آفتاب

آب بندان های بالادست تالاب میانکاله مازندران ساماندهی می شود

آب بندان های بالادست تالاب میانکاله مازندران ساماندهی می شود

ساری-ایرنا-معاون رئیس جمهوری ورئیس سازمان حفاظت محیط زیست علت اصلی خشکی بخشی از مساحت تالاب بین المللی میانکاله را ناشی ازکاهش آب ورودی به این تالاب اعلام کرد و گفت: اب بندانهای بالادست این تالاب ساماندهی می شود .

دکتر معصومه ابتکارروزشنبه درگفت وگوبا خبرنگارایرنا درساری بخشی از کاهش آب ورودی به تالاب میانکاله را ناشی ازآب بندانها در بالادست دانست و افزود: طرح ساماندهی آببندان ها دردستورکاراین سازمان قرار گرفت و در حال اجراست و در این ساماندهی ، منابع آبی فاقد مجوز مسدود می شود.
به گفته وی فعالیت آب بندان های دارای مجوز نیز کنترل خواهد شد و در صورت نیاز مجوز این منابع نیز تجدید نظر خواهد شد.
معاون رئیس جمهوری اظهارداشت : خشکی بخشی از مساحت تالاب میانکاله صرفا به تاخیر در لایروبی کانال های آب انتقالی خزر به این تالاب نبوده که بتوان با لایروبی این مشکل را بر طرف کرد.
ابتکار افزود : باید تمام جوانب کاری که باعث خشکی بخشی از تالاب شده را مد نظر قرار داد تا بتوان برنامه ریزی دقیقی برای احیاء تالاب داشت.
کمیته ملی احیاء تالاب میانکاله
رئیس سازمان محیط زیست گفت که برای احیاء تالاب بین المللی میانکاله در مازندران کمیته ملی احیاء تشکیل شده که تاکنون تصمیم خوبی اتخاذ شد.
وی مهمترین تصمیم این کمیته ملی را لایروبی کانال های انتقال آب، ساماندهی آب بندان ها و انتقال آب خزر به تالاب اعلام کرده که بخشی از این تصمیم چون لایروبی کانال در دست اقدام قرار گرفته است.
ابتکار افزود: درگذشته برای احیاء تالاب میانکاله تصمیمی اتخاذ نشده و این تاخیر باعث شده تا بخشی ازاین تالاب بین المللی خشک شود و دردولت یازدهم احیاء تالاب میانکاله همانند دریاچه ارومیه و هورالعظیم در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.
شبه جزیره میانکاله با 68 هزار و 800 هکتار وسعت از سال 1348 ابتدا به منطقه حفاظت شده و سپس به پناهگاه حیات وحش میانکاله تحت مدیریت مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل و از آن زمان تاکنون از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اداره می شود .
بر اساس آمارهای رسمی این منطقه دارای 230 گونه پرنده و 180 گونه گیاه است .
تالاب میانکاله در 12 کیلومتری ضلع شمالی شهرستان بهشهر واقع است.
خبرنگار: حسین فلاحتی ** انتشاردهنده : سید محسن حسن نیا
6982/1899
کد N1728634

وبگردی