آفتاب

تغییررویکرد وقف، شاه کلید گشودن قفل معضلات اجتماعی- نجمه حسنی**

تغییررویکرد وقف، شاه کلید گشودن قفل معضلات اجتماعی- نجمه حسنی**

در حالی که مردم مسلمان ایران به گواه تاریخ و شواهد موجود با وقف اموال خود همواره گره از مشکلات همنوعان خود می گشودند، اما این بار با تغییر رویکرد در وقف می توان راهگشای بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه شد.

در حالی که دیار کریمان به داشتن مردمانی از جنس سخاوت و کرم شهره خاص و عام است اما تغییر رویکرد وقف، می تواند کمک موثری در راستای رفع برخی مشکلات و موانع فرهنگی و اجتماعی باشد.
این در حالی است که بسیاری از خیران کرمانی، وقف اموال به شیوه و منش پدرانشان را بیشتر می پسندند و آن را مقبول درگاه احدیت می دانند.
هرچند هزینه کردن در بسیاری از مسائلی که مد نظر مسئولان است می تواند جلوی بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی و فرهنگی و در نهایت اقتصادی را بگیرد اما جا افتادن این مهم برای خیران و واقفان موضوعی است که نیازمند آگاهی بخشی و تنویر افکار عمومی جامعه است.
به طور مثال مجهز شدن تمام محورهای مواصلاتی و خیابان ها به دوربین کنترل سرعت با توجه به کمبود بودجه های دولتی و البته حضور و مشارکت خیرین و واقفان می تواند جلوی بسیاری از تصادفات منجر به جرح و فوت را بگیرد و البته امنیتی در خور شان مردم در جامعه حاکم کند که با هیچ چیز دیگری قابل قیاس نیست.
تغییر رویکرد وقف و هزینه کردن سرمایه در بخش های فرهنگی و اجتماعی می تواند بسیاری از معضلات جامعه را در نطفه خفه کند و این جامعه آرمانی و در خور شان کشوری مسلمان نشین است.
هر چند نمی توان منکر هزینه کرد خیران و واقفان در امور دیگری که اکنون بیشتر به آن اشتهار دارند شد اما توجه به نیازهای جامعه در هزینه کرد سود حاصل از دارایی های وقفی می تواند خیر و برکتی دوچندان نصیب خیران کند و باقیات و صالحاتی ابدی برایشان به ارمغان آورد.
هر چند خیران و واقفان فهیم کرمانی طی سال گذشته با وقف 110میلیارد ریال در بخش امنیت حصار این مهم را شکستند و وزارت کشور نیز موضوع ورود خیران به حوزه کاهش آسیب های اجتماعی را مورد تاکید قرار داده است اما هنوز تا فراگیر شدن این فرهنگ راهی بس دراز در پیش داریم.
شنیدن آمار وجود بیش از سه هزار شهید در راستای مبارزه با مصرف مواد مخدر، دل هر شنونده ای را به درد می آورد حال آنکه حضور خیران و واقفان در این بخش و البته حوزه پیشگیری با توجه به وجود خلاءهای زیاد می تواند در این عرصه عنصری راهگشا و طلایی باشد.
حال آنکه رسانه ها در تغییر رویکرد واقفان و خیران در زمینه هزینه کرد سرمایه هایشان و البته دستیابی به امنیت پایدار می توانند نقش بسزایی در جامعه ایفا کنند.
اکنون واقفان و خیران در کنار پرداختن به ساخت مدرسه و دیگر فعالیت های عام المنفعه می توانند با مشارکت در امور حوزه امنیت و رفع معضلات اجتماعی ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی را در مقابله با جنگ نرم دشمن لبیک بگویند.
اینکه بدانیم سال گذشته به علت بی نظمی های ترافیکی در راههای درون و برون شهری استان کرمان 600 نفر جان خود را از دست دادند که بیشتر آنها جوان و سرپرست خانواده بوده اند دردی جانسوز است که کاهش این آمار دردناک جز با همیاری مردم، خیران و واقفان امکان پذیر نخواهد بود.
** دبیر ایرنا در کرمان
کد N1731842

وبگردی