آفتاب
یافته های جدید نشان می دهد؛

شناسایی مکانیسم ایجاد نوعی طاسی در مردان

شناسایی مکانیسم ایجاد نوعی طاسی در مردان

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا در حال مطالعه یک اختلال نادر و وراثتی در پوست، مکانیسم هایی را شناسایی کردند که ممکن است در ایجاد طاسی الگو دار مردان موثر باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، در این مطالعه محققان به مطالعه اختلال پوستی نادر پوست، فولیکول های مو، ناخن ها، غدد عرقی و دندان ها به نام دیسپلازی اکتودرمی هیپوهیدروتیک (HED) مشغول بودند که تصور می شود از هر ۵ تا ۱۰ هزار نفر یک نفر به آن مبتلا شود.

این بیماری معمولا به دلیل موتاسیون در ژن های EDA، EDAR، EDARRAD و WNT۱۰A ایجاد می شود. موتاسیون در ژن WNT۱۰A، یکی از شایع ترین نقص های ژنتیکی است که در افرادی که در رشد دندان هایشان در زمان طفولیت مشکل دارند وجود دارد.

این موتاسیون معمولا در یک یا دو درصد افراد جامعه رخ می دهد و مطالعات نشان داده است که پروتئین حاصل این ژن با احتمال طاسی در مردان نیز مرتبط است. با آنالیز موش های دارای موتاسیون WNT۱۰A و همچنین بافت های انسانی فاقد WNT۱۰A، محققان دریافتند که این ژن در تکثیر سلول های بنیادی موجود در فولیکول های مو نقش دارد اما در حفظ آن ها تاثیری ندارد.

در واقع این مطالعه نشان داده است که سطح پایین WNT۱۰A ممکن است منجر به ایجاد ریزش موی الگودار در برخی از افراد شود. در این مطالعه موش های دارای موتاسیون در WNT۱۰A علایمی مشابه با بیماران HED نشان دادند.

فقدان طولانی مدت WNT۱۰A منجر به باریک شدن و ریز شدن ساختار فولیکول مو و بزرگ شدن غدد چربی می شود که از مشخصه های مردان طاس است.

در ادامه آنها نشان دادند که ترک خوردن کف پاها و دستان در پوست بیماران موتاسیون یافته برای WNT۱۰Aناشی از بیان کاهش یافته پروتئین ساختاری به نام کراتین ۹ است که به طور ویژه در این مناطق پوست بیان می شود و موجب حفظ یکپارچگی مکانیکی بافت می شود.

این یافته ها نشان می دهد که داروهای ریز مولکولی که موجب فعال شدن بتاکتنین در پایین دست مسیر WNT۱۰A می شوند می توانند برای درمان ریزش مو و یا ترک خوردگی کف دست و پا مورد استفاه قرار گیرند.

کد N1732548

وبگردی