آفتاب

بازدید شرکت کنندگان کنفرانس مقابله با گرد و غبار از طرح های بیابان زدایی آران و بیدگل

بازدید شرکت کنندگان کنفرانس مقابله با گرد و غبار از طرح های بیابان زدایی آران و بیدگل

کاشان - ایرنا - جمعی از شرکت کنندگان در کنفرانس بین المللی گرد و غبار تهران روز سه شنبه از طرح های بیابان زدایی شهرستان آران و بیدگل بازدید کردند.

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان جنگل ‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در جمع نمایندگان کشورهای شرکت کننده در کنفرانس بین المللی گرد و غبار در محل باغ پسته اعتمادی آران و بیدگل گفت : 20 میلیون هکتار از منطقه های بیابانی کشور تحت تاثیر فرسایش بادی هستند که با اقدام های صورت گرفته توانستیم هفت و نیم میلیون هکتار آن را کنترل کنیم.
خداکرم جلالی افزود: حدود 2.3 میلیون هکتار جنگل دست کاشت حاصل عملیات بیابان‌ زدایی ما در کشور بوده و کلیه اقدام های بیابان زدایی با رویکرد مشارکت مردم و در راستای پیشبرد شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور صورت گرفته است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که ایران بیش از 164 میلیون هکتار وسعت دارد، افزود: این کشور 14 و 3 دهم میلیون هکتار جنگل، 85 میلیون هکتار مرتع و 32 میلیون هکتار بیابان دارد.
وی اظهار کرد: میزان بارندگی در کشور به طور میانگین 250 میلی متر در سال است که این میزان یک سوم میانگین جهانی بوده و تبخیر در کشور نیز دو هزار و 100 میلی متر و 3 برابر میانگین جهانی است.
وی با اشاره به کاشت 120 هزار هکتار جنگل‌ های تاغ در چند دهه گذشته در شهرستان آران و بیدگل گفت: در این شهرستان که پیش از این کانون بحران و بیابان بود به وسعت 100 کیلومتر در 100 کیلومتر شن زار وجود داشت که با اجرای طرح های جنگل‌ کاری دست کاشت تاغ، روند بیابان زایی متوقف شده است و اکنون شاهد مهاجرت معکوس در این منطقه هستیم.
جلالی با بیان این که میانگین بارندگی در این شهرستان کمتر از 90 میلی متر در سال است گفت: در حاشیه نوار بند ریگ در این شهرستان با کاشت درختان تاغ، حرکت شن ‌های روان متوقف شده است و اکنون شاهد رونق صنعت و کشاورزی در این منطقه هستیم بطوریکه در این منطقه باغ های پسته زیادی توسط بهره ‌برداران محلی ایجاد شده است.
مرکز شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان اصفهان، در فاصله شش کیلومتری شهرستان کاشان و 215 کیلومتری مرکز استان اصفهان قرار دارد.
کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار، چالش ها و راه حل ها ١٢ تا ١٤ تیرماه برگزار می شود.
این کنفرانس روز گذشته با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران ، گری لوئیس هماهنگ کننده سازمان ملل در ایران و نمایندگان 34 کشور در سطح وزرا و کارشناسان در تهران گشایش یافت.
در این کنفرانس سه روزه، وزرا و نمایندگانی از کشورهای مختلف از جمله از کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان، چین، آذربایجان، بلژیک، قطر، عمان، کویت، پاکستان، ارمنستان، چاد، عراق، ترکیه، هند، اردن، کره جنوبی، اسلواکی، صربستان و آمریکا حضور دارند.
7408/7472 خبرنگار: حسین منصوری فر - انتشار دهنده : مسعود عمادی
کد N1726727

وبگردی