آفتاب
در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

مفاهیم عالی حقوق بشراسلامی منطبق برفطرت انسانی ومصالح اجتماعی است

مفاهیم عالی حقوق بشراسلامی منطبق برفطرت انسانی ومصالح اجتماعی است

اراک- مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: مفاهیم عالی حقوق بشر اسلامی که ۱۴ قرن پیش و صدها سال قبل از تدوین مبانی حقوق بشر جهانی ارائه شده، کاملا منطبق بر فطرت انسانی و مصالح اجتماعی است.

حجت الاسلام صفر قربانپور در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: حقوق بشر از دیدگاه اسلام و رویکرد این دین مبین به حقوق انسانی و بشریت در سراسر عالم بهترین منبع است و حقوق بشر در قرآن کریم پیش تر از حقوق بشر در دنیا مطرح شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی افزود: مرکز اصلی حقوق عام بشری ذات وجودی انسان است و تعبیر مستقیم آن نیز در قرآن کریم هست که می فرماید ما انسان را کریم، باعزت و آزاد خلق کرده ایم، پس بنابراین ریشه بنیادی حقوق بشر را اسلام ۱۴قرن پیش تبیین کرده است.

قربانپور بیان کرد: اسلام از حیث مبنا در رابطه با حقوق بشر قدم های بلندتری نسبت به ادیان دیگر برداشته و مفاهیم عالی تری را ارائه کرده که قرآن کریم سند روشن آن است.

وی خاطرنشان ساخت: رساله حقوق امام سجاد(ع) به عنوان منبعی ارزشمند و غنی در زمینه حقوق عام بشر، برای بسیاری از حقوقدانان می تواند محل رجوع باشد، ۵۱ بُعد حقوق انسانی در این کتاب عنوان شده که به خوبی تبیین کننده زوایای حقوق بشر برمبنای دیدگاه فرهنگ اصیل اسلامی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: همانطور که خداوند حقوق بشری را بر معیار عدالت اسلامی در بیان قرآن کریم و اهل البیت(ع) تشریح کرده، قانون اساسی کشور ما نیز در همین مسیر حرکت می کند و در این زمینه از تمام کشورهای اروپایی- آمریکایی جلوتر است.

قربانپور گفت: موازین حقوق بشری جمهوری اسلامی براساس مصالح عمومی و عدالت واقعی بوده و آنچه به نفع بشریت است در موازین آن آمده، چون بر مبنای آفرینش و ذات وجودی انسان ها است.

وی ادامه داد: مبنای قواعد اسلام براساس مصالح مردم است، بنابراین اگر با قوانینی از حقوق بشری پذیرفته شده امروز تفاوت دارد به معنای ضدیت با آن نیست و این تفاوت از باب در نظر گرفته مصلحت عموم است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی تشریح کرد: حقوق بشر جهانی امروز تنها ادعایی ازسوی نهادهایی است که خود را مدافع بشر می دانند اما در حقیقت فقط ادعای آن را دارند و به طور مستقیم یا غیر مستقیم در بسیاری از جرائم به علت تامین منافعشان شریک هستند و در واقع ضد حقوق بشر کار می کنند.

قربانپور اظهار داشت: یقینا کشور ما با دیدگاه اسلامی براساس مصالح واقعی انسان ها مدافع حقوق بشر بوده و ممکن است ایراداتی نیز در عمل باشد که طبیعی است و در همه جا این اتفاق می افتد اما جهت گیری درست است.

وی خاطر نشان ساخت: براساس شاخص های سازمان ملل نمی شود قضاوت کرد که کشوری مدافع حقوق بشر هست یا نه؛ چرا که انتخاب های آنان برای ارزیابی حقوق بشر در کشورها مغرضانه و منفعت طلبانه است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: اسلام به انسان به صورت مادی و معنوی نگاه و برای هر دو بُعد تعیین معیار و حقوق کرده و بر همه مواردی که در راستای حقوق ذاتی انسان ها و به مصلحت آنها است اعم از حق داشتن همسر، مسکن، حقوق اجتماعی، آزادی و اجرای عدالت تاکید دارد که تمام این ها در قرآن کریم و رساله حقوق امام سجاد(ع) آمده است.

قربانپور بیان کرد: کلیات حقوق بشر جهانی با حقوق بشر اسلام منافات ندارد، اما بعضی ارزش هایی که در دنیای فعلی هنجار واقعی نیست، اسلام با آن مخالفت دارد مانند ارزش وجودی خانواده که متشکل از زن و شوهر و فرزندان است، اما اسلام با خانواده هایی متشکل از مرد و مرد یا زن و زن مخالف است چرا که متناقض با ذات انسانی است و آثار سوء دارد که ثابت شده هستند.

وی در رابطه با حقوق بشر آمریکایی نیز گفت: معیار حقوق بشر در جوامع انسانی در اصل مشترک است و همه خواهان عدالت هستند؛ چرا که فطرت بشریت یکسان است، اما این نظام ساختاری غلط برخی حکومت های استکباری است که ممکن است ما با آن مخالفت داشته باشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی اضافه کرد: تاریخ معاصر جهان مملو است از اقدامات جنایت کارانه، ضد بشری و تروریستی آمریکا که در ذهن تاریخ حک شده و امیداریم روزی مجامع بین المللی این اقدامات را محکوم کرده و همچنین مجامع مرتبط با حقوق بشر جهانی به این جنایات رسیدگی کنند.

کد N1731006

وبگردی