آفتاب

توسعه بازار و ورود به بازارهای جدید صادراتی در دستور کار «سیمان فارس نو»

توسعه بازار و ورود به بازارهای جدید صادراتی در دستور کار «سیمان فارس نو»

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سیمان فارس نو با حضور 77/ 91 درصد سهامداران برگزار شد. این جلسه به ریاست سیدابراهیم مهدویان به نمایندگی از ...

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سیمان فارس نو با حضور 77/ 91 درصد سهامداران برگزار شد. این جلسه به ریاست سیدابراهیم مهدویان به نمایندگی از سیمان فارس و خوزستان، نظارت بیژن جواهری و حسین عرب علی‌دوستی و دبیری کشاورزی (مدیر مالی شرکت) تشکیل شد. در ابتدای این مجمع مهندس اسداله نیکفر مدیرعامل شرکت سیمان فارس نو به قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره برای سال مالی 95 پرداخت و گفت: رضایت مشتریان، توسعه و توانمندسازی نیروی انسانی، حفظ ظرفیت عملی تولید و فروش محصول، کاهش هزینه‌ها و افزایش سودآوری شرکت، بهبود مستمر سازمان و افزایش بهره‌وری عوامل تولید و پشتیبانی و کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی از اهداف کلان شرکت طی سال جاری و سال‌های آینده است. وی ادامه داد: کاهش مصرف انرژی در فرآیندهای تولیدی، افزایش رضایت مشتریان، کاهش هزینه‌ها و افزایش سودآوری شرکت از مهمترین استراتژی‌های شرکت است.

پیام هیات مدیره

سالی که گذشت سالی پرفراز و نشیب برای فعالیت‌های اقتصادی بود، دراین سال باوجود ثبات نسبی قیمت ارز و طلا، شاهد نوسانات شاخص بورس اوراق بهادار و عدم رونق و جنب و جوش در بازار سرمایه، همچنین رکود بازار مسکن و ساخت و ساز بودیم و به‌رغم تحقق برجام و لغو بخشی از تحریم‌ها، دسترسی به مواد اولیه و تجهیزات و قطعات یدکی برای بسیاری از صنایع با دشواری همراه بود. ادامه رکود در بخش پروژه‌های عمرانی، تقاضای بخش دولتی برای سیمان را بیش از پیش کاهش داد. کاهش تقاضا با افزایش عرضه رقبا نیز همراه شد لیکن باوجود تمامی مشکلات کوچک و بزرگ موجود، فارس نو سال 1395 را هم با کارنامه‌ای رضایتبخش نسبت به رقبا پشت سر گذاشت و همچنان آماده است با دریافت رهنمودهای سودمند کماکان در خدمت سهامداران باشد.هیات مدیره و کارکنان سپاس خود را از سهامداران که همواره در کنار و حامی شرکت بوده‌اند ابراز و به منظور روشن ساختن وضعیت عمومی شرکت موارد قابل توجه را در ادامه به اطلاع می‌رساند.در انتهای این جلسه پس از تصویب صورت‌های مالی از سوی سهامداران تقسیم مبلغ 520 ریال سود به ازای هر سهم به تایید حاضران رسید.

تاریخچه شرکت

شرکت سیمان فارس نو (سهامی عام) در تاریخ 11 آذر 1369 تحت شماره 81232 به صورت سهامی خاص در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده و در سال 1378 با انتقال مرکز اصلی شرکت به شهرستان شیراز، شماره ثبت آن به 10346 تغییر یافته است. همچنین نوع شرکت براساس مصوبه مورخ 8 تیر 1382 مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام، از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافته است. شرکت در تاریخ 23 شهریور 1388 در بورس ا وراق بهادار تهران پذیرفته شد.مرکز اصلی شرکت در شهر شیراز واقع و جزو واحدهای تجاری فرعی شرکت سهامی عام سیمان فارس و خوزستان است.فعالیت اصلی شرکت طبق ماده 2 اساسنامه آن، تولید سیمان و صنایع جانبی و وابسته به آن و همچنین مشارکت در سایر شرکت‌ها از طریق تاسیس یا تعهد سهام شرکت‌های جدید و تعهد سهام شرکت‌های موجود است که در این راستا به موجب پروانه بهره‌برداری شماره 108141163 مورخ 22 اسفند 1384 که توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس صادر شده، بهره‌برداری از کارخانه شرکت با ظرفیت 3 هزار تن در روز در تاریخ یکم اسفند 1384 در فیروزآباد آغاز شده است و در حال حاضر با ظرفیت اسمی 900 هزار تن در سال مشغول به تولید است.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 300 میلیون ریال (300 هزار سهم 1.000 ریالی) بوده که تا پایان سال مالی منتهی به 29 اسفند 1380 در چند مرحله افزایش یافته و نهایتا در اسفندماه سال 1380 به 350 هزار میلیون ریال (متشکل از 350 میلیون سهم 1000 ریالی) بالغ شده است.

