آفتاب

مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه پنجشنبه تا صبح جمعه

مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه پنجشنبه تا صبح جمعه

تهران- ایرنا- قدس، امروز چشم به راه و منتظر گام‌های بلند من و تو است/روحانی: این دولت به واگذاری واقعی اقتصاد به بخش خصوصی متعهد بوده است/اصلاح نظام بانکی یکی از اصلی ترین برنامه های دولت دوازدهم/محسنی اژه ای: منافقان دیروز، داعشیان امروز هستند/العبادی: ایران بطور جدی از تروریسم آسیب دیده است/لاوروف: تحریم های آمریکا همه روابط میان دو کشور را به خطر می اندازد و سخنگوی حماس: روز جهانی قدس تاکیدی بر جایگاه فلسطین نزد امت اسلامی است از عناوین برگزیده داخلی و خارجی ایرنا در 12 ساعت گذشته بود.

اخبار داخلی
**********
* تهران- ایرنا- همزمان با فرا رسیدن روز جهانی قدس، مردم سراسر کشور امروز بار دیگر با حضور پر شور و حماسی خود در راهپیمایی قدس از استکبارجهانی اعلام انزجار می کنند و در حمایت از مردم ستم دیده جهان به ویژه فلسطین با مشت های گره کرده شعار مرگ برآمریکا و مرگ بر اسرائیل سرخواهند داد.
* تهران- ایرنا- رئیس جمهوری واگذاری اقتصاد به مردم و بخش خصوصی را ضروری خواند و گفت: دولت یازدهم از ابتدای فعالیتش به واگذاری واقعی اقتصاد به بخش خصوصی متعهد بوده است.
* تهران- ایرنا- معاون اول قوه قضائیه منافقان دیروز را داعشیان امروز دانست و گفت: اگر داعشی ها امروز شکم می درند و جگر می خورند، منافقان دیروز افراد می سوزاندند، پوست سر مردم را قلفتی می کندند و به هیچ کس رحم نمی کردند.
* تهران- ایرنا- روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد امروز (جمعه) از انهدام یک تیم تروریستی در کردستان خبر داد.
* تهران- ایرنا- «کمال الدین پیرموذن» نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه مشارکت فراگیر ملت در انتخابات و انتخاب بزرگ دکتر روحانی، نماد اعتبار و اقتدار ملی است، گفت: با کم ارزش نشان دادن پیروزی رئیس جمهوری به این موفقیت بزرگ ملی لطمه وارد نکرده و کام ملت را تلخ نکنید.
* تهران- ایرنا- سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آتش سوزی درحوالی باغ پرندگان خبر داد.
* تهران- ایرنا- رئیس جمهوری پنجشنبه شب با حضور در یکی از بیمارستان های تهران از آیت الله العظمی حاج شیخ حسین مظاهری عیادت کرد.
* اراک- ایرنا- معاون اداری مالی ستاد دیه کشور گفت: 15 هزار زندانی جرایم غیر عمد در زندان های کشور به سر می برند و منتظر کمک خیران برای آزادی هستند.
* اصفهان- ایرنا- رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: ایجاد 140 اورژانس اجتماعی در سطح کشور در دستور کار سازمان بهزیستی قرار داشته که از این تعداد30 اورژانس در سه ماه گذشته افتتاح شده است.
* تهران- ایرنا- معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پایان یافتن کار لایحه قانون مطبوعات در دولت خبرداد و گفت: این لایحه هفته آینده به مجلس تقدیم می شود.
* یزد- ایرنا- فرمانده ناحیه مقاومت بسیج ابرکوه از دستگیری یک تبعه غیرمجاز مرتبط با جریان های تکفیری و سلفی در این شهرستان خبر داد.
* تهران- ایرنا- قدس دفتر خونین شجاعت و مقاومت اسلامی است. هر گلبرگ این دفتر یادمان حماسه ای ماندگار، فریادی بیکرانه و مظلومیتی بی مرز است.
* تهران- ایرنا- فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پیامی از مردم خواست با حضور در راهپیمایی روز قدس پیام آزادی‌خواهی و وحدت اسلامی را به سراسر جهان مخابره کنند.

اخبار خارجی
**********
* بغداد- ایرنا- نخست وزیر عراق روز پنجشنبه بعد از بازگشت از سفر منطقه ای، بحث هرگونه وساطت در این سفر را رد و به حملات اخیر تروریستی به تهران اشاره کرد و گفت که ایران نیز بطور جدی از تروریسم آسیب دیده و از این رو ، درک بسیار بالایی در این کشور نسبت به تروریسم وجود دارد.
* تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در بیانیه ای با انتقاد شدید از تحریم های آمریکا علیه کشورش گفت: این تحریم ها ممکن است، همه روابط دو کشور را به خطر بیاندازد.
* تهران- ایرنا- جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در آستانه روز جهانی قدس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که بزرگداشت این روز جهانی تاکیدی بر جایگاه قدس، مسجد الاقصی و فلسطین در دل‌ها و وجدان کل امت اسلامی است.
* نیویورک- ایرنا- «برنی سندرز» سناتور برجسته مخالف دولت در کنگره آمریکا، طرح بیمه درمانی ترامپ را «وحشیانه» ‏توصیف کرد و گفت: با افزایش هزینه حق بیمه و خرج درمان، جان هزاران نفر از شهروندان ایالات متحده به خطر خواهد افتاد.‏
نیویورک- ایرنا- «جان بولتون» نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل خواستار دیپلماسی فعال و فوری آمریکا ‏برای سرنگونی حکومت کره شمالی شد.‏
پکن- ایرنا- وزیر امور خارجه جدید کره جنوبی گفت که کشورش روابط با دنیای اسلام را بیش از پیش تعمیق خواهد کرد و هیچ مشکلی هم نمی تواند بر سر راه این ارتباط قرار گیرد.
* پکن- ایرنا- روزنامه ارگانی حزب حاکم کره شمالی در پی تنش های فزاینده این کشور با آمریکا از سیاست های واشنگتن انتقاد کرد و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آن کشور را فردی روانی خطاب کرد.
* کوالالامپور- ایرنا- مالزی، فیلیپین و اندونزی با انجام برخی اقدامات عملی و اجرای 'طرح اقدام' برای افزایش همکاری ها به منظور مقابله موثر با تهدیدات تروریستی و افراط گرایی در منطقه به توافق رسیدند.
* تهران- ایرنا- کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از دولت این کشور خواست که توجیه قانونی برای هدف قرار دادن هواپیمای ارتش سوریه و مقابله با نیروهای وفادار به دولت دمشق را ارائه کند.
* تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه قطر اتهام حمایت از جبهه النصره در سوریه و هر گروه تروریستی دیگر را تکذیب کرد و اقدامات علیه کشورش را محاصره ظالمانه خواند.
* بیروت- ایرنا- قطر اعلام کرد که شهروندان لبنانی می توانند از این پس بدون دریافت ویزا وارد این کشور شوند. رخدادی که به نظر می رسد بی ارتباط با تنش های اخیر بین قطر با عربستان سعودی و همپیمانان آن نباشد.
* تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره از ارائه فهرست خواسته های کشورهای تحریم کننده قطر، توسط کویت به دوحه خبر داد.
* تهران- ایرنا-‌ دبیرکل جنبش مردمی انصارالله یمن از کوتاهی و بی توجهی کشورهای عربی در قبال آرمان فلسطین انتقاد کرد و خواستار گرامیداشت روز جهانی قدس از سوی مردم کشورش شد.
* بیشکک- ایرنا- ضیافت افطاری به میزبانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسجد مرکزی بیشکک (مسجد جامع) شامگاه پنجشنبه (اول تیرماه) برگزار شد.
* تهران- ایرنا- تارنمای هیل نوشت: دیوان عالی آمریکا روز پنجشنبه حکمی صادر کرد که دولت را در سلب تابعیت از مهاجران محدودتر می کند.
* آنکارا- ایرنا- ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه از احتمال حضور نیروهای نظامی ترکیه و روسیه در منطقه ادلب و همچنین نیروهای ایران و روسیه در حومه دمشق سوریه خبر داد.
* آنکارا- ایرنا- محمد ابراهیم طاهریان فرد سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه گفت: در ارتباط با حفظ تمامیت ارضی عراق، دیدگاه مشترکی با ترکیه داریم.
* آنکارا- ایرنا- پس از بازگشت دوباره رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به ریاست حزب عدالت و توسعه این کشور در پی اجرای مفاد اصلاحیه قانون اساسی، 40 استاندار ترکیه به طور همزمان تغییر کردند.
* آنکارا- ایرنا- ارتش ترکیه در پی ارسال محموله نظامی جدید آمریکا برای گروه یگان‌های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ)، چندین عراده تانک و تجهیزات نظامی جدید را به مرز استان کیلیس در جنوب این کشور منتقل کرده است.
