آفتاب

31هزار هکتار از کانونهای فرسایش بادی در استان بوشهر تثبیت شد

31هزار هکتار از کانونهای فرسایش بادی در استان بوشهر تثبیت شد

بوشهر- ایرنا- رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: تاکنون 31هزار هکتار از کانونهای فرسایش بادی در این استان با نهالکاری، بوته کاری، مالچ پاشی و بذرکاری تثبیت شده است.

پرویز دانش پور روز یکشنبه به مناسبت 27 خرداد روز جهانی بیابان زدایی در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال نیز در قالب طرح تثبیت کانونهای فرسایش چهار هزار هکتار نهالکاری و مدیریت روان آب در این کانونها انجام می شود.
وی با اشاره به اهمیت انجام اقدام های بیولوژیکی در استان بوشهر ادامه داد: با توجه به پوشش کم گیاهی عرصه های موجود در این استان انجام برخی اقدام های بیولوژیکی برای حفظ این عرصه ها ضروری است.
دانش پور اظهار کرد: برخی زمینهای کشاورزی کشت دیم به دلیل بارندگی کم رها می شوند که به دلیل ماسه ای بودن باد آنها را جابه جا می کند و برای جلوگیری از این کار تغییر الگوی کشت و احداث باد شکن زنده (نهالکاری) در اطراف آنها ضروری است.
وی بیان کرد: سال گذشته در این ارتباط 10 کیلومتر در منطقه شبانکاره از توابع شهرستان دشتستان باد شکن زنده (نهالکاری) انجام شد.
دانش پور افزود: با توجه به اینکه میزان هدر رفت آب درنهالکاری بیابان و آبیاری آنها زیاد است، امسال به صورت آزمایشی در محدوده ای مشخص بخشی از نهالکاری ها به صورت قطره ای انجام می شود.
رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: ترویج و توسعه کشت گونه های اقتصادی چند منظوره شامل کنار ( CONAR)، لگجی، گونه های بومی استان و ترویج باد شکن زنده اطراف مزرعه ها از جمله دیگر برنامه های این اداره در زمینه بیابان زدایی است.
دانش پور گفت: مطالعه کانون بحران فرسایش بادی در این استان مربوط به 10 سال پیش است که با توجه به تغییر شرایط محیطی، اقلیمی، اکولوژیکی میزان و موقعیت آن تغییر کرده و نیاز به بازنگری دارد که براساس تصمیم سازمان جنگل ها و مراتع کشور، این کار امسال انجام می شود.
وی با اشاره به اجرای طرح ترسیب کربن به مساحت 61هزار هکتار در روستاهای منطقه شبانکاره بوشهر افزود: برای اجرای این پروژه در این منطقه تاکنون شش میلیارد و940میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارهای ملی، استانی و بین المللی هزینه شده است.
دانش پور بیان کرد: یکی از رویکردهای طرح ترسیب کربن استفاده از مشارکت مردم برای مقابله با بیابان زایی است که این رویکرد در این طرح بین المللی پیاده سازی شده است.
وی یادآورشد: در پروژه ترسیب کربن با آموزش جوامع محلی، تشکیل گروه های توسعه روستایی و صندوق های اعتباری خرد به مردم کمک می شود تا مشاغل غیر وابسته به منابع طبیعی انتخاب و تسهیلات به آنها پرداخت شود.
دانش پور افزود: این ارتباط هفت صندوق اعتباری در منطقه اجرای طرح ترسیب کربن در شبانکاره تشکیل و این صندوقها با هم تعاونی فراگیر با سرمایه 2میلیارد و 500 میلیون ریال و بیش از 300 نفر عضو تشکیل داده اند.
وی تقویت مالی و درآمدی روستائیان و کاهش وابستگی آنها به منابع طبیعی را از جمله هدفهای اجرای طرح ترسیب کربن عنوان کرد.
دانش پور افزود: خطر ناشی از بیابان زایی امروز می تواند این پدیده را به عنوان یک مساله امنیتی در جامعه قلمداد کند که می تواند امنیت سلامت، غذا و اجتماع را مورد تهدید قرار دهد.
رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: با توجه به اینکه بیشتر زمینهای مناسب کشاورزی و صنعتی در این استان واگذار شده است انتظار می رود در آینده استان بوشهر با محدودیت منابع و زمین برای توسعه روبه رو شود.
وی بیان کرد: برای توسعه استان با افزایش تقاضا برای واگذاری زمین بیابانی روبه رو هستیم که این می تواند فشار بیشتری روی توان بیولوژیک و اکولوژیکی این زمینها ایجاد کند.
دانش پور گفت: عرصه های بیابانی استان بوشهر 331هزار و 682هکتار شامل زمینهای شور، تپه های ماسه ای و زمینهای با پوشش کم و یا فاقد پوشش گیاهی و 16 کانون بحران فرسایش بادی به مساحت 400هزار هکتار دارد.
وی در باره افزایش مساحت کانونهای بحران فرسایش بادی نسبت به عرصه های بیابانی استان بوشهر افزود: قسمتهای زیادی از زمینهای زراعی دیم در فصل های کم بارش و خشکسالی رها می شوند و به کانون گرد و غبار و فرسایش بادی تبدیل می شوند.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
کد N1717429

وبگردی