آفتاب

کاهش آسیب های اجتماعی با نهادینه شدن فرهنگ حجاب و عفاف محقق می شود

کاهش آسیب های اجتماعی با نهادینه شدن فرهنگ حجاب و عفاف محقق می شود

اراک - ایرنا - قائم مقام وزیر کشور در ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی گفت: برای کاهش آسیب های اجتماعی باید فرهنگ غنی حجاب و عفاف، صیانت از امنیت عمومی و حقوق شهروندی در جامعه نهادینه شود.

به گزارش ایرنا، علی ملازاده روز شنبه در دومین همایش ملی حقوق شهروندی در فرهنگسرای آیینه اراک، افزود: عملیاتی کردن حقوق شهروندی با رعایت عفاف و حجاب منافات ندارد و به شهروندان تکلیف می شود تا اخلاقیات در این مقوله را رعایت کنند.
وی اظهار کرد: در حوزه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب دو مبنا در شورای انقلاب فرهنگی وجود دارد که برای 25 دستگاه اجرایی 310 بند را مشخص کرده است و وزارت ورزش و جوانان با 34 وظیفه و قوه قضاییه و صدا و سیما به ترتیب بیشترین و کمترین وظیفه را برعهده دارند.
وی اظهار کرد: رعایت عفاف و حجاب مطالبه جدی شهروندان و مراجع عظام و همه علاقمندان به آموزه های دینی و اسلامی است و ادارات و کارکنان دوایر دولتی باید بتوانند این فرهنگ را در چارچوب تعریف شده هدایت کنند.
قائم مقام وزیر کشور در ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی افزود: رشد مشارکت دستگاه‌های اجرایی با توجه به این مصوبه تاکنون رضایت‌بخش بوده ولی نباید فقط به فعالیت دستگاه‌های اجرایی بسنده کرد بلکه در مقوله حجاب و عفاف باید از ظرفیت مردمی نیز استفاده شود.
وی تصریح کرد:وضعیت دستگاه‌های اجرایی در راستای عفاف و حجاب نسبت به گذشته رشد یافته است ولی ما انتظار داریم که دستگاه‌ها در این زمینه به رشد صد درصدی ارتقا پیدا کنند.
قائم مقام وزیر کشور در ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی تاکید کرد: وضعیت جامعه در برخی شاخص ها مناسب نیست و اقدامات برخی دستگاه ها در دو مقوله حجاب و عفاف ضعیف است و با هجمه دشمن و هدف قراردادن بنیان خانواده این وضعیت نگران کننده است.
قائم مقام وزیر کشور در ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی گفت: فرهنگ‌ سازی و آشنا کردن مردم با حقوق خود در زمینه صیانت از حقوق شهروندی و افزایش رضایت مردم جامعه موثر است.
ملازاده با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی از طلاق، حاشیه نشینی، اعتیاد و مفاسد اخلاقی بعنوان چهار آسیب اجتماعی جدی یاد کردند اظهار کرد: همه با هم باید برای کاهش آسیبها وارد عمل شویم.
قائم مقام وزیر کشور در ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی گفت: استان مرکزی ابتکارت خوبی در احقاق حقوق شهروندی داشته است که شامل ستاد ترافیک، فعال بودن حوزه اجتماعی استانداری، فعال کردن ادارت و نهادهای دولتی، استفاده از ظرفیت های مردمی و توجه به وضعیت ثبت املاک را شامل می شود.
عضو دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نیز گفت: دین مبین اسلام برای زنان جایگاه و ارزش والایی قرار داده است به طوری که پیامبر خدا بارها تاکید کردند من از دنیا خواهم رفت اما نگران ظلمی هستم که به زنان و کودکان خواهد شد.
حجت الاسلام مهدی غلامی افزود: زنان برای اثبات توانایی های خود به مردان، می کوشند سختی های زیادی را تحمل کنند و زمانی که زن احساس خوشایندی ازجنسیت خود نداشته باشد با کسب بزرگترین موفقیت ها باز هم احساس رضایت ندارد.
عضو دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت :زنان زودتر از مردان بالغ می شوند تا وظیفه تربیت فرزندان را برعهده بگیرد وظیفه ای که تنها از عهده این آفریده خداوند برمی آید.
یک قاضی دیوان عالی کشور نیز گفت: رعایت نشدن حقوق بشر در 100 سال اخیر بعد از جنگ جهانی دوم یکی از دلایل بروز نزاع بوده که کم توجهی به این مقوله، نبردهای خونینی را سبب شده است.
علی بارانی افزود: جهان شمولی بودن و تفکیک ناپذیری از ویژگی های حقوق شهروندی است که فقدان این ویژگی ها موجب بروز نارضایتی هایی برای آحاد جامعه می شود.
وی گفت: دولت های که از قدرت برتر برخوردارند از حقوق شهروندی حمایت می کنند.
عضو کمیته علمی کمیسیون حقوق بشر اسلامی اظهار کرد: جستجو در حریم شخصی خلاف موازین بشری و اسلامی است و اگر کسی موازین حقوق بشری را رعایت نکند، با برخورد مواجه خواهد شد.
بارانی، ضمانت های اجرایی را شامل انتظامی، حقوقی، کیفری و بین المللی تقسیم کرد و گفت: قوی ترین ضمانت اجرایی در حوزه کیفری است که نقض کننده حقوق را مجازات می کند.
به گزارش ایرنا، دومین همایش ملی حقوق شهروندی به همت دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی، انجمن فرهنگی و هنری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی، شهرداری اراک و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در 2 نوبت صبح و عصر برگزار شده است.
نمایشگاه مد و لباس از دیگر برنامه های جنبی این همایش بود که با حضور مسئولان گشایش یافت.
استان مرکزی با جمعیت بیش از یک میلیون و 99 هزار نفر در مرکز کشور واقع شده است .
6991/3075/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
کد N1728984

وبگردی