سهامداران عمده شرکت

شرکت سهامی عامی سیمان فارس و خوزستان با 83 درصد، شرکت سیمان فارس (سهامی عام) با 6 درصد، شرکت سیمان بهبهان (سهامی عام) با 4/ 2 درصد، آقای آیت محمدی با 3/ 1 درصد، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین (سهامی عام) با 2/ 1 درصد، شرکت مدبران اقتصاد (سهامی خاص) با 7 / 0درصد، شرکت سیمان داراب (سهامی عام) با 6/ 0 درصد، شرکت سیمان قاین (سهامی عام) با 6/ 0 درصد و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی با 8/ 3 درصد.

استراتژی‌های شرکت

* کاهش مصرف انرژی در فرآیندهای تولیدی

* افزایش رضایت مشتریان شرکت

* کاهش هزینه‌ها و افزایش سودآوری شرکت

* رشد خلاقیت کارکنان و دریافت و عملیاتی کردن ایده‌‌های نو

* بهسازی فرآیند تولید به منظور کاهش توقفات آن و حفظ کیفیت سیمان تولیدی

* کاهش آلودگی (غبار)

* توسعه بازار و ورود به بازارهای جدید صادراتی.

اهداف کلان

* رضایت مشتریان

* توسعه و توانمندسازی نیروی انسانی

* حفظ ظرفیت عملی تولید و فروش محصول

* کاهش هزینه‌ها و افزایش سودآوری شرکت

* بهبود مستمر سازمان‌و‌افزایش بهره‌وری‌عوامل تولید پشتیبانی

* کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی.

برنامه‌ها

در تعقیب برنامه‌ریزی استراتژیک، بودجه‌بندی استراتژیک نیز انجام و در نهایت برنامه‌ریزی لازم برای اجرای پروژه‌های برگزیده انجام شده است.پایش شاخص‌های استراتژیک بر مبنای مدل BSC در مقاطع ماهانه و با استفاده از 20 شاخص صورت می‌گیرد.

برنامه‌ها و چشم‌انداز شرکت در سال 1396

شرکت در سال 1396، یک میلیون تن کلینکر و 820 هزار تن سیمان تولید خواهد کرد. 792 هزار تن سیمان در بازار داخلی و 30 هزار تن سیمان به همراه 336 هزار تن کلینکر در بازارهای صادراتی به فروش خواهد رسید و بدون اعمال افزایش قیمت نسبت به سال 1395، پیش‌بینی می‌شود 1.204.152 میلیون ریال از محل فروش سیمان عاید شود و شرکت نهایتا 196.901 میلیون ریال سود خالص پس از کسر مالیات معادل 563 ریال برای هر سهم عاید سهامداران کند.قابل ذکر است معافیت مالیاتی 10 ساله شرکت که از ابتدای بهره‌برداری (اسفندماه 1384) شروع شده بود در اسفندماه 1394 به پایان رسیده و عملکرد شرکت از سال 1395 به بعد مشمول مالیات خواهد بود. با توجه به افزایش شدید هزینه‌ها در سال طی شده و سال پیش رو، مدیریت انرژی و مدیریت هزینه با جدیت تعقیب خواهند شد. تکمیل پروژه‌های استراتژیک برنامه‌ریزی شده و احتمالا بعضی از پروژه‌های در دست مطالعه، به روزرسانی استراتژی‌های منتخب، تمدید و ارتقای گواهینامه‌ها و استانداردها، راه‌اندازی سیستم مهندسی ارزش، راه‌اندازی نظام مدیریت ریسک، توسعه سیستم‌های کامپیوتری و مخابراتی، ادامه تامین قطعات یدکی لازم و ... سایر برنامه‌هایی هستند که در دستور کار شرکت برای سال 1396 پیش‌بینی شده‌اند.

