آفتاب

هیچ پزشک و بیمارستانی اصرار به زایمان طبیعی ندارد

هیچ پزشک و بیمارستانی اصرار به زایمان طبیعی ندارد

معاونت درمان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واکنش به مطلب «مرگ یک نوزاد به دلیل اصرار پزشک و زایمان طبیعی» تکذیبیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایلنا، در متن این تکذیبیه آمده است؛

در راستای خبر درج شده در خبرگزاری ایلنا شماره ۴۹۴۰۵۰ مورخ ۷/۳/۹۶ به استحضار می‌رساند؛ ترویج زایمان طبیعی به معنی انجام زایمان ایمن و کاهش میزان سزارین­های غیر ضروری و بدون دلیل طبی است. موارد فوق دارای شواهد علمی و بین­‌المللی است و هدف آن ارتقای سلامت مادر و نوزاد است. سیاست­های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای انجام زایمان ایمن و کاهش  سزارین­های غیر ضروری و بدون علت طبی نیز در همین راستاست.

با توجه به خبر فوق مشکلات مطرح شده در خصوص نوزاد علل مختلفی دارد که برای مشخص شدن، نیاز به بررسی و کارشناسی پزشکی قانونی و مراجع قضایی دارد. همچنین انجام سونوگرافی یک روش تشخیص قطعی برای تخمین اندازه لگن مادر نمی‌­باشد و صرفا روند فرآیند زایمان مشخص کننده تناسب اندازه لگن مادر و اندازه جنین می­‌باشد.

از آنجا که راهنمای بالینی انجام زایمان ایمن توسط کمیته کشوری سلامت مادر و نوزاد تهیه و به دانشگاه­ها ابلاغ شده است، بدیهی است؛ چنانچه پزشکی تشخیص دهد که سزارین برای مادر و نوزاد لازم است انجام آن ضروری است چرا که هیچ پزشک و بیمارستانی در صورت ضرورت به انجام عمل سزارین مادر، اصرار به زایمان طبیعی ندارد.

متاسفانه مباحث مطرح شده در این خبر غیرعلمی و غیرحرفه­‌ای است که مصداق تشویش اذهان عمومی و عدم اعتماد به کادر درمانی نیز از نتایج بدیهی آن است.

کد N1707880

وبگردی