آفتاب

زنان دونده کم وزن بیشتر به شکستگی تنشی استخوان دچار می شوند

زنان دونده کم وزن بیشتر به شکستگی تنشی استخوان دچار می شوند

تهران- ایرنا- یافته های مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه اوهایو آمریکا نشان می دهد زنان دونده ای که توده بدنی آنها کمتر از 19 باشد بیشتر از دیگر زنان دونده با خطر شکستگی تنشی استخوان روبرو هستند.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از مدیکال اکسپرس، این مطالعه همچنین نشان داده است بهبود شکستگی یادشده در این زنان زمانبرتر از زنانی است که وزن عادی دارند.
شکستگی تنشی استخوان، شکستگی ناکامل و ترک های کوچک در استخوان است که در اثر نیروهای کم ولی تکرار شونده و در اثر خستگی استخوان اتفاق می‌افتد. این نوع شکستگی بیشتر در استخوان هایی مانند ساق پا که وزن بدن را تحمل می کنند، اتفاق می افتد.
دکتر تیموتی میلر از اعضای گروه تحقیق دانشگاه اوهایو گفت: یکی از مهم ترین عواملی که برای شکستگی تنشی استخوان در زنان ورزشکار یافتیم، پایین بودن وزن یا توده بدنی آنها است.
میلر افزود: دوندگان ضربات مکرر روی سطوح سخت را تجربه می کنند و بدون داشتن توده عضلانی که در برابر نیروهای وارده مقاومت کند؛ استخوان ها و ساق های پا آسیب پذیر خواهند بود.
به گفته این محقق، وقتی توده بدنی خیلی پایین و توده عضلانی تهی باشد، جایی برای جذب شوک حاصل از ضربات ناشی از دویدن، غیر از استخوان ها وجود ندارد. دوندگان زن تا وقتی توده عضلانی نداشته باشند و توده بدنی آنها بهبود نیابد، با خطر شکستگی تنشی استخوان روبرو خواهند بود.
میلر و گروه تحقیقاتی او طی سه سال ورزشکاران آسیب دیده بستری در کالج دیویژن 1 را تحت نظر داشتند و بر اساس نظام دسته بندی «کادینگ-میلر» وضعیت آسیب دیدگی ورزشکاران را بررسی می کردند. این نظام، آسیب دیدگی را از 1 تا 5 دسته بندی می کند و برای این کار نه تنها علائم بیمار بلکه نتایج عکس های اشعه ایکس، اسکن استخوان ها، تصاویر توموگرافی و ام آر آی را هم مد نظر قرار می دهد.
این گروه همچنین پی بردند دوندگان زن با توده بدنی 19 یا بیشتر که به شکستگی تنشی استخوان درجه 5 (شدیدترین نوع شکستگی) مبتلا می شوند، به 13 هفته زمان برای بهبودی نیاز دارند. اما دوندگان با توده بدنی 19 به پایین بیش از 17 هفته زمان نیاز دارند تا دوباره سر پا شوند.
مطالعات نشان می دهد بین 25 تا 50 درصد دوندگان دستکم یکبار شکستگی تنشی استخوان را تجربه کرده اند و این آمار در میان زنان دونده نیز بیشتر است.
بر اساس یافته های مراکز امریکایی جلوگیری و کنترل بیماری ها (CDC) ، توده بدنی مناسب برای زنان 26 است و میلر توصیه می کند زنان دونده توده بدنی 20 تا 24 داشته باشند.
شاخص توده بدنی از طریق تقسیم وزن فرد به توان دو (به کیلوگرم) بر قدش به متر به دست می آید.
علمی**9157
ترجمه: منصوره شوشتری**انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
کد N1714745

وبگردی