جایگاه شرکت در صنعت

شرکت در صنعت سیمان فعالیت می‌کند. فروش صنعت سیمان در سال 1395 نسبت به سال قبل 6درصد کاهش یافته است که با توجه به کاهش تقاضا در بازار، فروش سیمان شرکت نیز با کاهش 3درصد روبه‌رو بوده است. در این صنعت 72 شرکت فعال هستند و سیمان فارس نو با فروش 1.123.182 تن سیمان و کلینکر معادل 2درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است.شرکت که در سال 1384 به بهره‌برداری رسیده، از تکنولوژی مناسب و کارکنان جوان و باتجربه استفاده می‌کند. در سال‌های گذشته فارس نو در میان تولیدکنندگان سیمان همیشه در رده‌های بالای کارکرد نسبت به ظرفیت بوده و با توجه به اینکه تنها تولیدکننده سیمان تیپ 525- 1 (باکیفیت‌ترین نوع سیمان) بوده، موقعیتی استثنایی در صنعت دارد.

اقدامات برنامه‌ریزی شده مدیریت انرژی برای سال 1396 و سال‌های بعد از آن

در چند سال گذشته تقریبا تمامی اقدامات کم‌هزینه‌ای که می‌توانست منجر به کاهش هزینه انرژی شود به کار بسته شده‌اند و در حال حاضر کاهش مصرف برق تنها با تقبل سرمایه‌گذاری‌های پرهزینه امکان‌پذیر است. مهم‌ترین طرح مدیریت انرژی که شرکت در حال مطالعه، بررسی و امکان‌سنجی آن است «طرح احداث نیروگاه برق خورشیدی» است.

گزارش عملکرد زیست‌محیطی

فارس نو از ابتدای راه‌اندازی توجه خاصی به توسعه سیستم‌های فیلتراسیون، پایش‌های زیست‌محیطی و توسعه فضای سبز داشته است. از این رو در راستای رعایت الزامات قانونی و اهتمام به حفظ محیط‌زیست به عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار، شرکت در دوران احداث سیستم‌های فیلتراسیون برای پیشگیری از انتشار غبار (شامل 2 الکتروفیلتر و 29 بگ فیلتر) را تعبیه کرده است. سیستم‌های تصفیه فاضلاب و استفاده مجدد از آن نیز قبلا تامین شده و استفاده می‌شوند. 37 هکتار از محیط داخل و اطراف کارخانه نیز به نحو مناسبی جنگل‌کاری شده و فضای دلپذیری را به وجود آورده است. فضای سبز با استفاده از شبکه آبیاری تحت فشار به طول 50 کیلومتر شبکه اصلی و فرعی، آبیاری می‌شود.

محل‌های ایجاد آلودگی شناسایی شده و مدیریت و کنترل می‌شود. مواد ریزشی جمع‌آوری شده و مجددا مصرف می‌شوند.

طرح‌های توسعه و برنامه‌های آینده شرکت

همانند سنوات گذشته، در سال 1395 نیز سیمان فارس‌نو با انجام مطالعات مدیریت استراتژیک و بودجه‌بندی سرمایه‌ای پروژه‌ها، نقشه راه خود را ترسیم کرده و مطابق با آن عمل خواهد کرد. برنامه‌های تعریف‌شده در چارچوب مذکور و منافع و هزینه‌های مترتب بر آنها در دو بخش خرد و کلان به شرح زیر هستند:

1- پیاده سازی سیستم مدیریت پایانه شرکت

2- بهبود و ارتقای سطح برند شرکت در کشور.

کد N1707348

وبگردی