آفتاب

معرفی پیشگامان طرح ضدخاموشی

معرفی پیشگامان طرح ضدخاموشی

عبور مصرف برق از خط قرمز موجب شد تا در سال جاری نیز در راستای پاسخگویی به پیک مصرف تابستانه مشوق‌هاي همكاري با مشتركان صنعتی و کشاورزی در ...

دنیای اقتصاد:عبور مصرف برق از خط قرمز موجب شد تا در سال جاری نیز در راستای پاسخگویی به پیک مصرف تابستانه مشوق‌هاي همكاري با مشتركان صنعتی و کشاورزی در دستور کار قرار گیرد، در این خصوص آمار اعلام شده از سوی شرکت توانیر حکایت از نهایی شدن همکاری با 2500 واحد صنعتی برای استفاده از طرح‌های تشویقی برقی دارد. اوج مصرف برق اوایل تیرماه از مرز 50 هزار مگاوات گذشت، روند طی شده در مصرف برق در حالی صورت گرفته که به گفته مسوولان شرکت توانیر سال گذشته چنين رقمي در نيمه‌هاي تير ماه رخ داده بود و حال با عبور از خط قرمز نگرانی پاسخگویی به پیک مصرف برق در کشور به وجود آمده است.

 

پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که در صورت عدم صرفه‌جويي احتمال وقوع خاموشي‌هاي بدون برنامه‌ريزي در کشور وجود خواهد داشت. بر اساس گزارش وزارت نيرو پيک مصرف برق سه‌شنبه 30 خرداد ماه با ثبت عدد 50 هزار و 90 مگاوات شکسته شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 هزار و 685 مگاوات افزايش داشته است. تقريبا 5/ 34 درصد از برق کشور در بخش خانگي، 32 درصد در بخش صنعت و 17 درصد در بخش کشاورزي مصرف مي‌شود و مابقي مربوط به بخش تجاري و خدمات عمومي است.

اجراي طرح‌های تشویقی همه سال از نيمه خرداد ماه به‌صورت رسمي در کشور آغاز می‌شود و تا 15 شهريور ماه ادامه دارد، البته تنها در يك مورد، طول دوره همكاري براي مشتركان اداري و ديماندي، از ابتداي خرداد تا پايان شهريور ماه تعريف شده است. ضوابط اجرايي برنامه‌هاي پاسخگويي بار برای كاهش پيك براى سال جارى در برگيرنده «سه گروه صنايع، كشاورزى و اداري و ساير» مى‌شود. این نکته را نیز باید برای طرح‌های تشویقی مدنظر قرار داد که اين طرح‌ها كه به‌صورت هدفمند تدوين شده دربرگيرنده تمام مشتركان به جز مشتركان خانگي و روشنايي معابر مى‌شود. در اين خصوص و در راستاي اجراى اقدامات مديريت مصرف در زمان اوج بار، جهت همكاري صنايع در برنامه كاهش قطع بار سه ضابطه در نظر گرفته شده است كه می‌توان به «جابه‌جايي تعطيلات هفتگي از روز جمعه به يكي از روزهاي مياني هفته، كاهش بار ساعات اوج به مدت 5 روز مستمركاري و كاهش 24 ساعته بار (انجام تعميرات و تعطيلات سالانه) به مدت حداقل 5 روز مستمر كاري در محدوده زماني» اشاره كرد.

درخصوص جابه‌جايي تعطيلات هفتگي كه از آن مى‌توان به‌عنوان يكى از روش‌هاى كاهش بار مصرف ياد كرد نيز در برنامه‌ريزى صورت گرفته پيش‌بينى شده كه صنايع جابه‌جايي تعطيلات هفتگي را با هماهنگي قبلي با شركت‌هاي برق منطقه‌اي و توزيع صورت دهند و درخصوص جابه‌جايى تعطيلات هفتگي از روز جمعه به روزهاي مشابه مياني هفته (شنبه تا چهارشنبه) اين امكان پيش‌بينى شده تا صنايع به‌صورت داوطلبانه اقدامات لازم را صورت دهند. در كنار صنايع و براساس ضوابط اجرايي برنامه‌هاي پاسخگويي بار جهت كاهش پيك مصرف مواردى نيز براى بخش كشاورزى در نظر گرفته شده است كه در اين خصوص مى‌توان به طول دوره همكاري از 15 خرداد تا 15 شهريور اشاره كرد. از سوى ديگر در صورت همكاري در مرداد ماه 20 درصد به پاداش همكاري افزوده خواهد شد. همچنين در مناطق داراي تعرفه غيرگرمسير حداكثر مقدار انرژي مصرفي مجاز در زمان اوج بار 150 كيلووات ساعت پيش‌بينى شده است.

