آفتاب

باید محیط و شرایط را برای تفکر مردم باز گذاشت/جامعه بدون تفکر به ابتذال کشیده می‌شود

باید محیط و شرایط را برای تفکر مردم باز گذاشت/جامعه بدون تفکر به ابتذال کشیده می‌شود

رویا افشار (بازیگر سینما و تئاتر) ضمن تأکید بر این امر که باید محیط و شرایط را برای تفکر مردم باز گذاشت، گفت: باید جوانان را برای تولید آثار فاخر نمایشی به رفتارهای مثبت اجتماعی جلب کنیم.

رویا افشار (بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون) پس از تماشای نمایش مروارید، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، ضمن ابراز خرسندی از تماشای این اثر گفت: مروارید از لحاظ متن، اجرا و وجود بازی‌های فوق‌العاده اثری نفیس و با ارزش است.

وی در ادامه، با اشاره به این امر که تصور می‌کند به جهت گستردگی فضای تئاتر و نوع تفکرهای متفاوت، نیاز است که اینگونه بخش‌ها در تئاتر ایران وجود داشته باشد، افزود: در تئاتر باید بخش‌هایی وجود داشته باشد که به اسطوره‌های درونی و حافظۀ ما برمی‌گردد و فکر می‌کنم که دکتر صادقی یکی از منصف‌ترین و عادل‌ترین افرادی هستند که می‌توانند به چنین بخشی بپردازند.

افشار، ضمن تقدیر از تولید «مروارید» توسط قطب‌الدین صادقی، ضمن آرزوی سلامتی و موفقیت برای او گروه او و تمامی مخاطبان تئاتر، با اشاره به اینکه می‌توان به شکل‌های مختلفی فکر کرد و به اهداف دست یافت، اجرای نمایش‌های فاخر ایرانی را یکی از همین اشکال دانست و ادامه داد: متن نمایش «مروارید» بسیار تأثیر مثبتی روی من گذاشت و مجموعۀ بازی‌ها، مجموعه‌ای بسیار هماهنگ بود و این هماهنگی بسیار با ارزش است.

این پیشکسوت تئاتر، با اشاره به این امر که مهم‌ترین اصل در تئاتر انتخاب موضوه و سوژۀ درست است، اظهار داشت: من در هنر هیچ مرزی برای هیچ کسی قائل نیستم و احساس می‌کنم تنها موردی که می‌تواند انسان را در هنر محدود کند، این است که یک کار باید درست و با معیارهای نمایشی صحیح انجام شود.

وی در ادامه تصریح کرد: موضوع این است که اگر ما بتوانیم نظر جوانان‌مان را به رفتارهای اجتماعی خود جلب کنیم، آنها نیز می‌توانند از این دست سوژه‌ها برای تولید آثار هنری خود بهره بگیرند، یا به متون ایرانی علاقه‌مند یا با قلم و کتابت نگارش ایرانی آشنا شوند.

افشار تأکید کرد: تا زمانی که نتوانیم این دنیا را در جوانان‌مان ایجاد کنیم، دنیای بسته و بسیار متفاوت و مهجوری برای جوانان‌مان به وجود آورده‌ایم، مسلماً باید بدانیم که جوانان این عرصه دوست ندارند در هجر قرار بگیرند.

این هنرمند تئاتر، با اشاره به این امر که اگر شرایط برای پرورش استعدادهای تئاتر فراهم شود، آنها می‌توانند در این زمینه حرکت کنند، گفت: مسلماً استعدادهای فوق‌العاده‌ای در هنر داریم که می‌توانند به متون تاریخی ایرانی بپردازند و یا می‌توانند بنشینند و متون تازه‌ای را برای هنر نمایش ایران را مطابق با دنیای امروز خود خلق کنند.

وی با تأکید بر این مفهوم که کلمه یک بنیان تاریخی است و به نظرش هیچ چیزی نمی‌تواند نو باشد، افزود: استفاده از کلماتی که می‌توانند تصاویری را در گذشته خلق کنند، می‌توانند تاریخ امروز را تداعی کنند، چنانچه که عکس این موضوع هم وجود دارد.

افشار با تأکید بر این امر که از نظر او هیچ منعی برای تولید آثار جدید و خلاق وجود ندارد، ادامه داد: باید محیط و شرایط را برای تفکر مردم بازگذاشت و در این شرایط است که سلیقه‌های مختلف خود را در آن پیدا می‌کنند.

وی، با اشاره به این امر که وجود تئاتر یک آرزو برای جامعه است، اظهار امیدواری کرد: تئاتر وجود دارد برای اینکه جامعه بتواند خود را بشناسد.

این هنرمند با اشاره به اینکه امروز اگر سفارشی‌ترین، بدترین و یا مبتذل‌ترین شکل از تئاتر را می‌توان دید، این نوع آثار می‌توان شرایط و خط و ربطی را در جامعه براساس آن پیدا کرد، گفت: آرزو می‌کنم که تئاتر فرهیخته در کشور داشته باشیم و فکر می‌کنم که تئاتر فرهیخته بازگذاشتن بنیان تفکر برای جامعه است، چراکه معتقدم اگر جامعه بدون تفکر پیش برود به ابتذال بدی کشیده می‌شود که سامان دادن آن کار ساده‌ای نیست.

کد N1712475

وبگردی