آفتاب

برنامه رمضانی در کوله شما

برنامه رمضانی در کوله شما

همشهری دو - محمد مجد: ساعت‌های روزت را به ۴ قسمت تقسیم کن؛ یک قسمتش، مال خدا باشد و عبادت. یک قسمت دیگرش مال کسب و کار حلال باشد.

 قسمت ديگر متعلق به معاشرت با برادران ديني‌ات باشد كه خيرخواه تو هستند و عيب‌هايت را به تو مي‌گويند و يك قسمت ديگر را هم بگذار براي تفريحات سالم. اين تفريحات سالم خيلي مهم هستند، چون با توسل به همين است كه آن 3 تاي ديگر را هم مي‌تواني با طراوت و شادابي انجام بدهي. اينها را ما نمي‌گوييم، امام موسي‌كاظم(ع) مي‌گويند. انصافا تقسيم‌بندي دقيقي است و به نكته مهمي اشاره مي‌كند. نقل است كه دانشمندان و محققان حرفه‌اي، براي اينكه مغزشان، طراوت و شادابي خودش را از دست ندهد، كارهاي خاصي انجام مي‌دهند؛ اعم از به سفر رفتن و تفريح كردن و خود را سرگرم يك هنر ساختن و امثالهم. اينگونه، انگار كه روح و روان آدمي، سرحال مي‌شود و مي‌تواند كارهاي ديگر را هم به خوبي انجام بدهد. در ماه مبارك رمضان هم كه بهترين فرصت براي نوشدن روح انسان‌هاست، بد نيست زمان‌هايي را هم با تفريحات سالم بگذرانيم تا شاداب‌تر از قبل بتوانيم از لحظات معنوي آن استفاده كنيم. در اين صفحه، چند گزينه به شما پيشنهاد كرده‌ايم.

  • گردشگري توريسم با طعم معنويت

گردشگري، آن‌ هم با خانواده، آن‌هم در شبانه‌هاي ‌ماه مبارك، چطور است؟ روزها كه هم روزه‌‌ايد و هم اينكه هوا حسابي گرم و دم‌كرده است و امان آدم را مي‌برد. پس فقط مي‌شود روي غروب‌ها و شبانه‌ها حساب باز كرد. كجاها؟ هر جايي كه دل آدم باز شود و بشود سفره‌اي باز كرد و افطاري‌ و شامي ميل كرد. بوستان‌هاي بزرگ و معروف شهر، جزو گزينه‌هاي اول شما هستند كه مي‌توانيد روي آنها حساب باز كنيد. بوستان‌هايي مثل ملت، لاله، طالقاني، آب و آتش، نهج‌البلاغه، ولايت، بعثت، بوستان‌‌هاي جنگلي چيتگر و سرخه‌حصار و لويزان و... فقط در تهران . مي‌بينيد چقدر گزينه داريد؟ كافي است ببينيد نزديك‌‌ترين بوستان به شما كجاست؛ همين. در كنار بوستان‌‌ها، مي‌توانيد روي كاخ‌موزه‌ها و مراكز ديدني شهر هم كه در اين شبانه‌‌ها، تا نيمه‌شب‌ها نيز فعاليت مي‌كنند، حساب كنيد. زاويه ديگر گردشگري شبانه در ‌ماه مبارك، رفتن به خارج شهر است. مشكلي هم در روزه‌هاي شما ايجاد نمي‌شود. مي‌توانيد براي افطار به دركه، دربند، كلك‌چال، جمشيديه، كوهپايه‌هاي شمال تهران، فضاهاي سبز استان البرز، باغ‌هاي شهريار و... برويد. روستاهاي شمال استان تهران هم گزينه‌هاي خوبي هستند؛ سريع مي‌رويد و برمي‌گرديد. حتي جاهايي مثل بام تهران، اقامتگاه‌هايي هم براي ماندن يك‌شبه شما دارند؛ در اين صورت نه روزه‌تان مشكل‌دار مي‌شود و نه همه وقت شما به رفت‌وآمد مي‌گذرد.

