آفتاب

مصرف نان و برنج سفید در دوران بارداری مادر با چاقی کودک ارتباط دارد

مصرف نان و برنج سفید در دوران بارداری مادر با چاقی کودک ارتباط دارد

تهران– ایرنا- مطالعه جدید موسسه ملی بهداشت امریکا نشان می دهد پیروی مادران باردار از رژیم غذایی سرشار از غلات تصفیه شده همچون برنج سفید و یا نان هایی که از آرد بدون سبوس تهیه می شوند، احتمال ابتلای فرزندان آنها به چاقی را افزایش می دهد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی هلث نیوز لاین، براساس این مطالعه، کودکان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت دوران بارداری که از یک رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی غلات تصفیه شده مانند برنج سفید پیروی می کنند، در قیاس با فرزندان مادران مبتلا به دیابت دوران بارداری که کمترین میزان مصرف غلات تصفیه شده را در دوران بارداری دارند، احتمالا بیشتر در معرض خطر ابتلا به چاقی هستند.
دیابت دوران بارداری یا قند خون بالای دوران بارداری، نوعی دیابت است که تنها در دوران بارداری ایجاد می شود و احتمال دارد که پیامد هایی برای سلامت مادر و نوزاد داشته باشد.
محققان سوابق پزشکی 918 مادر و و کودک را که در یک مطالعه کوهورت شرکت داشتند، مقایسه کردند؛ در این مطالعه همچنین وضعیت دوران بارداری بیش از 91 هزار زن دانمارکی پیگیری شد.
محققان دریافتند احتمال ابتلا به چاقی در کودکان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت دوران بارداری که بیشتر از 156 گرم در روز غلات تصفیه شده مصرف کردند در قیاس با فرزندان مادرانی که کمترین مقدار غلات تصفیه شده را( کمتر از 37 گرم در روز) مصرف کردند، تا سن 7 سالگی دو برابر بود.
محققان حتی با کنترل فاکتورهایی همچون سطح فعالیت فیزیکی و مصرف سبزیجات، میوه ها و شیرینی ها که می تواند وزن کودکان را تحت تاثیر قرار دهد، دریافتند که ارتباط میان مصرف غلات تصفیه شده در دوران بارداری مادران و چاقی فرزندان تا سن هفت سالگی همچنان باقی است.
نتایج این مطالعه که محققان خواستار تداوم آن برای تایید بیش از پیش نتایج آن هستند، به صورت آنلاین در مجله American Journal of Clinical Nutrition منتشر شد.
علمی **1311**
مترجم:محمدعلی صنایعی**انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
کد N1712724

وبگردی