آفتاب

امکان نظارت بر سلامت، میکروب‌ها و آلاینده‌ها با آزمایشگاه روی تراشه

امکان نظارت بر سلامت، میکروب‌ها و آلاینده‌ها با آزمایشگاه روی تراشه

تهران-ایرنا-مهندسان دانشگاه راجرز آمریکا یک فناوری حسگر تولید کردند که با عنوان لابراتوار (آزمایشگاه) روی تراشه شناخته می‌شود و پس از نصب روی تجهیزات قابل‌حمل یا پوشیدنی قادر است وضعیت سلامت و همچنین وجود باکتری‌ها، ویروس‌ها یا آلاینده‌های خطرناک را در بدن ردگیری می کند.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس دیلی، این قابلیت در حوزه داروهای سفارشی یا نظارت شخصی بر وضعیت سلامت بیماران، اهمیت به‌سزایی دارد. این فناوری حقیقتا امکانات یک لابراتوار را روی دستگاهی به اندازه یک حافظه فلش یا هر ابزاری که قابلیت نصب روی ساعت اپل یا Fitbit را داشته باشد، در اختیار می‌گذارد.
این فناوری دربرگیرنده میکرو ذراتی است که هریک دارای کد مشخصی هستند و به عنوان شاخصی برای سلامت یا بیماری، وجود باکتری‌ها و ویروس‌ها و همچنین سنجش آلودگی هوا و سایر سیالات مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در سال‌های اخیر تحقیقاتی که روی شاخص‌های زیستی انجام شده است، ماهیت پیچیده مکانیزم‌های مولکولی را که در پس بیماری‌ها وجود دارند، نمایان کرده است. این امر اهمیت آزمایش مایعات بدن را برای بررسی همزمان چند شاخص زیستی دو چندان کرده است؛ چرا که به دلیل ماهیت چندگانه انواعی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و سرطان و بیماری‌های التهابی، معمولا بررسی یک شاخص برای تشخیص دقیق بیماری‌های خاص کفایت نمی‌کند و لازم است برای تشخیص این بیماری‌ها چندین شاخص به‌طور همزمان مورد بررسی قرار گیرند.
لابراتوار روی تراشه امکان انجام این کار را فراهم می‌کند و بدین ترتیب زمینه تشخیص دقیق انواع بیماری‌ها را آماده می‌کند.
گزارش کامل این تحقیقات در یکی از نشریات Royal Society of Chemistry منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440
مترجم: سپیده علی کاشانی** انتشار: گلشن
کد N1714884

وبگردی