام در بخش کشاورزی، بیمه محصولات است، این در حالی است که استان ایلام طی سال های اخیر شاهد سیل، تگرگ و باران های شدید بوده که باعث خسارت های فراوان به زمین های کشاورزی استان شده است.خسارت های وارد شده به دلیل عدم  بیمه محصولات از سوی کشاورزان متاسفانه باعث ضرر و زیان فراوان به استان شده است.

طبق گفته محمدرضا مروارید استاندر ایلام، این استان جزو ۱۰ استان حادثه خیز کشور است که می طلبد مسئولان با فرهنگ سازی در بین کشاورزان نسبت به بیمه محصولات کشاورزان اقدام کنند.

رغب کم کشاورزان ایلام به استفاده از بیمه محصولات

جبار صفری از کارشناسان کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طبق قانون بیش از ۱۵۰ محصول کشاورزی می تواند مشول بیمه باشد ولی کشاورزان ایلامی فقط از ۳۰ محصول برای بیمه استفاده می کنند.

وی گفت: طی سال های اخیر به دلیل بارش های شدید باران، سیل، طوفان و گرد و غبار خسارت های فراوانی به کشاورزان استان وارد شد که به دلیل نبود بیمه محصولات، کشاورزان دچار ضرر و زیان زیادی شدند.

صفری افزود: با توجه به  اینکه استان ایلام مستعد بالایای طبیعی است باید فرهنگ سازی بیمه محصولات کشاورزی در استان رواج پیدا کند.

وی ادامه داد: خشکسالی از پدیده های مهم استان ایلام است که در سال های اخیر بازهم خسارت به کشاورزی استان وارد کرده است که بازهم نیاز به بیمه محصولات کشاورزی در استان را دوچندان کرده است.

کمبود منابع آبی در استان ایلام

رغبت کم کشاورزان برای بیمه محصولات کشاورزی در حالی است که مسئولان جهاد کشاورزی از کمبود بارش ها و کم شدن منابع آبی خبر می دهند که این خود ضرورت بیمه محصولات کشاورزی در استان را دوچندان کرده است.

عدم بارش نزولات جوی پاییزی به مقدار مطلوب و مورد نیاز کشاورزان کاهش محصولات و خسارت به حوزه کشاورزی را در پی داردرئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه گفت: کاهش بارندگی ها در سال زراعی جاری بروز مشکلات و خسارت های عدیده ای در حوزه کشاورزی استان به ویژه در بخش زراعت و کاهش علوفه برای دامداران را در پی داشته است.

سید محمد تراب میری گفت: سال گذشته و اوایل امسال بارش های سیل آسای باران موجب بروز خسارت های عدیده ای برای کشاورزان شد.

وی افزود: تغییر در سیستم کشاورزی استان اجتناب ناپذیر است چراکه عدم بارش نزولات جوی پاییزی به مقدار مطلوب و مورد نیاز کشاورزان کاهش محصولات و خسارت به حوزه کشاورزی را در پی دارد.

میری تاکید کرد: کاهش بارندگی در سال زراعی گذشته منجر به کاهش ۳۰ درصدی سطح محصولات کشاورزی استان ایلام به ویژه در بخش زراعت شد که خسارت های جبران ناپذیری را به فعالان این بخش وارد می کند.

رئیس جهاد کشاورزی ایلام بر لزوم جایگزینی سیستم های آبیاری نوین به جای کشت سنتی را تعیین کننده دانست و گفت: کشت محصولاتی همچون هندوانه که آب زیادی مصرف می کند به هیچ وجه اقتصادی نیست.

وی تاکید کرد: باید با ترغیب کشاورزان و آموزش آنها به کشت محصولات کشاورزی با آبیاری نوین و جایگزینی این نوع کشاورزی با کشت دیم افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی، صرفه جویی در مصرف آب و مدیریت درست منابع آبی در استان را در پی دارد.

۹۰ درصد آب سدهای ایلام در بخش کشاورزی مصرف می شود

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام هم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بیش از ۹۰ درصد حجم آب سدهای سه گانه این استان در بخش کشاورزی مصرف می شود.

احسان یارمحمدی تاکید کرد: منابع آب سطحی استان بیش از ۷۰۰ میلیون متر مکعب است که سالانه ۲۸۶ میلیون متر مکعب آن برداشت می شود.

وی از افت سطح منابع آب زیرزمینی در دشت های مهم استان خبر داد و یادآور شد: سفره های زیرزمینی آب به علت برداشت های بی رویه سالانه با ۱۵ میلیون مترمکعب کسری مواجه است.

یارمحمدی با اشاره به اینکه ۶۶ درصد منابع آبی استان ایلام زیر زمینی و مابقی آب های سطحی است، افزود: حجم کنونی آب سدهای استان بیش از ۲۷۰ میلیون متر مکعب (سد ایلام ۶۲ میلیون، کنگیر ایوان ۱۸ میلیون و دویرج نیز ۱۹۰ میلیون متر مکعب) است که وضعیت مطلوب و مناسبی را نشان می دهد.

استان ایلام حدود یک دهه است که با پدیده کاهش نزولات جوی روبرو شده به طوریکه بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده شهر ایلام به نسبت میانگین بلند مدت ۳۰ ساله با کاهش ۵۱ درصدی بارش ها روبرو بوده است.

این وضعیت در مناطق گرمسیری استان همچون شهرستان های مهران و دهلران بدتر بوده و کاهش شدید سطح آب سفره های زیرزمینی را به دنبال داشته است و در مهران با کاهش ۵۶ درصدی و در دهلران با کاهش ۶۲ درصدی به نسبت میانگین بلند مدت در سال زراعی جاری روبرو بوده ایم.

کد N1733325

وبگردی