آفتاب
اماواگرهای دیرهنگام دومین موزه روستایی

ماکت‌ها جایگزین خانه‌های تاریخی می‌شوند/گام روبه عقب موزه گلستان

ماکت‌ها جایگزین خانه‌های تاریخی می‌شوند/گام روبه عقب موزه گلستان

گرگان- اماواگرهای دیرهنگام در اجرای دومین موزه روستایی کشور، از جایگزینی ماکت‌ها به‌جای خانه‌های تاریخی و گام رو به عقب در اجرای موزه روستایی گلستان حکایت دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- زهرا بهرامی: مردادماه سال ۹۴ درحالی‌که ۲۳ استان در دولت نهم و دهم مصوبه هیئت دولت برای اجرای موزه روستایی را کسب کرده بودند، کلنگ دومین موزه روستایی کشور در پارک جنگلی قرق در گرگان به زمین خورد.

در آیین کلنگ زنی این پروژه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، مسعود سلطانی فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، آیت‌الله نور مفیدی نماینده ولی‌فقیه در استان، معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست کشور و دیگر مسئولان استانی و کشوری حضور داشتند و هیچ‌کس تصور نمی‌کرد پس از شروع عملیات اجرایی، اماواگرها در خصوص این پروژه آغاز شود.

تا حدود ۹ ماه اطلاعات دقیقی از اجرای این پروژه در دست نبود و درنهایت مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان سکوت خود را شکست و در گفتگو با مهر از موزه روستایی گلستان به‌عنوان دومین موزه روستایی کشور، خاورمیانه و آسیای مرکزی نام برد و گفت: مطالعات طرح موزه روستایی به پایان رسیده و مکان‌یابی خانه‌های روستایی در موزه نهایی شده و مشاور از تمام روستاهای استان بازدید کرده و کار شناسایی خانه‌های روستایی را به اتمام رسانده است.

حالا ۱۳ ماه از آن گفتگو می‌گذرد و این پروژه در آستانه سومین سال فعالیت خود قرار دارد، از معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان راجع به مراحل اجرای این پروژه پرسیدیم و محمدمهدی برهانی در گفتگو با مهر اظهار کرد: انتقال خانه‌های روستایی یا از طریق توافقی و اهدایی و یا تملک امکان‌پذیر است.

انتقال سه خانه تاریخی به موزه

وی گفت: تاکنون سه خانه تاریخی از کردکوی و روستاهای بالا جاده و قلندر آیش کردکوی برای انتقال به این موزه هدیه شده است.

برهانی افزود: قدمت این خانه‌های تاریخی به اواخر دوره قاجاریه و اوایل پهلوی بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: تاکنون این سه خانه تاریخی منتقل‌شده و یکی از آن‌ها دوباره چینی شده و دوتای دیگر در انتظار مکان‌یابی و جانمایی توسط مشاور پروژه است.

کد N1713122

وبگردی