* آنکارا- ایرنا- پروفسور عثمان شیمشک رئیس دانشگاه نامیک کمال به همراه پنج نفر از اعضای هیات علمی این دانشگاه به اتهام همکاری با گروه فتح الله گولن دستگیر شدند.
* مادرید- ایرنا- روزنامه «لا وانگواردیا» در گزارشی با اشاره به سالها انجام نشدن پرواز مستقیم بین ایران و اسپانیا، از افتتاح نخستین پرواز مستقیم بین بارسلون و تهران از سوی شرکت هواپیمایی ماهان خبر داد.
* بیروت- ایرنا- «مصطفی چمران» نه برای ایرانیان که برای لبنانی ها هم نامی شناخته شده است؛ مردی که او را در کنار «امام موسی صدر» پایه گذار مقاومت در لبنان می دانند. 36 سال پس از شهادت، نام و یاد او هنوز زنده است.
* مسکو- ایرنا- سی و نهمین جشنواره بین المللی سینمایی مسکو با حضور فیلمی از ایران و رضا میرکریمی در جمع هیات داوران آغاز بکار کرد.
* لندن- ایرنا- «ترزا می» نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه در جریان نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد که شهروندان اروپایی ساکن انگلیس که بیش از 5 سال در این کشور زندگی کرده اند قادرند تا در چارچوب طرح جدید دولت از حقوق شهروند انگلیسی برخوردار شوند.
* مسکو- ایرنا- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مذاکره تلفنی با وزیر امور خارجه آمریکا، از اعمال تحریم های جدید ضدروسی آمریکا به شدت انتقاد کرد.
* مسکو- ایرنا - شامگاه پنجشنبه مانند هرسال افطار همگانی روزه داران به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در محل مسجد پارک پیروزی مسکو همراه با دعای آزادی قدس شریف برگزار شد.
* تهران- ایرنا- خالد البطش از شخصیت‌های برجسته «جنبش جهاد اسلامی فلسطین» رژیم صهیونیستی را دشمن اصلی امت اسلامی توصیف کرد و گفت: با وجود تمامی تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی، فلسطین همچنان موضوع اصلی به شمار می رود.
* تهران- ایرنا- مقام های آمریکایی از آزمایش یک موتور موشک از سوی پیونگ یانگ در روز چهارشنبه (به وقت محلی) خبر دادند که بالقوه می تواند برای شلیک موشک قاره پیما استفاده شود؛ این درحالی است که واشنگتن از توان موشک های کره شمالی در هدف گیری خاک آمریکا ابراز نگرانی می کند.
* مسکو- ایرنا - 22 ژوئن هر سال فرصتی برای ادای احترام به بیش از 26 میلیون و 500 هزار قربانی وطن شوروی در جنگ دوم جهانی است که امسال نیز در سراسر روسیه برگزار شد.
* تهران- ایرنا- مجمع عمومی سازمان ملل سرنوشت مجمع الجزایر چاگوس که قلمرو انگلیس در اقیانوس هند است را به دیوان بین المللی دادگستری ارجاع داد.
* لندن- ایرنا- دونالد توسک رئیس شورای اروپا روز پنجشنبه در اظهاراتی پیش از آغاز نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل، خاطر نشان ساخت که ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا غیر ممکن نیست.
* تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز به نقل از رئیس شورای اروپا خبر داد که اتحادیه اروپا تحریم هایی را که علیه روسیه به دلیل آنچه دخالت مسکو در اوکراین خوانده می شود برای شش ماه دیگر تمدید کرد.
* اربیل- ایرنا- هیات اتحادیه اروپا در اقلیم با صدور بیانیه ای با تاکید بر مبارزه با داعش و گفت وگو بین اربیل و بغداد اعلام کرد که شرایط برای برگزاری همه پرسی در منطقه اقلیم مناسب نیست.
* نیویورک- ایرنا- رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به این انتقاد که او همه میلیاردرهای آمریکایی را در کابینه خود جمع کرده است گفت که او همه آدم ها را دوست دارد، اما دلش نمی خواهد افراد فقیر در کابینه اش نقشی داشته باشند.
*تهران- ایرنا- رئیس جمهوری آمریکا در پیامی در صفحه توئیتر خود گفت که مکالمه خود با رئیس پیشین اف بی آی را ضبط نکرده و به چنین نواری دسترسی ندارد.
