آفتاب
قطر

گزارش تصویری: قطر کجاست؟/ ثروتمندترین کشور دنیا را بشناسید! +عکس

گزارش تصویری: قطر کجاست؟/ ثروتمندترین کشور دنیا را بشناسید! +عکس

قطع رابطه دیپلماتیک عربستان و چند کشور عربی با قطر، نام این کشور را سر زبانها انداخت. ثروتمندترین کشور جهان به انتخاب نشریه فوربس، تنها با عربستان مرز زمینی دارد، و از همین روست که محاصره قطر معنای جدی تری یافته است.

مرز دریایی این کشور نیز با بحرین و امارات و ایران است، که دو کشور اول، جزو محاصره کنندگان قطر به شمار می روند... مردم قطر حالا نگران آینده خود هستند، و برخی احتمال کودتا یا حتی حمله نظامی به این کشور را می دهند...

به گزارش آفتاب، قطر کشوری عربی در جنوب غربی قارهٔ آسیا و در شرق شبه‌جزیره عربستان، در خاورمیانه و در بخش جنوبی خلیج فارس واقع شده‌است. پایتخت آن دوحه است. دیگر شهرهای مهم قطر عبارت‌اند از وکره، خور، دخان، زباره، شمال، مسیعید و رأس لفان. شهر جدیدی به نام لوسیل و شهرکی جزیره‌ای به نام مروارید قطر نیز در این کشور در دست ساخت است.

زبان رسمی این کشور عربی است و از انگلیسی معمولاً به عنوان زبان دوم استفاده می‌شود. دین رسمی آن اسلام، واحد پول آن ریال و مساحت آن ۴۹۳، ۱۱ کیلومتر مربع است. جمعیت قطر ۲٬۰۴۲٬۴۴۴ نفر است که دو سوم این جمعیت را مهاجران تشکیل می دهند. به دلیل حضور زیاد کارگران مهاجر مرد، تنها حدود یک‌چهارم جمعیت این کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

جغرافیای قطر
شبه جزیره قطر از شمال شرق عربستان به داخل خلیج فارس گسترده شده‌است. قَطَر خود شبه‌جزیره‌ای کوچک‌تر واقع در شبه جزیرهٔ عربستان است که خلیج فارس آن را از غرب و شمال و شرق در بر گرفته‌است. قطر مرز مشترک زمینی با عربستان سعودی، و مرز دریایی با کشورهای ایران، کویت، عراق، عربستان، بحرین و امارات متحده عربی دارد.

خاک این کشور، مسطح بوده، و از یک صحرای خشک تشکیل شده‌است. آب و هوای قطر آب و هوایی بیابانی است. این کشور زمستان خنکی دارد. در زمستان بر اثر تودهٔ هوایی سودانی باران‌های سیل آسایی در این کشور می‌بارد که خسارت به بار می‌آورد؛ ولی تابستان هوایی شرجی و گرم دارد.

تاریخ سیاسی قطر
قطر یکی از چندین امیرنشین نوبنیاد واقع در شبه‌جزیره عربستان است. در بسیاری از دوره‌های باستانی همه کرانه جنوبی خلیج فارس بخشی از دولت ساسانی بوده و توسط ساتراپ‌های ساسانی اداره می‌شد. در تاریخ معاصر قطر توسط ترکان عثمانی، انگلیسی‌ها و بحرین اداره شده و در ۳ سپتامبر ۱۹۷۱ به استقلال رسید. در آن دوره بسیاری از امیرنشین‌های منطقه جذب عربستان سعودی یا امارات متحده عربی شدند ولی قطر از این روند جدا ماند.

قطر هم اکنون به صورت امارتی مطلقه و ارثی از اواسط قرن ۱۹ میلادی توسط خاندان آل ثانی فرمانروایی می‌شود. آل ثانی خانواده ای سلطنتی است، که از سال ۱۸۵۰ با به ‌قدرت رسیدن محمد بن ثانی آل ثانی تا به امروز، بر کشور قطر حکمرانی می‌کنند. تاکنون ۹ نفر از این خاندان به‌عنوان امیر قطر منصوب شده‌اند. در سال ۲۰۱۳ حمد بن خلیفه آل ثانی در سن ۶۱ سالگی، به‌صورت داوطلبانه از تمامی مناصب خود کناره‌گیری نمود و قدرت را به فرزندش واگذار کرد، که در پی آن، تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی به‌عنوان نهمین امیر قطر، منصوب شد. تمام موقعیت‌های حساس حکومتی در قطر توسط خاندان آل ثانی یا افراد نزدیک آنان اداره می‌گردد. این کشور از سال ۱۹۹۲ روابط نظامی گسترده با ایالات متحده دارد.

ثروت قطر
قطر دارای ذخایر گستردهٔ گازی است. مجله فوربس قطر را ثروتمندترین کشور جهان معرفی کرده است. قطر بالاترین شاخص توسعه انسانی بین کشورهای جهان عرب را داراست. قبل از کشف نفت، قطر عمدتاً به خاطر شکار مروارید و تجارت دریایی شناخته می‌شد.

این کشور تا سال ۱۹۷۱ تحت‌الحمایه انگلستان بود و پس از استقلال به سبب درآمدهای سرشار نفتی و گازی، تبدیل به یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه گردید.

کد N1709679

وبگردی