آفتاب
معاون وزیر ارتباطات :

سواد دیجیتال مردم ایران به 50 درصد رسیده است

سواد دیجیتال مردم ایران به 50 درصد رسیده است

اردبیل - ایرنا - معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات گفت : سواد دیجیتال مردم ایران در سه سال گذشته از چهار درصد به 50 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، امیرحسین دوائی ، شامگاه چهارشنبه در نشست کارگروه اشتغال استان اردبیل افزود: این شاخص نشان دهنده تعداد کاربران اینترنتی در ایران است که اکنون علاوه بر جوانان و میانسالان ؛ استفاده از آن در میان اکثر افراد سالخورده نیز رواج یافته است.
وی با بیان اینکه اکنون رقابت در زمینه استفاده از فناوری های ارتباطی دیجیتال و فضاهای مجازی در کشورهای پیشرفته جهان بر سر سرعت آنهاست افزود: اگر قرار باشد ما به جای ورود در چنین رقابتی همه وقت و انرژی خودمان را صرف شبیه سازی کارهای سنتی گذشته کنیم بطور یقین در این عرصه دچار عقب ماندگی های جبران ناپذیر خواهیم شد.
وی همچنین توجه به مسایل امنیتی در روند فعالیت های ارتباطی و اطلاعاتی در عرصه دیجیتالی را مهم ذکر و یادآوری کرد: طبیعت و ذات این کار ایجاب می کند که روند انجام کارهای مربوط به مسایل امنیتی در این عرصه زمانبر و طولانی باشد.
او گفت: به همین خاطر است که برای نمونه وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات روی یک آنتی ویروس بیش از هفت سال سرمایه گذاری و کار می کند.
معاون وزیر ارتباطات همچنین با بیان اینکه در دنیای کنونی میلیاردها دستگاه گوشی تلفن همراه در دست کاربران است که هر کدام در آن واحد حجم هنگفتی از انواع اطلاعات مربوط به علایق ؛ سلایق را مبادله می کند ادامه داد : این فناوری ابزاری برای آگاهی انسان ها از محیط پیرامون خویش در هر نقطه دور و نزدیک دنیا فراهم ساخته است که هم فرصت است و هم به نوعی تهدید محسوب می شود.
دوائی افزود: فرصت های این فناوری یک موضوع آشکار و بدیهی می باشد و ازسویی باتوجه به آنکه میلیاردها اطلاعات گوناگون به واسطه آن مبادله می شود درصورت افسارگسیختگی می تواند به تهدید منجر شود.
وی در عین حال یادآوری کرد: برخورد با این تهدیدها باید به شکل اصولی باشد و نمی توان به صرف وجود بعضی تهدیدها استفاده از ابزارهای مربوط به فناوری ارتباطی و اطلاعاتی در دنیای کنونی را کنار گذاشت و نمی توان دنیای دیجیتال را بدین شکل و با حذف بعضی از آنها اداره کرد.
به گفته وی، حذف بعضی از اینگونه ابزارها و نرم افزارها نه تنها مشکل ها را برطرف نمی کند بلکه سبب بروز پیامدهای منفی بیشتر و گاهی بدتر می شود.
وی تصریح کرد: در یک فضای رقابتی در عرصه فناوری های ارتباطی که همه کشورهای پیشرفته دنیا از آنها سود می برند در صورت اتخاذ تصمیم های نادرست بطور یقین شکست می خوریم.
او گفت: در وزارت اطلاعات سامانه فیلترینگی نصب شده است که به شکل خودکار مطالب و تصاویر نامناسب را در فضاهای مجازی و اینستاگرام حذف می کند و اکنون میزان آنها بیش از 85 درصد کاهش یافته است.
وی تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را گسترش هرچه بیشتر شبکه اینترنت در سراسر ایران به منظور ایجاد بازار کسب و کار دانست و خاطرنشان کرد: این شبکه در حوزه های زیرساختی و نیز تلفن های همراه و ثابت در چند سال اخیر به خوبی توسعه یافته و اکنون بیش از 27 هزار روستا در کشور از اینترنت برخوردار هستند.
وی ادامه داد: نقطه کلیدی در نوآوری های مربوط به فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی ایجاد نیاز و بازار مناسب می باشد و افزود : در این زمینه این وزارتخانه دولت الکترونیک را مورد توجه قرار داده و کارهای خوبی در این ارتباط در سه سال گذشته انجام شده است.
وی با بیان اینکه مردم باید طعم گسترش زیرساخت ها در این حوزه را بچشند افزود: این درست نیست که مردم را از استفاده از یک فناوری ارتباطی که منافع زیادی برای جامعه دارد محروم کنیم چرا که از این غافله بسیار مهم در عرصه جهانی عقب خواهیم ماند.
او گفت: قصد این وزارتخانه کمک به صاحبان شرکت ها و کارآفرینان در حوزه it می باشد اما باید فرهنگ کارآفرینی را از زبان افراد موفقی شنید که در شهرستانهای گوناگون ایران بدون اتکا به مبالغ دولتی ایجاد اشتغال کرده اند.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، استاندار اردبیل نیز در این نشست گفت: دولت یازدهم در سه سال اخیر زیرساخت های مناسب و گسترده ای در حوزه فناآوری های ارتباطی در این استان ایجاد کرده است.
مجید خدابخش افزود: اکنون زمینه و بستر مناسب برای فعالیت جوانان در این حوزه وجود دارد اما باید در روش ها تجدید نظر و به منظور توانمند سازی آنها آموزش های لازم ارایه شود.
وی وجود ساختار سنتی در اکثر اداره ها ، ارگانها و سازمانهای دولتی را یک مانع مهم در ارتباط با موفقیت در ایجاد دولت الکترونیک ذکر کرد.
وی با بیان اینکه در دنیای کنونی یک سال عقب ماندگی در حوزه فناوری های ارتباطی و فضاهای مجازی برابر با یک هزار می باشد افزود : برای رفع این مشکل باید با استفاده از شیوه های موثر در ساختار اداری تجدید نظر شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا در این نشست که در سالن شیخ صفی الدین اردبیلی استانداری اردبیل ترتیب یافت تعدادی از صاحبان شرکت ها ، کاریابی ها ، کارآفرینان و فعالان حوزه it مشکل ها و پیشنهادهادیشان را بیان کردند.
6019/6016
خبرنگار: مسعود وسیله ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
کد N1731953

وبگردی