آفتاب

طرح همیار درمان برای اولین بار در اصفهان به اجرا گذاشته شد

طرح همیار درمان برای اولین بار در اصفهان به اجرا گذاشته شد

اصفهان- ایرنا- مدیر امور بیمارستانی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، از اجرای طرح ' همیار درمان 'و اعتباربخشی بیمارستان ها برای اولین بار در اصفهان خبر داد.

به گزارش ایرنا، علی اکبر جنگجو روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در اصفهان افزود: در طرح همیار درمان، هشت بیمارستان مهم از استان به عنوان بیمارستان های قطب در نظر گرفته شده و سایر بیمارستان ها بر اساس موقعیت های مختلف مانند جغرافیایی تقسیم بندی و در زنجیره هریک از آنها قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه این کار برای نخستین بار در کشور در استان اصفهان اجرا می شود، ادامه داد: بدین ترتیب، بیمارستان های قطب استان بصورت زنجیره ای به نظارت مستمر و بازدید از بیمارستان های زیرمجموعه خود می پردازند تا طرح اعتباربخشی در بیمارستان ها، استمرار داشته باشد.
جنگجو، هدف از اجرای این طرح را استمرار نظارت بر بیمارستان های استان، کاهش خطاهای درمانی و تکریم بیمار عنوان کرد.
وی بیمارستان های قطب اصفهان را شامل الزهرا(س)، نور و علی اصغر(ع) - خورشید، امین، آیت الله کاشانی، شهید چمران، فلاورجان و شهید منتظری نجف آباد عنوان و اظهار کرد: این بیمارستان ها با توجه به رتبه های خوب سال های گذشته و امکانات و نیروی انسانی، انتخاب شدند.
جنگجو گفت: در طرح همیار درمان 140 تن از نیروهای خبره بیمارستان ها انتخاب شده و به بازدید از بیمارستان ها می پردازند.
وی با بیان اینکه برای این کار بودجه جداگانه ای در نظر گرفته نشده است، افزود: این طرح در قطب هفت دانشگاه های علوم پزشکی کشور شامل یزد، کاشان و چهار محال و بختیاری نیز اجرا می شود.
رئیس اداره نظارت بر خدمات بستری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز گفت: طرح اعتباربخشی در بیشتر کشورهای دنیا، اختیاری است اما در ایران، اجباری است.
مجتبی گلزاری با اشاره به اینکه نخستین استانداردهای اعتباربخشی در کشورمان در سال 1389 بومی سازی شد، افزود: اکنون 903 شاخص در طرح اعتبارسنجی مورد ارزیابی قرار می گیرد.
وی اظهار کرد: بر اساس نتایج حاصل از اعتبارسنجی بیمارستان در سطوح چهارم تا عالی قرار می گیرند.
گلزاری تصریح کرد: بیمارستان هایی که تا 20 درصد شاخص های مذکور را رعایت کنند در سطح چهار، از 21 تا 30 سطح سه، 31 تا 40 سطح سه، 41 تا 60 سطح دو، 61 تا 80 سطح یک و 81 تا 100 سطح عالی قرار می گیرند.
به گفته وی از استان اصفهان بیمارستان الزهرا(س) در سطح نزدیک به عالی قرار دارد.
گلزاری با بیان اینکه هرچه سطح بیمارستان بهتر باشد می تواند درآمدزایی بیشتری نیز داشته باشد، گفت: تا کنون 2 گروه از سازمان بهداشت جهانی و موسسه بین المللی استانداردسازی ' ایسکوآ ' از طرح اعتباربخشی در اصفهان بازدید کرده اند.
استان اصفهان دارای 58 بیمارستان شامل 11 بیمارستان آموزشی درمانی ( دولتی)، 26 بیمارستان دانشگاهی (دولتی)، هفت بیمارستان خصوصی، چهار بیمارستان خیریه، 10 بیمارستان وابسته به نهادها و همچنین 13 مرکز جراحی محدود است.
در طرح اعتبار بخشی که سال 95 اجرا شد همه بیمارستان های کشور اعم از بیمارستان دولتی، خصوصی و خیریه بر اساس نحوه عملکرد و مطابقت با 903 سنجه (شاخص) در زمینه های مختلف مانند مدیریت، ایمنی بیمار، منابع انسانی و تجهیزات مورد ارزیابی و اعتباربخشی قرار گرفتند.
ت/3011 خبرنگار: آسیه معینی* انتشار: علی شریفی
کد N1732381

وبگردی