آفتاب
مقاصد تابستانی

روستای نصرت آباد تکاب

روستای نصرت آباد تکاب

در روزهای گرم تابستانی، سفر به روستایی که هوایی خنک و معتدل داشته باشد نعمت است. روستای نصرت‌آباد (تازه‌کند) واقع در استان آذربایجان غربی ...

دنیای اقتصاد:در روزهای گرم تابستانی، سفر به روستایی که هوایی خنک و معتدل داشته باشد نعمت است. روستای نصرت‌آباد (تازه‌کند) واقع در استان آذربایجان غربی و شهرستان تکاب را می‌توان یک مجموعه گردشگری طبیعی - تاریخی دانست که هم جاذبه‌های طبیعی و هم جاذبه‌های تاریخی منحصربه‌فردی را در خود جای داده است. این روستا در 40 کیلومتری شهرستان تکاب قرار دارد و از شرق به مجموعه آثار باستاني تخت سليمان، از جنوب و غرب به ارتفاعات طويله کوه محدود مي‌شود. نصرت‌آباد تکاب 2150 متر از سطح دريا ارتفاع دارد. آب و هواي اين روستا در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در پاييز و زمستان سرد است. مردم روستاي نصرت‌آباد تکاب، به زبان‌هاي آذري و کردي سخن مي‌گويند. دين مردم اين روستا اسلام با مذاهب تشيع و تسنن است. توليد صنايع دستي از قبيل گليم و فرش در ميان زنان روستا رواج دارد.

 

استقرار روستا در منطقه‌اي کوهستاني و سرسبز، همراه با بارندگي‌هاي فراوان، جريان رودخانه متعدد، درختان متنوع با مناظر زيباي باغ‌هاي سيب، شرايطي را فراهم آورده است که هر بيننده‌اي را به سوي خود جلب مي‌کند. چشمه‌هاي متعدد آب گرم و سرد در اطراف مجموعه تاريخي تخت‌سليمان از ديگر جاذبه‌هاي طبيعي پيرامون روستا است. جالب است بدانیم در عروسي‌هاي هر قوم، موسيقي و آوازهاي محلي کردي و آذري اجرا مي‌شود. در کنار جاذبه‌های طبیعی این روستا آنچه بیش از همه نصرت‌آباد را دارای اهمیتی جهانی کرده قرار گرفتن در جوار یکی از سه آتشکده بزرگ دوران ساسانی یعنی آذرگشنسب است. تخت‌سلیمان یا همان آتشکده آذرگشنسب همان شهر مشهوری است که بنا به نوشته‌های کهن، زادگاه زرتشت بوده است. یکی از نکات قابل‌ذکر درباره این مجموعه این است که سکوت 30‌ساله ثبت نشدن آثار تاریخی ایران بعد از انقلاب؛ با ثبت تخت‌سلیمان به‌عنوان اولین اثر ثبت شده ایران (بعد از انقلاب) در یونسکو شکسته شد. روستای نصرت‌آباد از طريق جاده ارتباطي تکاب – تازه‌کَند و همچنين زنجان - دندي - تازه‌کَند قابل دسترسي است و جاده‌اي آسفالت دارد. از حیث اقامت نیز این روستا به‌دلیل قرار گرفتن در کنار اثر تاریخی تخت‌سلیمان دارای اقامتگاه‌ها و سوئیت‌های اجاره‌ای متعددی است که برخی توانایی گنجایش تورهای تا 150 نفری را نیز دارا است.

کد N1722668

وبگردی