آفتاب

نگرانی کمیته بین المللی صلیب سرخ از تاخیر در انتقال مجروحان غیرنظامی به مراکز درمانی موصل

نگرانی کمیته بین المللی صلیب سرخ از تاخیر در انتقال مجروحان غیرنظامی به مراکز درمانی موصل

همزمان با تشدید عملیات نظامی در موصل، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نگران وضعیت دهها هزار نفر از غیرنظامیان گرفتار در موصل است.

به گزارش ایلنا، تشدید عملیات نظامی در منطقه غربی موصل باعث افزایش آمار مجروحان غیرنظامی شده است.  جولیا شورک، متخصص طب اورژانس که از طرف صلیب سرخ جهانی به موصل اعزام گردیده در این باره گفت: روزانه دهها مجروح از جمله سالمندان و کودکان  را پذیرش می کنیم که متاسفانه خیلی از این مجروحین به دلیل دیرکرد در انتقال به مراکز درمانی،  قبل از دریافت هر کمکی از جانب ما می‌میرند.  دلیل اصلی دیرکرد در انتقال مجروحین این است که ساکنان موصل مجبور به انتخابهای غیر ممکن میان مرگ و زندگی برای فرار از درگیریها  و دسترسی به خدمات درمانی هستند. غیر نظامیان می بایست از میان تبادل آتش میان طرفین درگیری، بمبارانها،  پرتاب خمپاره ها ، خودرو ها و افراد انتهاری گذر کنند تا به خدمات درمانی برسند.

یک شهروند موصل نیز در این باره گفت: تمام گزینه های ما به مرگ منتهی می شوند. اگرفرار کنیم تک تیر اندازان به ما شلیک می کنند و اگر در خانه بمانیم، خانه بر سرمان آوار می شود.

 کاترین ریتز، رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در عراق ، با بیان نگرانی از افزایش آمار تلفات غیر نظامی، خاطرنشان کرد: ضروری است که غیرنظامیانی که در جریان درگیریها مجروح شده اند فورا به نزدیکترین مراکز درمانی انتقال یابند.

بر اساس قوانین حقوق بین المللی بشردوستانه ، بیماران و مجروحین می بایست در بهترین شرایط ممکن و در اسرع وقت به خدمات درمانی مورد نیاز دسترسی یابند. کمیته بین المللی صلیب سرخ از تمام طرفین درگیری  در موصل خواسته است که تمام اقدامات ممکن برای جلوگیری و تخفیف موارد آسیب به افراد و امکانات غیر نظامی را به کار بندند.

کد N1719097

وبگردی