  • ورزش؛‌ رمضان‌هاي پرتحرك

وقتي در ‌ماه مبارك، از ورزش صحبت مي‌كنيم، همه ياد استخر مي‌افتند چرا كه بعد از افطاركردن مي‌توان سريع به يك استخر مناسب رفت و تا پاسي از شب، درگير آب و شنا و سونا و جكوزي بود. اما آيا ورزش در‌ماه مبارك، تنها به استخر و شنا ربط دارد؟ قطعاً اينطور نيست. يكي از رسم‌هاي خوب ‌ماه مبارك اين است كه قرارهاي دوستانه و همكارانه شكل مي‌گيرد و افرادي كه جزو اين گروه‌ها هستند، تصميم مي‌گيرند زميني را اجاره كنند و بعد از افطار بروند يك دست گل كوچك بزنند و يا واليبال و بسكتبال و هر رشته ديگري را بازي كنند؛ ضمن اينكه رقابت‌هاي ورزشي هم حال و هواي خاصي دارند؛ مخصوصا جام رمضان و تيم‌دادن‌هاي محلي و داد و بيداد طرفداران و هيجان‌هايي كه دارد. در كنار فوتسال كه شايع‌ترين رشته ورزشي رقابت‌هاي ورزشي است، مي‌توانيد روي رشته‌هاي ديگري هم حساب باز كنيد. بعضي از بوستان‌ها، رشته‌‌هايي مثل بدمينتون و تنيس و دارت و... را محور رقابت‌هاي ورزشي انتخاب كرده‌اند. هيچ اشكالي هم ندارد كه خودتان، يك توپ و توري و چيزي برداريد و به يك جاي خلوتي كه مزاحمتي هم براي كسي ايجاد نمي‌كند، برويد و يك دل سير بازي كنيد. راستي، فهرست استخرها و ورزشگاه‌هاي رمضاني را مي‌توانيد از سايت‌‌هاي Tehran.ir و farhangsara.ir در بياوريد.

  • كوهنوردي؛ در آغوش شبانه‌هاي كوهستان

كوهنوردي؟ مگر ورزش نيست؟ چرا، هست. اما نكته اينجاست كه ما نمي‌خواهيم پيشنهاد يك كوهنوردي حرفه‌‌اي و نفسگير را به شما بدهيم؛ ضمن اينكه شايد ايراد بگيريد مگر در بخش گردشگري، نگفتيم كه به دركه و دربند و... مي‌توانيم برويم. بله، حق با شماست. اما آن پيشنهاد، براي استفاده از همان پايين‌‌هاي كوه‌ها و كوهپايه‌‌ها بود كه غالبا رستوران و مراكز تفريحي و گردشگري ‌و... هم دارند. اما در اين پيشنهاد، شما بايد كمي شال و كلاه كنيد و بالاتر برويد؛ ولي نه آنقدر بالا كه نفس‌تان ديگر در نيايد. طبيعي است كه غروب به بعد را بايد براي اين كار انتخاب كنيد. مي‌توانيد افطاري و شامتان را هم با خودتان ببريد؛ اما خداوكيلي سعي كنيد سبك باشد كه بتوانيد برگرديد. در ضمن، يادتان باشد شب‌‌هاي جمعه و شب‌هاي روزهاي تعطيل را براي اين‌كار انتخاب كنيد. تنهايي هم نرويد، چند‌نفره برويد كه هم خوش بگذرد و هم مشكلي برايتان پيش نيايد. اگر كاملا مجهزيد، خيلي خوب است كه تا سحرگاه، در دل كوهستان‌هاي دوست‌داشتني شمال تهران بمانيد. تماشاي شبانه‌هاي پايتخت از آن‌ بالا، واقعا لذت ديگري دارد. چادر و زيرانداز هم حتما با خودتان ببريد. سعي كنيد نزديك ايستگاه‌‌ها باشيد كه موقع سحر، به مشكل برنخوريد. سحرگاه هم كه سحري‌تان را ميل كرديد، استراحت كوچكي بكنيد و زودي برگرديد؛ تا هوا آفتابي نشده. البته مي‌توانيد نيمه‌شب هم برگرديد و براي سحري به خانه برسيد.

  • تفريحات سالم خانگي ويژه تنبل‌هاي عزيز

حال نداريد بيرون برويد؟ دل و دماغ به دشت زدن را نداريد؟ دوست نداريد در شلوغي بعد از افطار رانندگي كنيد؟ چه اشكالي دارد؟ بالاخره قرار نيست كه آدمي، هميشه حال و حوصله داشته باشد. اما اينها دليل نمي‌شود مدام پاي تلويزيون لم بدهيد و كانال عوض كنيد. يكي از بهترين راه‌ها، تفريحات خانگي است. هم در خانه هستيد و هم اينكه سر شما و خانواده‌‌تان حسابي گرم مي‌شود. باور كنيد تهيه يك دارت براي خانه، كار چندان سختي نيست. بالاخره بچه‌ها هم حقي از زمان‌هاي شما دارند؛ سعي كنيد يكي دو ساعتي هم با آنها باشيد. استفاده از سريال‌‌‌هاي ريز و درشت هم پيشنهاد بعدي ماست. اشتباه نكنيد، منظورمان سريال‌هاي اين شب‌هاي‌ ماه مبارك نيست؛ منظور سريال‌هايي است كه مي‌توانيد سي‌دي يا مجموعه آنها را از بيرون تهيه و هر شب، مقداري از آنها را تماشا كنيد. محصولات سينماي خانگي هم پيشنهاد بعدي ماست. كلي كارتون و فيلم و مستند براي اين كار مي‌شود فهرست كرد. رابطه‌‌تان با كتاب و كتابخواني چطور است؟ چه اشكالي دارد ساعت‌‌هاي كتابخواني با خانواده داشته باشيد؟ خريد كتاب هم با شما. مي‌توانيد از كتاب‌هاي داستان و ساده شروع كنيد تا زياد به مغزتان فشار نيايد؛ هم فال است و هم تماشا. استفاده از بازي‌هاي رايانه‌اي هم گزينه خوبي است. كمي كه فكر كنيد، به گزينه‌هاي بيشتري هم مي‌رسيد.

