آفتاب
علیرضا عاقل‌زاده:

برنامه‌ریزی برای تئاتر ایده‌آل انقلابی خیلی پیچیده است/از جشنواره‌های دانشگاهی حمایت می‌کنیم

برنامه‌ریزی برای تئاتر ایده‌آل انقلابی خیلی پیچیده است/از جشنواره‌های دانشگاهی حمایت می‌کنیم

رئیس انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس گفت: باتوجه به مشکلات بسیار زیادی که در حوزه تئاتر کشور وجود داشت و هنوز هم دارد؛ برنامه‌ریزی برای یک تئاتر ایده‌آل که بتواند طراز تئاتر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باشد خیلی سخت و پیچیده است.

علیرضا عاقل‌زاده که حدود یک‌سال از مدیریتش بر انجمن تئاتر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌گذرد در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی رشد نمایش‌های مرتبط با این انجمن و اینکه فعالیت‌های آن موجب استقبال از این موارد از سوی هنرمندان تئاتر شده است، یا خیر، گفت: قطعا عوامل متعددی در این زمینه دخیل است. علاوه بر پیچیده و سخت بودن برنامه‌ریزی برای یک تئاتر ایده‌آل در حوزه تئاتر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، این مساله بسیار هم زمان‌بر است؛ برای همین ما برنامه‌ریزی بلندمدت بیست ساله کردیم که از الان تا بیست سال آینده تئاتر ارزشمند انقلاب و دفاع مقدس را به سمت مناسب خودش برود.

عاقل‌زاده ادامه داد: در همین مدت حدود یک سال؛ باتوجه به دوره‌های گذشته، فعالیت‌های بسیار خوبی شد. ازجمله اینکه به تئاتر انقلاب اسلامی که مغفول واقع شده و توجهی به این ژانر از تئاتر نمی‌شد؛ دوباره توجه جدی شد.

او با بیان اینکه «ما سال گذشته 4-5 تولید به عنوان نمونه داشتیم که امسال تولیدات‌مان بیشتر هم خواهد شد» ادامه داد: در زمینه خط تولید دفاع مقدس یا موضوع‌های دیگری مثل استکبارستیزی و اقتصاد مقاومتی و مواردی که حوزه مقاومت را هم می‌تواند دربربگیرد، به خصوص راجع به جریان‌های مقاومتی که الان در سوریه و کشورهایی مانند آن شکل می‌گیرد، کارکردها و تولیداتی داشتیم.

رئیس انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس یادآور شد: فعالیت‌هایی که در جشنواره‌های مختلف مثل فجر، بسیج و سوگواره خمسه داشتیم باعث شد که توجه بخش زیادی از هنرمندان ما دوباره به سمت انجمن تئاتر برگردد و رویکرد جدیدی را نسبت به آن پیدا کنند. از این جهت به مدیریت خودم در انجمن در این یک سال نمره مثبت نمی‌دهم اما باتوجه به فعالیت کسانی که کمک کردند انجمن به این سطح برسد و بتواند نقطه پرتابی برای سال‌های آینده باشد فکر می‌کنم کارنامه خوبی داشته‌ایم.

عاقل‌زاده با اشاره به حمایت از آثار گفت: روندی که از سال گذشته برای حضور در جشنواره‌های تئاتری در پیش گرفتیم اینطور بوده که هیات کارشناسی ما کارها را می‌دیدند و به جای جایزه نقدی، از کار بعدی آن هنرمند حمایت می‌کردند. چنین برنامه‌ای را در دستور کار امسال هم داریم. بعضی از جشنواره‌هایی که با اهداف و ماموریت‌های مجموعه انجمن همسو هستند را کارشناسان ما شرکت می‌کنند و همین اقدام را در مورد برگزیدگان هر جشنواره انجام می‌دهند.

او خاطرنشان کرد: انجمن تئاتر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یکسری سفر استانی را به عنوان یک برنامه بازتعریف کرده و امسال هم تداوم دارد و چند استان را قرار است ببیند و با مجموعه هنرمندان و کسانی که در حوزه تئاتر حرفه‌ای کار می‌کنند تعاملی داشته باشد که بتواند تئاتر استا‌ن‌ها را ارتقا دهد. ما در سطح تئاتر کشور یکسری هنرمند حرفه‌ای داریم که در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها هستند و توجه زیادی به آنها نمی‌شود.

عاقل‌زاده با بیان اینکه «اتفاقا هنرمندان سایر شهرستان‌ها در جشنواره‌های ملی مثل فجر و مقاومت می‌آیند و می‌درخشند اما توجه زیادی به آنها نمی‌شود» گفت: اینکه بشود روی نیروی انسانی آنها برنامه‌ریزی کرد و در یک سال آینده کاری را برای آنها تعریف کرد را در دستور کار قرار داریم. از این جهت قصد داشتیم بخش تئاتر شهرستان‌ها را هم کیفیت بهتری ببخشیم و بتوانیم از آنها حمایت بهتری بکنیم و باتوجه به هم‌افزایی که بعضی نهادها مثل بنیاد روایت و حوزه هنری و مانند آن دارند بتوانیم بر تئاتر این سطح از کشور و استان‌ها و شهرستان‌ها هم اثر گذاشته و درجه کیفیتش را بالاتر ببریم.

رئیس انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به حمایت مالی این انجمن از گروه‌ها و آثار مختلف گفت: سال گذشته فراخوانی دادیم که در آن اعلام شده بود که باتوجه به موضوعاتی که ارائه شده و شرایطی که برای آنها اعلام شده بود از متن‌های نمایشی تا سقف 7 میلیون تومان و از اجرا تا 30 میلیون تومان حمایت می‌کنیم. البته این هم شامل تولید، مشارکت و هم حمایت است. اگر حمایت باشد رقم‌ها پایین‌تر و اگر مشارکت باشد رقم حدود 50 درصد است و اگر تولید باشد کل این مبلغ به آنها تعلق می‌گیرد.

عاقل‌زاده رد پاسخ به این سوال که آیا جشنواره تئاتر دانشگاهی جایی در این مجموعه حمایت‌های انجمن ندارد؟ گفت: اتفاقا دوست داشتیم ما هم در فراخوانی که جشنواره‌های دانشجویی می‌دهند نقشی داشته باشیم؛ امسال دوستان کارشناس ما دیر متوجه شدند. اما در تداوم و برگزاری دوره‌های بعدی جشنواره تئاتر دانشگاهی و فراخوان بعدی می‌توانیم مشارکت کنیم و برای موضوع‌های فراخوان هم نظرات مشارکتی خودمان را اعلام کنیم ضمن اینکه مانند جشنواره‌های دیگر از برگزیدگان این جشنواره هم به شکل مشارکتی و حمایتی می‌توانیم حمایت کنیم.

کد N1709207

وبگردی