آفتاب
رئیس سمینار تازه های سرطان های ادراری:

سن ابتلا به سرطان کلیه در کشور کاهش یافته است

سن ابتلا به سرطان کلیه در کشور کاهش یافته است

تهران - ایرنا - رئیس سمینار تازه های سرطان های ادراری و تناسلی، سرطان کلیه را یکی از سرطان های شایع مجاری ادراری دانست و گفت: امروزه سرطان کلیه در سنین 35 تا 40 سالگی مشاهده می شود که نشان دهنده کاهش سن ابتلا به این بیماری در کشور است‌.

دکتر غلامرضا پورمند روز پنجشنبه در حاشیه سمینار تازه های سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی به خبرنگار علمی ایرنا گفت: در گذشته این سرطان در سنین 65 تا 70 سالگی مشاهده می شد اما در حال حاضر سن ابتلا به این بیماری در کشور کاهش یافته است.
وی به دلایل ابتلا به سرطان کلیه اشاره کرد و گفت: به احتمال فراوان مواد نگهدارنده در مواد غذایی در ابتلا به این سرطان موثر است.
پورمند ادامه داد: موضوعات محیط زیست و استفاده از مواد شیمیایی به شکل سموم و مواد ضد عفونی هم در ابتلای افراد به این بیماری موثر است.
رئیس مرکز تحقیقات اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد که با این همه مسائل ناشناخته ای در این مورد وجود دارد که امیدواریم با تلاش محققان به آنها دست یابیم تا بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم.

** سرطان کلیه در مردان 2 تا 3 برابر بیشتر است
وی همچنین با بیان این که سرطان کلیه در مردان 2 تا 3 برابر بیشتر از زنان است، بیان کرد که اساسا شیوع این سرطان در همه مناطق کشور تقریبا در یک سطح است.
وی در اشاره به شیوع سرطان کلیه در کشورهای بالکان گفت: یک دانه گیاهی سبب بیماری نفریت می شود که این بیماری نیز احتمال ابتلا به سرطان کلیه را افزایش می دهد.
پورمند بیان کرد: افرادی که از این دانه های گیاهی استفاده می کنند به نارسایی کلیه مبتلا شده و در نهایت دچار سرطان کلیه می شوند.
وی با اشاره به اینکه تمامی سرطان ها به شکلی وابستگی به ژن ها دارند، افزود: ممکن است یک سرطان از نظر پاتولوژی و آسیب شناسی مشابه باشد اما رفتار ان از نظر تکثیر سلولی و انتشار چه در مجاورت بافت و چه در جاهای دور دست متفاوت است.
پورمند ادامه داد که دانشمندان علوم پایه به دنبال این موضوع است که چه ژنی در ابتلا به سرطان ها نقش دارد تا داروی خاص را برای درمان آن ژن تولید کنند.
وی اظهار کرد که این دانشمندان میدوار هستند با پیدایش داروهای جدید بتوانند ژن های تکثیری را سرکوب کنند یا از ژن هایی که سبب پیشگیری از تکثیر سلولی می شوند جلوگیری کنند.
دبیر علمی سمینار تازه های سرطان دستگاه ادراری و تناسلی نیز گفت: آشنایی پزشکان با تازه های علم و دانش در این حوزه و ارائه آخرین دستاوردهای علمی از اهداف برگزاری این سمینار است.
دکتر عبدالرسول مهرسای اظهار کرد: سرعت تکنولوژی و علم بسیار بالاست و در زمان های کوتاه شاهد مطالب جدیدی در این حوزه هستیم که پزشکان باید با آنها آشنا شوند.
وی با اشاره به اینکه علم پزشکی دائما در حال تحول است، اظهار کرد: موضوعات جدیدی در مورد تشخیص زودرس، درمان و شناسایی تومورهای کلیه مطرح می شود که پزشکان با آشنایی با این موضوعات می توانند خدمات بهتری به بیماران ارائه دهند.
نقش بیومارکرهای جدید در تشخیص سرطان پروستات، تستوسترون در سرطان پروستات و کموتراپی و ایمونوتراپی در سرطان پیشرفته مثانه، درمان های جدید از جمله موضوعاتی است که در این سمینار یک روزه ارائه شده است.
سمینار تازه های سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی با حضور جمعی از پزشکان، امروز ( 15 تیر ماه) در سالن همایش پروفسور یحیی عدل بیمارستان سینا برگزار شد.
علمی* 1201
خبرنگار: عبدالکریم جبارپور* انتشار: زهره محتشمی پور
کد N1727910

وبگردی