  • هيئت‌‌هاي بعد از افطار را از دست ندهيد

يكي از كارهاي هميشگي مذهبي‌ها محسوب مي‌شود؛ هيئت‌ رفتن را مي‌گوييم. بعضي از هيئت‌ها، مناسبتي هستند؛ مثلا محرمي مي‌شود، ايام فاطميه‌اي مي‌شود و رمضاني و بعد، هيئت‌هايي براي اين مناسبت‌ها تشكيل مي‌شوند. اما بعضي هيئت‌هاي ديگر دائمي هستند و در روزهاي مشخصي از هفته يا ماه برگزار مي‌شوند به‌معناي واقعي كلمه، هم فال است و هم تماشا؛ هم معنويت است و هم معاشرت با برادران ديني. بعضي از هيئت‌ها، سخنران‌‌محورند، بعضي مداح‌محور و بعضي ديگر خود هيئت معروف است، جدا از اينكه چه مداحي و سخنراني در آن حضور داشته باشد. غالب هيئت‌ها، در شب‌هاي رمضان مراسم مناجات خواني دارند؛ آنها كه امكانش را دارند، فضاي باز را براي برگزاري مراسم انتخاب كرده‌اند و بعضي‌هايشان هم كه خانوادگي هستند و زن و بچه را هم مي‌توانيد با خودتان ببريد. هيئت رفتن در اين شب‌هاي تابستاني و رمضاني، حسابي مي‌چسبد؛ خاصه اينكه در نيمه‌شب‌هاي خنك، درحالي‌كه يك دل سير گريه كرده‌ايد و سبك شده‌ايد، به خنكاي نيمه‌شبان تابستاني بزنيد و به خانه بازگرديد. با مراجعه به سايت aghigh.ir، مي‌توانيد نقشه هيئت دلخواه‌‌تان را بر حسب مداح، سخنران يا نام هيأت، جست‌وجو كنيد و در جريان آخرين اخبار آن قرار بگيريد.

  • قرآن‌خواني گروهي، خودش پر از انرژي است

روانشناسي اجتماعي مي‌گويد كه گروه، روي فرد اثر مي‌گذارد و فرد، روي گروه. پيشنهاد هم مي‌كند كه اگر تنهايي، در انجام كاري دچار كسالت مي‌شويد و انگيزه‌تان را از دست مي‌دهيد، بهتر است خودتان را در گروهي قرار دهيد كه آن كار را انجام مي‌دهند. در اين صورت، گروه شما را پشتيباني مي‌‌كند و به شما نيرو مي‌بخشد. اگر در‌ ماه مبارك، هنگام قرآن خواندن، دچار خستگي مي‌شويد، خودتان را به محافل قرآن سطح شهر بسپاريد. در اين محافل، گروه قاريان قرآن، شما را شارژ خواهند كرد و خستگي و رخوت را از شما خواهند گرفت. آيت‌الله‌كشميري معتقد است كه ذكر را بايد با طراوت و نشاط گفت و به همين نسبت، قرآن را بايد با نشاط و طراوت خواند تا اثرش بيشتر باشد. سازمان اوقاف و امور خيريه و شهرداري و مراكز ديگر، محافل قرآني زيادي را در اماكني مثل امامزاده‌ها سر و سامان داده‌‌اند كه هم قبل افطار و هم بعد از آن برگزار مي‌شوند. مساجد نيز جلسات قرائت قرآن دسته‌جمعي دارند كه با كمي پرس‌وجو مي‌توانيد از آنها استفاده ببريد. خانه‌هاي قرآن و دارالقرآن‌‌ها و ديگر مراكز مرتبط با فعاليت‌هاي قرآن هم جاهايي هستند كه مي‌توانيد روي آنها حساب كنيد. كانون‌هاي مساجد هم اين شب‌ها برنامه 30 شب 30مسجد را اجرايي مي‌كنند.

کد N1707150

وبگردی