آفتاب
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

مراکز عرضه دام زنده مهمترین مکان‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو هستند

مراکز عرضه دام زنده مهمترین مکان‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو هستند

امینی‌فرد با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مازندران از ابتلای یک فرد به بیماری تب کریمه کنگو خبر داده‌است، گفت: خوشبختانه در سراسر کشور آمادگی کامل برای پذیرش بیماران در مراکز بهداشتی درمانی وابسته به وزارت بهداشت و درمان در اختیار داریم.

محمد نعیم امینی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه بیماری تب‌کنگو سال‌هاست در کشور ما وجود دارد، اظهار کرد: این بیماری در دو دهه اخیر برجسته شده و خوشبختانه امکان تشخیص کامل این بیماری در کشور وجود دارد.

او با اشاره به سابقه تاریخی این بیماری خاطرنشان کرد: این بیماری، بیماری بومی ایران است. البته بعضا از طریق دام‌های آلوده قاچاق از مرزهای شرقی و غربی وارد کشور می‌شود اما بیشترین مخازن ویروسی این بیماری در داخل کشور است.

این عضو کمیسیون بهداشت به راه‌های انتقال این بیماری اشاره کرد و گفت: این بیماری از طریق کنه، ترشحات خونی دام آلوده و انسان به انسان منتقل می‌شود بعضا در مواردی در سال‌های گذشته مشاهده شده که در برخی از مراکز درمانی به دلیل بی‌اطلاعی از این بیماری؛ کادر درمانی نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند.

امینی‌فرد با بیان اینکه این بیماری از لحاظ بهداشت عمومی بیماری با اهمیتی است، تصریح کرد: جلسه‌ فوق‌العاده‌ای شنبه هفته گذشته با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان و مسئولان وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد. خوشبختانه در سراسر کشور آمادگی امکانات برای پذیرش بیماران در مراکز بهداشتی درمانی وابسته به وزارت بهداشت و درمان در اختیار داریم.

او با بیان اینکه کمیسیون بهداشت بر کنترل این بیماری تاکید ویژه داشت، گفت: کمیسیون بهداشت و درمان تاکید بسیاری بر کنترل و قطع شیوع این بیماری دارد از همین‌رو از مسئولان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز خواسته است تا جلوی انتقال و شیوع این بیماری را بگیرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت خاطرنشان کرد: یکی از راههای جلوگیری از این بیماری ایجاد کشتارگاه‌های صنعتی است که البته مراکزی موجود است اما می‌طلبد که در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود و از ذبح غیرصنعتی جلوگیری شود.

امینی‌فرد به مراکز عرضه دام زنده اشاره کرد و گفت: مسئله مهم دیگر مراکز عرضه دام زنده هستند که یکی از مهمترین مکان‌های انتقال این بیماری است و سازمان دامپزشکی با همکاری وزارت کشور و وزارت بهداشت باید در این‌باره تمهیدات خاصی را اتخاذ کند چراکه مکان‌های عرضه دام زنده تاثیر بسیار زیادی در شیوع بیماری تب کریمه کنگو دارد. البته حتما باید ساز و کارهای قانونی آن اندیشیده شود و امکانات ذبح صنعتی باید ایجاد شود چراکه بخشنامه‌های دستوری که فاقد ملزومات عملی باشند خیلی کارساز نیست.

او با بیان اینکه تاکنون سه نفر براثر این بیماری جان خود را از دست‌داده‌اند، گفت: دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز از ابتلای یک فرد به بیماری تب کریمه کنگو خبر داده‌است.

کد N1709519

وبگردی