* تهران- ایرنا- وزارت کشور مصر روز پنجشنبه اعلام کرد، هفت تن از عناصر افراطی - تکفیری مرتبط با حملات اخیر علیه مسیحیان، در جریان حمله نیروهای پلیس در استان اسیوط (جنوب) کشته شدند.
* اربیل- ایرنا- سازمان دیدبان حقوق بشر بار دیگر دولت اقلیم کردستان عراق را متهم به استقرار آواره ها در نزدیکی مناطق درگیری با داعش کرده و دولت اقلیم نیز این اتهام را رد کرد.
* دمشق- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه در دیدار با وزیر مسکن این کشور راه های تقویت و گسترش همکاری های دوجانبه را بررسی کرد.
* اربیل- ایرنا- عضو فعال جامعه مدنی در امور مسیحیان گفت که داعش بیش از 300 کودک مسیحی را به قتل رسانده است.
* تهران- ایرنا- تارنمای خبرگزاری رویترز نوشت: رئیس جمهوری کره جنوبی خواستار اقدامات بیشتر چین علیه کره شمالی درخصوص برنامه هسته ای این کشور شد.
* اربیل- ایرنا- شهروندان شهر دوزخورماتو با ترکیب های مذهبی و قومی متفاوت در ماه مبارک رمضان در اقدامی که نماد وحدت و همدلی است، خانواده یک پیشمرگه اسیر دست داعش را صاحب منزل کردند.
* اسلام آباد- ایرنا- همزمان با فرا رسیدن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان مصادف با روز جهانی قدس، تعداد زیادی از شخصیت های سیاسی، دینی، علمی و رسانه ای پاکستان و نیز جمعی از دیپلمات های کشورهای اسلامی مقیم اسلام آباد پنجشنبه شب در مراسم ضیافت افطار به میزبانی سفارت جمهوری اسلامی ایران شرکت کردند.
* تهران- ایرنا- حیدرالعبادی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفت: تا چند روز دیگر شهر موصل به طور کامل آزاد خواهد شد.
* کابل- ایرنا- ویدیوئی از دو استاد خارجی ربوده شده دانشگاه آمریکائی کابل، منتشر شده که در آن، این دو استاد از سران دولت خود درخواست کرده اند که برای آزادی آنان، با گروه طالبان گفت وگو کنند.
* اسلام آباد- ایرنا- ارتش پاکستان شامگاه پنجشنبه با صدور بیانیه رسمی اعلام کرد 'کلبوشن یادیو' افسر عالی نیروی دریایی هند که به اتهام جاسوسی، خرابکاری و تروریسم در پاکستان از سوی این کشور بازداشت و محکوم به اعدام شده، از فرمانده ارتش پاکستان درخواست عفو کرده است.
* مسکو- ایرنا- معاون وزیر امور خارجه روسیه از احتمال کشته شدن ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش خبر داد.
* تهران- ایرنا- شبکه خبری فاکس نیوز به نقل از آژانس دفاع موشکی آمریکا از شکست آزمایش سامانه ضد موشک بالستیک این کشور خبر داد.
* دمشق- ایرنا- نماینده مجلس سوریه و شیخ قبیله النعیم از تسلط ارتش سوریه بر منطقه و گذرگاه مرزی نصیب در مرز اردن خبرداد.
* تهران- ایرنا- وزارت بهداشت یمن ضمن هشدار نسبت به خطر شیوع وبا در این کشور، خواستار افزایش تلاش‌های داخلی و کمک‌های بین المللی برای مقابله با این بیماری شد.
* باکو- ایرنا- آزمون نهایی دوره های آموزشی زبان فارسی در دو مقطع ابتدایی و متوسطه روز پنجشنبه به صورت همزمان در خانه فرهنگی شهریار رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو برگزار شد.
* دمشق- ایرنا- پروازهای مستقیم دمشق - ایروان و بالعکس شرکت هواپیمایی اجنحه الشام سوریه آغاز شد.
* تهران- ایرنا- مسئول هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل روز پنجشنبه با ابراز نگرانی درباره گسترش بیماری وبا در مناطق مختلف یمن، نسبت به کمبود دارو و مواد غذایی در این کشور فقیر عربی هشدار داد.
* تهران- ایرنا- اتحادیه اروپا روز پنجشنبه از کمک 85میلیون یورویی به اوگاندا به منظور کمک به اسکان موقت آوارگان سودان جنوبی خبر داد.
شبد**1953**9122**تنظیم کننده:مرتضی شحنه**انتشار دهنده: مهدی نعمتی
کد N1720298

وبگردی