آفتاب

عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد روابط اقتصادی

عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد روابط اقتصادی

واحد مرکزی خبر نوشت: رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی با چراغ سبز ترامپ به بهانه راهکار صلح در سرزمین های اشغالی، گام های نخست را برای ایجاد روابط دو جانبه آغاز کردند.

به گزارش پایگاه اینترنتی هاآرتص وابسته به رژیم صهیونیستی، نشریه انگلیسی تایمز نوشت عربستان سعودی و اسرائیل به دنبال ایجاد روابط اقتصادی هستند.

تایمز از منابع آمریکایی و عرب نقل کرده است که سرسخت ترین دشمنان ایران (عربستان سعودی و اسرائیل) گام های نخست را برای ایجاد روابط دوجانبه آغاز کرده اند. بر اساس توافق های اولیه، عربستان سعودی به شرکت های اسرائیلی اجاره تجارت در خلیج [فارس] را خواهد داد و همچنین هواپیماهای خط هوایی اِل اَل (El Al Airline) اسرائیل می توانند از فضای هوایی عربستان سعودی استفاده کنند.

منابع نزدیک به عربستان سعودی می گویند ایجاد روابط بین این دو کشور (عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی) چیزی بیش از برآورده کردن وعده ترامپ برای ایجاد صلح «نهایی» در خاورمیانه نیست.

اما به نظر می رسد یک تناقض در دولت ترامپ وجود داشته باشد. جِرِد کوشنر داماد و مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دوستی نزدیکی با محمد بن سلمان (پسر پادشاه عربستان و وزیر دفاع این کشور) دارد و خیلی نزدیک به یکدیگر بزرگ شده اند و رشد یافته اند. کوشنر و محمد بن سلمان به این توافق رسیده بودند که یکی از نخستین اقدامات برای سازش اسرائیل و فلسطینی ها از طریق نزدیکی عربستان سعودی و اسرائیل ایجاد خواهد شد. از طرفی دیگر و در تقابل با این تفکر، جیسون گرینبِلَت (Jason Greenblatt) نماینده ویژه ترامپ در خاورمیانه روش های سنتی را برای برقراری این سازش بیشتر می پسندد.

بر اساس این گزارش (تایمز)، فلسطینی ها نیز با استراتژی روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی مخالف هستند، زیرا از آن بیم دارند که عادی شدن روابط دولت های عربی و اسرائیل هیچ ارمغانی برای ایجاد و تاسیس دولت فلسطینی نداشته باشد.
این گزارش همچنین افزود: ایجاد روابط بین عربستان سعودی و متحدانش با اسرائیل احتمالا نقش مهمی در قطع روابط با قطر دارد، با ایجاد این روابط (رابطه عربستان و اسرائیل) می خواهند قطر را زیر فشار بگذارند تا از حماس حمایت نکند.

در ماه مِه 2017، روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شد برخی کشورهای عربی حوزه خلیج [فارس] به اسرائیل پیشنهاد داده اند اگر اسرائیل شهرک سازی در کرانه باختری را متوقف کند و تحریم اقتصادی ضد نوار غزه را کاهش دهد، حاضر خواهند بود تا در جهت عادی سازی روابط خود با اسرائیل اقدام کنند.

در اوایل ماه جاری میلادی، لیبرمن وزیر جنگ اسرائیل ادعا کرد، تنش دیپلماتیک بین قطر و کشورهای عربی منطقه، می تواند باعث شکل گیری همکاری ها شود.

نشریه اسرائیلی ها آرتص به نقل از وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اضافه کرد: «برخی کشورهای عربی رابطه خود با قطر را نه به خاطر اسرائیل و نه به خاطر فلسطین قطع کردند. آنها رابطه خود با قطر را به خاطر ترس از تروریسم اسلامگرا قطع کردند».

لیبرمن افزود: «هر تلاشی برای مرتبط ساختن روابط اسرائیل با برخی کشورهای میانه رو عربی با مسئله سازش بین اسرائیل و فلسطینی‌ها، به وضوح رویکردی اشتباه است. حقیقت این است که ما با مصر و اردن قرارداد صلح امضا کردیم و مشروط کردن رابطه با برخی کشورهای عربی به ارائه راهکار صلح با فلسطینی ها ممنوع است».

52311

کد N1717085

وبگردی