آفتاب

بهرمندی 87 روستا از مزایای طرح های کشاورزی

بهرمندی 87 روستا از مزایای طرح های کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با بهره‌برداری طرح‌های بخش کشاورزی 87 روستا با 3 هزار و 369 خانوار روستایی از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش ایلنا از ساری، دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران امروز به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هر ساله به مناسبت هفته جهاد کشاورزی پروژه‌های زیادی در استان به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد: امسال 43 پروژه خدماتی، زیربنایی و تولیدی با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد و 709 میلیون تومان در مناطق مختلف استان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: این تعداد طرح برای 31 نفر ایجاد اشتغال می‌کند و تولیدات بخش کشاورزی 557 تن افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: با بهره‌برداری طرح‌های بخش کشاورزی 87 روستا با 3 هزار و 369 خانوار روستایی از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

حیدرپور با بیان اینکه 35 پروژه آب و خاک با اعتبار 9 میلیارد و 852 میلیون تومان و دو پروژه دام و طیور با اعتبار 2 میلیارد و 200 میلیون تومان در این هفته به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: دو پروژه زراعی و باغی با اعتبار 762 میلیون تومان و دو پروژه شیلاتی با اعتبار 775 میلیون تومان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اضافه کرد: یک واحد صنایع تبدیلی و یک واحد صنایع خدماتی با اعتبار 2 میلیارد و 120 میلیون تومان در هفته جهاد کشاورزی امسال در مازندران مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سال گذشته علیرغم تنگناهای مالی که وجود داشت، عملیات تجهیز و نوسازی چهار هزار هکتار از شالیزارهای مازندران در دستور کار قرار گرفت، گفت: تاکنون سه هزار هکتار به کشاورزان تحویل داده شد و در صورت تخصیص اعتبارات آمادگی برای اجرای پنج هزار هکتار وجود دارد.

حیدرپور با اشاره به اینکه 60 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان آماده تجهیز و نوسازی است، ادامه داد: 100 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در مازندران نیازمند تجهیز و نوسازی است.

این مسؤول افزود: طی پنج سال آینده با اجرای شدن فاینانس کشور چین، 105 هزار هکتار از اراضی برنجکاری شمال کشور تجهیز و نوسازی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سال گذشته 440 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار گرفت، گفت:  114 میلیارد تومان برای توسعه مکانیزاسیون با نرخ بهره 15 درصد و پنج ساله، 100 میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی برای گلخانه‌داران و پرورش ماهی در قفس و 220 میلیارد تومان از محل بسته رونق تولید در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

حیدرپور اضافه کرد: 800 طرح در بخش کشاورزی با سرمایه در گردش و سرمایه ثابت برای طرح‌های با پیشرفت فیزیکی 60 درصد از تسهیلات بسته رونق تولید برخوردار شدند.

وی خاطرنشان کرد: 66 میلیارد تومان اعتبار برای بخش مکانیزاسیون مازندران اختصاص یافت که محدود به این میزان سهیمه نیستیم و به هر اندازه‌ای که تقاضا باشد جوابگوی متقاضیان خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در مازندران در سال 95 نسبت به سال 94 اشاره کرد و افزود: در کلزا پیش‌بینی تولید 20 هزار تنی داریم.

این مسؤول درباره خرید گندم از کشاورزان گفت: تا دو روز گذشته 35 هزار تن خرید مازاد بر مصرف داشته‌ایم  و هر کیلویی یک‌هزار و 300 تومان از گندمکاران خریداری شد و تا دو روز اخیر 31 میلیارد تومان بهای این محصول به حساب کشاورزان واریز شد.

حیدرپور از پیش‌بینی خرید 120 هزار تنی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان مازندرانی خبر داد.

وی به رونق تولید برنج و رغبت کشاورزان به کشت این محصول در دو سه سال اخیر اشاره کرد و افزود: با توجه به ثبات قیمتی که در برنج و استقبال کشاورزان شاهد هستیم، سطح زیرکشت در کشت اول دو تا سه هزار هکتار افزایش یافته است به گونه‌ای که اراضی که بایر بوده و یا باغات مرکبات خشک شده به شالیزار تبدیل شده و به همین دلیل افزایش سطح زیرکشت را شاهد بودیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود 90 تا 95 هزار هکتار به پرورش رتون و نشاء مجدد اختصاص یابد، گفت: پیش‌بینی تولید در کشت اول یک میلیون و 150 هزار تن است و با احتساب سطح 95 هزار هکتاری کشت مجدد، میزان تولید شلتوک به یک میلیون و 300 هزار تن خواهد رسید.

حیدرپور درباره واردات برنج گفت: بخشی از نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود و بر این اساس نیاز کشور سه میلیون تن برنج است که در کشور 2 میلیون و 400 هزار تن تولید می‌شود و 600 تا 800 هزار تن نیاز کشور است که باید وارد شود.

وی بیان کرد: از سال 93 واردات برنج در کشور به خوبی مدیریت شده است تا بیش از نیاز کشور واردات صورت نگیرد و سبب متضرر شدن کشاورزان نشود و در زمان برداشت این محصول ممنوعیت ورود برنج خارجی را داریم که این ممنوعیت همچنان برقرار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره عدم علاقه کشاورزان به بیمه محصولات کشاورزی گفت: صندوق بیمه محوصلات کشاورزی یک صندوق زیان‌ده است که زیان آن را دولت پرداخت می‌کند و دولت با توجه به توان مالی که دارد در برخی از سال‌ها بیمه در پرداخت غرامت تاخیر دارد و به همین دلیل بیمه‌گذار را از انجام بیمه گریزان می‌کند و سبب عدم گسترش بیمه از سوی کشاورزان می‌شود.

حیدرپور با تاکید بر اینکه کشاورزان بیمه محوصلات کشاورزی را به عنوان سرمایه‌گذاری انتخاب کنند، افزود: صندوق بیمه وابسته به بانک کشاورزی است و سازمان جهاد کشاورزی کارهای اطلاع‌رسانی را برعهده دارد.

وی در پایان درباره تب کریمه کنگو گفت: این بیماری در کلاردشت و کجور مشاهده شد که دو نفر در معرض این بیماری قرار گرفتند و طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران خطری این دو بیمار را تهدید نمی‌کند و پنج نفر دیگر مشکوک به این بیماری بودند که دانشگاه علوم پزشکی در حال پیگیری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از انجام سمپاشی دامداری‌ها در شهرستان‌های نوشهر و کلاردشت خبر داد و افزود: خوشبختانه مورد جدیدی از تب کریمه کنگو در استان مشاهده نشد.

 
 
 

 

کد N1715831

وبگردی