آفتاب
با آغاز فصل کار صورت گرفت؛

گرمسار در محاصره حاشیه‌نشینان/ معضل کودکان کار تشدید شد

گرمسار در محاصره حاشیه‌نشینان/ معضل کودکان کار تشدید شد

گرمسار - این روزها کودکانی که دست بر سطل‌های زباله یا خشت خام کارگری در گرمسار می‌سایند کم نیستند چراکه این شهر در محاصره حاشیه‌نشینی حاصل از ورود کارگران فصلی است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - داوود عبدی: پایان فصل سرما و میانه بهار، همیشه آغازگر مهاجرت کارگران فصلی به استان سمنان است کارگرانی که حاصل مهاجرتشان پدیده‌ای به نام حاشیه‌نشینی و کودکان کار است، کودکانی که دستان کوچکشان بر خیابان‌های خشن گرمسار تلاقی سختی، زجر و کسب درآمدی ناچیز را رقم می‌زند و اگر برایشان کاری صورت نگیرد چهره شهرمان در همین روزها دگرگون خواهد شد.

آسیب‌های کودکان حاشیه‌نشین در گرمسار مانند شهرهای صنعتی دیگر استان سمنان زیاد هستند بسیاری معتقد هستند طبیعی است که هر دنیایی، خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد. فرصت‌ها و تهدیدهایی که ایجاد می‌شود باید در کنار هم باشند تا تعاملات اجتماعی، حس هم دردی و دستگیری از یکدیگر در میان افراد بیشتر و بهتر رشد کند و باعث از بین رفتن مشکلات، معضلات و مسائل ناخوشایند اجتماعی گردد اما کودکان کار را آیا می‌توان در کنار سایر معضلات اجتماعی نهاد؟

وقتی هرروز، کودکان خم‌شده در زباله‌های گرمسار و آردان را مقابل چشمانمان می‌بینیم و متأسف می‌شویم که با چنین پدیده‌های ساخته‌شده جامعه‌ امروز مواجهیم، وقتی دیگر که آن‌ها را در حال تکدی گری، فال فروشی و جمع‌آوری ضایعات و... می‌بینیم و پس از چند روز فراموششان می‌کنیم و طبق عادت از عمق این ناهنجاری‌ها بی‌تفاوت عبور می‌کنیم.

مردم درباره حاشیه‌نشینی می‌گویند

در میان شهروندان گرمساری نیز هستند بسیاری که معضلات را ناشی از مهاجرت بدانند یکی از این شهروندان علی است که معتقد است: امروز گرمسار به دلیل ویژگی‌های جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، صنعتی بودن و رونق کسب‌وکار کشاورزی و دامداری، شاهد مهاجرت افرادی از استان‌های هم‌جوار و حتی شهرهای دیگر کشور است که به همراه خانواده خود به دلیل بیکاری یا ارتقا سطح زندگی به این شهر آمده‌اند.

افزایش پدیده مهاجرت طی سال‌های گذشته باعث بروز برخی آسیب‌های اجتماعی در گرمسارشده، به‌طوری‌که این افراد و خانواده‌ها به دلیل نزدیکی این شهرستان به پایتخت ایران، این منطقه  را برای زندگی انتخاب می‌کنند

وی می‌افزاید: افزایش پدیده مهاجرت طی سال‌های گذشته باعث بروز برخی آسیب‌های اجتماعی در گرمسارشده، به‌طوری‌که این افراد و خانواده‌ها به دلیل نزدیکی این شهرستان به پایتخت ایران، این منطقه  را برای زندگی انتخاب می‌کنند و همین امر توسعه نامتوازن و ناهمگون شهری و ایجاد پدیده‌ای به نام حاشیه‌نشینی را  در شهر گرمسار به همراه داشته است.

این شهروند ادامه می‌دهد: در کنار مهاجرت خانواده‌های ایرانی به گرمسار، این منطقه شاهد مهاجرت فزاینده و حضور بسیاری از مهاجران و اتباع خارجی نیز است که موجب نابسامانی در اوضاع اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی این شهرستان شده و آن‌ها را بااهمیت تر از گذشته کرده است و به‌عنوان مشکلی در گرمسار خودنمایی می‌کند.

ناهمگونی جمعیتی مشکل گرمسار است

دیگر شهروند گرمساری اما می‌گوید: درباره معضلات باید گفت هرزمان بحث از آسیب‌های اجتماعی به میان کشیده شده است، اغلب توجه‌ها به سمت مناطق حاشیه‌ای شهرها رفته و آن مکان را عامل اصلی این مسئله دانسته، در این شرایط این سؤال مطرح می‌شود که آیا موضوع در شهرستانی مانند گرمسار نیز تنها در قسمت‌های از شهر با حاشیه‌نشینی و موارد مبتلابه آن مواجه هست و سایر محله‌های شهر از این قضیه مستثنا است؟ حال‌آنکه حتی روستاهای بسیاری وجود دارند که به دلیل نبود امکانات و عدم برنامه‌ریزی‌های درست و مهاجرت اغلب اهالی آن و جایگزینی جمعیت مهاجر جدید در این روستاها با ناهمگونی ترکیب جمعیتی مواجه شده‌اند که این ناهمگونی جمعیتی موجب بروز برخی مشکلات شده‌اند. لذا به طرز ناخودآگاه می‌توان فهمید که چرا برخی محلات به‌خوبی از آنها یاد نمی‌شود. زیرا این افراد در موقعیت‌های بسیار گسترده و اغلب تعریف‌نشده از سوی جامعه قرار می‌گیرند و نهایتاً در چارچوب موقعیت‌های جدید، گاهی اوقات دچار تعارض نقش‌ها و مبتلابه مشکلات بسیار می‌شوند و به بی‌هویتی یا ناشناختگی هویت می‌رسند.

محمدرضا احمدیان می‌گوید: شکی نیست که یک سری بافت‌هایی در داخل شهر گرمسار داریم که در اثر بی امکاناتی و فرسودگی و نبود برنامه‌ریزی‌های گذشته یا هر چیز دیگری الآن مآمن کارگران مهاجر فصلی وبعضا خانواده‌های آن‌ها شده‌اند و باوجودآنکه کانون‌هایی در داخل شهر گرمسار هستند، لیکن در اصل با آنچه در حاشیه هست، برابری می‌کند.

وی می‌افزاید: این مشکلات عمدتاً در مناطق آلوده از منظر اجتماعی و یا مناطق عقب‌مانده از توسعه‌یافته شهری به دلیل شکاف عمیقی که میان اقشار جامعه به وجود آمده بروز می‌کند بالطبع زنان و کودکان در این موارد آسیب‌پذیرتر و در حوزه گسترده‌تری دچار مشکلات و مصائب آسیب‌زا می‌شوند. همچنین تبعات نامناسب سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در این منطقه دارد.

این شهروند معتقد است: مجموعه این عوامل باعث می‌شود که شرایط برای به‌روز شدن آسیب‌ها و فرورفتن بیشتر قشری از مردم فراهم شود و بالطبع زمینه بروز آسیب‌هایی مانند کودکان خیابانی، بزهکاری، فقر و تکدی گری حاشیه‌نشینی و ... بیشتر شود لذا اینجاست که مجموعه این موارد سبب مخدوش شدن هویت شهری، سالم شهر گرمسار شود.

کد N1719007

وبگردی