در بخش کشاورزی نیز برنامه ویژه‌ای برای کاهش بار مصرفی در نظر گرفته شده است که براساس آن کشاورزان می‌توانند از طریق هماهنگی با شرکت‌های توزیع برق استان خود، در 4 ساعت پیک مصرف، موتور آب را خاموش کنند که در این صورت می‌توانند از 20 ساعت برق رایگان در سایر اوقات شبانه‌روز استفاده کنند. در برنامه کاهش بار برنامه‌ریزی شده اداری و سایر مصارف نیز، مشترکان دیماندی و اداری با کاهش حداقل 10 درصدی مصرف برق مشمول دریافت پاداش همکاری می‌شوند. برنامه‌ريزى صورت گرفته حداقل بازه قابل قبول همكاري طي دوره زماني اجراي طرح حداقل 5 روز كاري متوالي است. علاوه بر بخش صنعت و كشاورزى شركت توانير مواردى را در راستاى كاهش بار اداري و ساير مصارف پيش‌بينى كرده كه در اين خصوص مى‌توان به طول دوره همكاري از ابتداي خرداد ماه تا انتهاي شهريور ماه اشاره كرد.از سوى ديگر براى اين گروه نيز حداقل بازه قابل قبول همكاري طي دوره زماني اجراي طرح حداقل 5 روز كاري متوالي است.

 

همکاری صنایع برای عبور از پیک

در این خصوص علیرضا احمدی یزدی با بیان اینکه مشترکان برای اعلام همکاری در راستای کاهش مصرف برق در ساعت‌های اوج، باید دو هفته زودتر با شرکت‌های برق منطقه خود هماهنگی کنند، برنامه‌های تشویق‌محور برق که در جهت کاهش اوج مصرف شکل گرفته است، از اواسط خرداد ماه آغاز و در شهریور ماه پایان می‌یابد.معاون دفتر مدیریت مصرف توانیر خاطرنشان کرد: تاکنون نزدیک به 2500 واحد صنعتی برای مشارکت در طرح‌های تشویق‌محور ذخیره عملیاتی، تعطیلات و تعمیرات و مولدهای خود تامین، با شرکت‌های زیرمجموعه توانیر قرارداد همکاری منعقد کرده‌اند. احمدی یزدی تصریح کرد: براین اساس تاکنون 740 واحد صنعتی به ظرفیت دیماندی 460 مگاوات برای همکاری در برنامه ذخیره عملیاتی با شرکت‌های توزیع قرارداد همکاری منعقد کرده‌اند.وی ادامه داد: همچنین در قالب این طرح 111 صنعت بزرگ نیز با ظرفیت دیماندی 827 مگاوات با شرکت‌های برق منطقه‌ای قرارداد همکاری بسته‌اند. معاون دفتر مدیریت مصرف توانیر درخصوص آخرین آمار همکاری صنایع با صنعت برق در طرح تعطیلات و تعمیرات نیز گفت: تاکنون 1501 واحد صنعتی با ظرفیت دیماندی 702 مگاوات با شرکت‌های توزیع و 112 واحد صنعتی بزرگ نیز با ظرفیت دیماندی 1608 مگاوات با شرکت‌های برق منطقه‌ای قرارداد همکاری صورت داده‌اند.

احمدی یزدی با تاکید بر اینکه این آمار هر هفته به‌روز می‌شود، گفت: تاکنون به بیش از 2500 مگاوات ظرفیت همکاری دست یافته‌ایم و البته با توجه به اینکه همچنان تا پایان اجرای طرح‌های تشویق‌محور برق زمان زیادی باقی مانده است، انتظار داریم این رقم افزایش بسیاری داشته باشد. وی افزود: با توجه به اینکه صنایع بالای 7 مگاوات جزو مشترکان شرکت‌های برق منطقه‌ای محسوب می‌شوند، در اجرای طرح‌های تشویق‌محور برق نیز همین تقسیم‌بندی رعایت شده و مشترکان صنعتی که ظرفیت برق مصرفی آنها (دیماند) کمتر از 7 مگاوات است با شرکت‌های توزیع و مشترکانی که بالاتر از آن مصرف دارند با شرکت‌های برق منطقه‌ای همکاری می‌کنند. منظور از دیماند مقدار قدرتی است که از اداره برق خریداری شده است و تجهیزات نصب شده حداکثر این مقدار توان الکتریکی را می‌توانند به مصرف‌کننده ارائه دهند. خاطرنشان می‌سازد که آمار ذکر شده در این خبر بدون احتساب مشترکان همکار در بخش مولدهای خود تامین، مشترکان کشاورزی، اداری و... اعلام شده است.

کد N1722704

وبگردی