آفتاب

ایمیل‌های وزارت خارجه آمریکا در خلال مذاکره هسته‌ای توسط ایران هک شده بود

ایمیل‌های وزارت خارجه آمریکا در خلال مذاکره هسته‌ای توسط ایران هک شده بود

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی مدعی شده اکانت شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌های وزارت خارجه و چند نهاد مرتبط با مذاکره هسته‌ای در آمریکا در خلال مذاکرات توسط ایران هک شده بود و دولت اوباما با وجود اطلاع از این امر آن را اطلاع‌رسانی نکرد.

به گزارش ایلنا روزنامه «واشنگتن فری بیکن» در گزارشی مدعی شده که وزارت خارجه اوباما از این واقعیت که ایمیل‌ها و اکانت شبکه اجتماعی‌اش توسط ایران هک شده آگاه بوده است و این اتفاق درست در هفته‌هایی که مقامات وزارت خارجه آمریکا به طور فعالانه با ایران برای رسیدن به توافق هسته‌ای مذاکره می‌کردند رخ داده است.

روزنامه «دیلی وایر» در گزارشی با اشاره به این افشاگری «واشنگتن فری بیکن» مدعی شد: این حمله ۲۵ سپتامبر اتفاق افتاد و به ایرانی‌ها اهرم فشار خوبی در خلال مذاکرات داد.

به ادعای «واشنگتن فری بیکن» این حمله در روزهایی که توافق در اواخر ماه سپتامبر آن ماه در کنگره مطرح شد صورت گرفته است. در همان هفته مقامات ایرانی و مذاکره‌کنندگان آمریکا و سایر قدرت‌های جهان در حال نهایی کردن فرآیند توافقات بودند.

در این گزارش آمده است: در این زمان آمریکا روی جزییاتی از توافق کار می‌کرد که تنها برای کنگره قابل افشا بود، مانند بندهایی که به ایران اجازه می‌داد تحت محدودیت‌هایی به کارش ادامه دهد و ظرفیت‌های نظامی متعارف خود را تقویت کند.

این روزنامه مدعی شد:  این در حالی است که ایران به موقع حمله‌ای را به برخی بخش‌های وزارت خارجه آمریکا ترتیب داده بود. ما دقیقا نمی‌دانیم که آیا مقامات آمریکا که در حال مذاکره بودند از این حمله سایبری مطلع بوده‌اند یا نه. ما نمی‌دانیم آیا هکرهای ایرانی قصد دسترسی به اسنادی از مذاکرات آمریکایی‌ها را داشته‌اند یا نه. تنها چیزی که می‌دانیم این است که وزارت خارجه به شدت و عمیقا نگران حمله سایبری بوده است.

در این مقاله همچنین گفته شده بر اساس یک ایمیل در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ و چندین مصاحبه با منابع آگاه دست کم چهار تن از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا عضو شوری امور خاورمیانه و یکی از اعضای ارشد و مشاوران وزارت خارجه در امور رسانه‌های دیجیتال و امنیت سایبری سعی داشتند جلوی این حمله را بگیرند.

در گزارش «دیلی وایر» ادعا شده در حالی که تیم روابط عمومی اوباما در خلال توافق هسته‌ای همه تلاش خود را به برای نهایی شدن آن به کار بسته بودند این واقعیت که از حمله سایبری ایران به وزارت خارجه مطلع بودند هیچ وقت افشا نشد.

«واشنگتن فری بیکن» با تکرار ادعای خود تاکید کرده است: دولت اوباما در مقابل این حمله سایبری از سوی ایران ساکت ماند و هرگز نگرانی‌هایش را بابت این حمله به وزارت خارجه و نهادهای مرتبط که از کار آنها حمایت می‌کردند افشا نکرد.

کد N1712472

وبگردی