آفتاب

معاون منابع طبیعی خوزستان: همکاری کشورهای منطقه برای حل مشکل گرد و غبار الزامی است

معاون منابع طبیعی خوزستان: همکاری کشورهای منطقه برای حل مشکل گرد و غبار الزامی است

اهواز - ایرنا - معاون منابع طبیعی خوزستان گفت: برای حل مشکل ریزگردها در کشور، عملیات بیابان زدایی باید در کشورهای عراق، عربستان، کویت و سوریه اجرا شود.

به گزارش ایرنا عبدالرضا دانایی سه شنبه در حاشیه بازدید مهمانان اجلاس سازمان ملل از شن زارهای منطقه 'ام الدبس' دشت آزادگان در غرب خوزستان اظهار کرد: هم اکنون تنها کشور ایران است که عملیات تثبیت بیابان ها را در منطقه انجام می دهد و برای حفظ محیط زیست و منابع اقتصادی و آبی و کشاورزی، ضرورت دارد تا کشورهای منطقه نیز در این اقدام همکاری کنند.
وی با بیان اینکه منشاء 80 درصد گردوغبارها در خارج از ایران قرار دارد افزود: منشاء این گرد و غبارها بیشتر از کشورهای عراق، سوریه، اردن و عربستان است.
به گفته وی، بیابان های ام الدبس تنها 70 کیلومتر با عراق فاصله دارد و این بیابان ها تا عراق امتداد می یابد.
دانایی اضافه کرد: عملیات مهار بیابان در خوزستان از جمله در منطقه ام الدبس که دارای شن زارهای فعال است، با استفاده از نهالکاری و مالچ پاشی انجام شده است.
وی گفت: حدود 20 سال پیش روستای ام الدبس زیر شن و ماسه های این منطقه مدفون شد و به درخواست روستاییان عملیات بیابان زدایی از سال 77 آغاز و تاکنون حدود 15 هزار هکتار تثبیت شده که اکنون روستاییان با آسایش زندگی می کنند.

** کاهش سطح کشاورزی تا یک سوم
فرماندار دشت آزادگان نیز در این بازدید گفت: گردو غبار علاوه بر مشکلات زیست محیطی مسایل دیگری نیز در این منطقه ایجاد کرده و لازم است برای مهار کانون های خارجی نیز اقدامی صورت گیرد.
عبدالرضا سعیدی نیا افزود: در 2 دهه گذشته سطح و حجم محصولات کشاورزی در این منطقه به یک سوم کاهش یافته است.
وی با اشاره به وجود 80 درصد کانون ریزگردها در خارج از کشور اظهار کرد: کانون های خارجی، اثرات کانون های داخلی گرد و غبار را 2 چندان کرده است.
حدود 30 نفر از مهمانان نخستین اجلاس سازمان ملل در ایران با موضوع گردو غبار، با سفر به خوزستان از تالاب هورالعظیم ، شن زارهای منطقه ام الدبس و عملیات بیابان زدایی و جنگل کاری در این منطقه دیدن کردند.
معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست، اریک سولهایم معاون دبیرکل سازمان ملل و گری لوییس نماینده مقیم سازمان ملل نیز صبح سه شنبه از کانون های ریزگرد در اهواز و هورالعظیم دیدن کردند.
نخستین اجلاس سازمان ملل در ایران با موضوع گردوغبار 12 تا 14 تیر در تهران در حال برگزاری است.
7151 /6037
خبرنگار: نادره وائلی زاده ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
کد N1726748

وبگردی