آفتاب
در علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد؛

نجات کودک ۶ ماهه با عمل بسیار پیچیده اصلاح کامل تترالوژی قلب

نجات کودک ۶ ماهه با عمل بسیار پیچیده اصلاح کامل تترالوژی قلب

متخصصان جراحی قلب در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موفق شدند با تکنیک های نوین در یک جراحی پیچیده اصلاح کامل تترالوژی فالوت قلب را بر روی یک کودک ۶ ماهه با موفقیت به انجام برسانند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، متخصصان جراحی قلب مرکز درمانی شهید مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موفق شدند با به کارگیری تکنیک های علمی و روش های نوین جراحی، این جراحی پیچیده را با موفقیت به انجام برسانند.

بیماری تترالوژی فالوت شایعترین بیماری قلبی مادرزادی است که باعث کبودی پوست (سیانوز) می شود و در واقع ناشی از افت اکسیژن خون است. عدم توجه به رفع این عارضه موجب نارسایی های مختلف و نهایتا مرگ بیمار می شود که با تشخیص به موقع و جراحی، بیمار زندگی طبیعی خود را ادامه می دهد.

این تیم جراحی به سرپرستی دکتر رامین بقایی و با حضور پزشک جراح، دکتر زهرا انصاری فوق تخصص جراحی قلب کودکان، دکتر علی دباغ فوق تخصص بیهوشی قلب، دکتر مراداف دستیار جراحی قلب و سایر تیم های تخصصی اطاق عمل و بیهوشی سوم تیرماه ۹۶ در مرکز درمانی شهید مدرس انجام شده است.

دکتر رامین بقایی درباره این جراحی گفت: کشور ما از لحاظ علمی در این نوع جراحی از تکنیک های خوبی برخوردار است و مطابق استانداردهای بین المللی در حال پیشرفت است.

رئیس بخش جراحی قلب مرکز درمانی شهید مدرس توضیح داد: این عمل بر روی کودک ۶ ماهه از اهواز انجام شد که ۵ ساعت به طول انجامید. نتایج این عمل جراحی موفقیت آمیز بود و با رفع مشکلات بیمار در حین جراحی، وی هم اکنون در بخش ICU بستری است و وضعیت رضایت بخشی دارد.

بقایی ادامه داد: در این نوع عمل جراحی با توجه به اینکه بافت اصلی قلب در حال اصلاح و درمان است، با استفاده از دستگاه قلب و ریه مصنوعی، گردش خون به خارج از بدن منتقل می شود و در این زمان جراح فرصت مشخصی دارد تا نقایص داخلی قلب را اصلاح کند.

وی افزود: طی این زمان تیم جراحی مراقب کارکرد مناسب کلیه اعضا بدن هستند و با اتمام کار جراحی، گردش خون به داخل بدن بر می گردد و قلب تپش خود را از سر می گیرد و وضعیت به صورت نرمال و طبیعی بر می گردد.

بقایی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رئیس بخش جراحی قلب مرکز درمانی شهید مدرس و عضو هیأت بورد جراحی قلب ایران است.

دکتر زهرا انصاری فوق تخصص جراحی قلب کودکان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در مورد این جراحی گفت: این عمل بدلیل وجود مشکلات مختلف درون قلب همچون تنگی راه خروجی به ریه، جابجایی شریان اصلی بدن، وجود سوراخ بین دو بطن و همچنین سن بسیار پایین بیمار و نیز کمبود اکسیژن خونی بسیار پیچیده و دشوار است که به یاری خداوند و تلاش تیم درمانی موفق شدیم آن را با موفقیت به پایان برسانیم.

کد N1723506

وبگردی