آفتاب

پایان اولین همایش ملی مراکز داده؛ طرح چالش ها و تصویر راهکارها

پایان اولین همایش ملی مراکز داده؛ طرح چالش ها و تصویر راهکارها

تهران- ایرنا- اولین همایش ملی مراکز داده؛ زیرساخت و سرویس ها با طرح چالش های این حوزه و ترسیم راهکارهای فنی و قانونی به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، سومین روز از این همایش ملی با حضور کارشناسان داخلی و خارجی امروز (چهارشنبه) شاهد برگزاری هشت کارگاه تخصصی و مراسم اختتامیه بود.
همچنین مراسم اختتامیه این همایش که از دوشنبه (12 تیر) در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران آغاز به کار کرد، با حضور مدیر عامل شرکت ها و مجموعه های حامی همایش و قدردانی از آنها با اهدای تندیس برگزار شد. همچنین هر یک از آنها در سخنانی کوتاه چالش های این حوزه را مطرح کردند.
افزون بر این، اولین کارگاه این همایش را امروز با عنوان معرفی سامانه مانیتورینگ برق ناواکو شرکت فناوری اطلاعات ناواکو برگزار کرد که در بخش نمایشگاهی این همایش نیز به عنوان غرفه دار حضور دارد.
دو کارگاه پردازش با عملکرد بالا و کلان داده/HPC and Big Data را پژوهشگاه دانش های بنیادی در دو نوبت صبح و عصر و کارگاه ساخت مراکز داده مدرن را شرکت آریا همراه برگزار کردند.
شبکه های ارتباطات دوربرد ابری/Could Telecommunication Networks و نکات کلیدی در طراحی زیرساخت مراکز داده نیز دو کارگاهی بودند که به ترتیب پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت خدمات انفورماتیک برای شرکت کنندگان در این همایش ارائه دادند.
معرفی نرم افزار مانیتورینگ زبیکس را شرکت فناوری اطلاعات ناواکو و نرم افزار مجازی سازی سرور و دسکتاپ ایرانی/ Iranian Server/desktop Virtualization Software را نیز شرکت پویش داده نوین برگزار کرد.
ارائه شفاهی مقالات به صورت پوستر نیز یکی دیگر از برنامه های روز آخر این همایش سه روزه بود که از روز دوشنبه در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با حضور فتح الله مضطرزاده رییس این سازمان و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و ابوالحسن فیروزآبادی رییس شورای عالی فضای مجازی افتتاح شد.
در سه روز برگزاری این همایش بیش از 20 کارگاه تخصصی، 7 پنل مرتبط با این حوزه و سخنرانی های علمی توسط مشارکت کنندگان داخلی و خارجی شامل شرکت آریا همراه، شرکت سن کلاستر آلمان، شرکت خدمات انفورماتیک، پژوهشگاه دانش های بنیادی، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت فناوری اطلاعات ناواکو، شرکت پویش داده نوین، شرکت هوشمند آریا سورن و شرکت هوآوی چین برگزار شد.
همچنین شرکت های آی تی جی ترکیه و شرکت تله گارتنر آلمان سخنرانی های علمی برگزار کردند.
شرکت نارین تک فرتاک، خدمات انفورماتیک، پیما عمران نیرو، شرکت فناوری اطلاعات ناواکو، شرکت سخت افزار سارا، رایانه خدمات امید، زیرساخت امن خدمات، شرکت تراکنشی سامانه آریا همراه، شرکت پژوهش و توسعه ناجی، گروه تاد افزار، شرکت آرین ماهواره و موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی از جمله حامیان این همایش بودند که به همت سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.
سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران بازوی فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دارنده اولین مرکز داده علمی کشور، وظیفه خدمات دهی به دانشگاه ها را برعهده دارد. همچنین متولی شبکه علمی کشور است و یکی از ارکان شبکه ملی اطلاعات (یک شبکه فراگیر مستقل داخلی) به شمار می رود.
مراکز داده (Data Center) به مجموعه ای از سرویسگرها به زیرساخت های ارتباطی و امنیتی و تجهیزات الکترونیکی گفته می شود که برای ارائه، نگهداری و پشتیبانی از سرویس های تحت شبکه (اینترنت/ اینترانت/ اکسترانت) به کار می روند.
به گفته غلامرضا محمدخانی دبیر این همایش غیر از سخنرانی های علمی، کارگاه های تخصصی و پنل های مختلف با موضوعات مرتبط، تعداد 50 عنوان مقاله به این همایش ارسال شده که 20 عنوان پذیرفته و بخشی به شکل پوستر در همایش ارائه و بخشی دیگر در قالب سخنرانی ارائه شده اند.
علمی**9157**1440
خبرنگار: منصوره شوشتری** انتشار:گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
کد N1727552

وبگردی